החלפת שתי ברכיים בניתוח אחד

שחיקה של מפרק הברך היא מחלה הגורמת להגבלה בתנועה. כשטיפול שמרני אינו מסייע מומלץ לשקול ניתוח חדשני להחלפת שתי ברכיים בניתוח אחד.

העידן המודרני מתאפיין בעלייה בתוחלת החיים, כמו גם (להבדיל) עלייה במשקל הגוף. שני תהליכים אלה גורמים לעלייה בהיקף התחלואה, בין היתר, עלייה בהיקף התחלואה האורטופדית. אחת המחלות האורטופדיות אשר מימדיה הולכים וגדלים היא מחלת האוסטאוארטריטיס: שחיקה של מפרק הברך. 

מהו מפרק הברך ומהי מחלה זו? -מפרק הינו מקום המפגש בין קצוות של עצמות, שבו מתרחשת לרוב תנועה. קיימים מפרקים שונים בגוף, ובהם מפרק הברך, הנחשב למפרק גדול, בו מתבצעות תנועות מורכבות , תחת עומסים רבים. מפרק הברך מורכב מעצם הירך ("פמור") ועצם השוק ("טיביה"), כשבקצוות של שתי העצמות מצוי סחוס.

במהלך המחלה, הסחוס, שתפקידו להזין את המפרק ולהחליק את התנועות בין העצמות, נשחק , לסחוס אין יכולת להתחדש . ללא הסחוס, המפרקים נשחקים, בתהליך ארוך, הכרוך בכאבים חזקים, ואף גורר הגבלה בתפקוד הברך. תהליך השחיקה של המפרק יכול להימשך זמן ממושך".

החלפת שתי ברכיים בניתוח אחד
בתמונה: מפרקים לפני הניתוח (צילום: ד"ר בנימין בנדר)

הגורמים לשחיקה

שחיקה של הסחוס והמפרק נגרמת בעיקר בשל עודף משקל היוצר עומס יתר על מפרק הברך, ועל השרירים והרצועות המקבעים אותו ועוזרים בתנועתו. גם גיל מבוגר נחשב לגורם סיכון עיקרי לחלות באוסטאוארטריטיס. שחיקה עלולה להתחיל גם בעקבות סיבה לא ידועה, או כתוצאה של מספר גורמים או פגיעות שונות במפרק הברך: שברים, טראומות, חבלות, זיהום, מחלות מטבוליות, מחלות אוטואימוניות ועוד.

לצד הגורמים העיקריים הללו, גם המין והנטייה הגנטית משחקים תפקיד. "מבחינה סטטיסטית, נשים מושפעות יותר מגברים מתהליך שחיקת הסחוס בברך. בגיל מבוגר, תהליך שחיקת מפרק הברך והסטרוקטורות בו מואץ עקב היחלשות השרירים, היחלשות הרצועות המקבעות את מפרק הברך והיחלשות תהליכי הריפוי והבנייה בגוף. עובדה זו מתבטאת יותר אצל המין הנשי. תורשה משפחתית ממלאת גם היא תפקיד בנטייה לפתח שחיקה של מפרק הברך".

תסמינים של אוסטאוארטריטיס

סימנים אופייניים לשחיקת מפרק הברך הם כאבים, הגבלת תנועות המפרק, צליעה, חריקות, תגובה דלקתית, נפיחות, נוקשות, חוסר יציבות ועיוות המפרק. עם התפתחות התהליך והחמרת השחיקה, ישנה החמרה בכאבים, הכאבים מתגברים בעת פעילות כגון הליכה או ריצה, ובהמשך אף במצבי מנוחה ואפילו שינה. תלונות כאלה לרוב יזמנו תשאול מקיף, בדיקה גופנית של מפרק הברך וביצוע צילומי רנטגן.

צילומי רנטגן בעמידה יכולים לשקף את תהליך השחיקה. בצילום ברך שחוקה, ניתן להבחין בעיוות של המפרק, בעיקר למנח של "וארוס": הפניה של הברך כלפי פנים, בהיצרות של מפרק הברך ובהיווצרות זיזים ("אוסטאופיטים").

טיפול מותאם אישית

טיפול באוסטאוארטריטיס כולל טיפול במשככי כאבים, זריקות, ירידה במשקל ופיזיותרפיה. אבל, למרבה הצער, כל אלה אינם מסייעים תמיד ואינם עוצרים את הכאב ואת הפגיעה ביכולת התנועה. רבים מהמטופלים נזקקים לטיפול פולשני: ניתוח להחלפת מפרק. בניתוח להחלפת מפרק הברך, מוחלפים קצות העצמות במשתל מלאכותי, המאפשר תנועה. מדובר בניתוח הדורש מיומנות רבה, טכניקות מתקדמות וכלים חדשניים מקלים על ביצועו ומשפרים את אחוזי ההצלחה ואת יעילות התהליך. במידת הצורך ניתן לשקול החלפת שתי ברכיים בניתוח אחד.

החלפת שתי ברכיים בניתוח אחד
בתמונה: לאחר ניתוח החלפת שני מפרקי ברכיים (צילום: ד"ר בנימין בנדר)
ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

החלפת שתי ברכיים בניתוח אחד

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ