קליקים בברך? זה מה שתעשו

מה זה קליקים בברך וממה זה נובע?

קליקים בברך מכונים גם בין השאר קרפיטוס. אלו רעשים שעשויים להופיע במהלך החיים בשל סיבות שונות. לא תמיד משמעותיות. עם זאת יש מצבים אשר בהם הקליקים הללו עשויים לאותת על בעיות חמורות כמו נזקים מבניים באזור הברכיים, שחיקת סחוס ועוד.

קיימים כמה וכמה גורמים לקליקים בברכיים:

כאמור יש סיבות שהן חסרות משמעות כמו –

  • התפרקות של כיסי אוויר שנוצרים בנוזל הסינוביאלי.
  • חיכוך פנימי בין הרקמות כמו הגידים בחלקים הגרמיים של המפרק.
  • חוסר התאמה בין חלקי המפרק.

עם זאת, אין להתעלם מהסיבות המשמעותיות יותר כמו דלקת פרקים ניוונית שזוהי מחלה מוכרת ושכיחה בעיקר בגיל המבוגר. מחלה זו מובילה לתופעות כמו –

  • שחיקת סחוס
  • צמיחת זיזי עצם במפרקים
  • תחושת נוקשות באזור המפרק ועוד.

קליקים בברך

מה עושים כאשר שומעים קליקים בברך?

קליקים בברך יכולים להישמע ולהתרחש מידי פעם כאשר ברבים מהמקרים ידובר בתופעה אקראית שאין לה כל משמעות. עם זאת יש מצבים שבהחלט אמורים להדליק נורה אדומה. במיוחד כאשר הקליקים הללו מלווים גם בכאבים.
הדבר החשוב ביותר זה לא להזניח. לעקוב אחר הקליקים הללו, לבחון האם התדירות שלהם עולה והאם הם גורמים לכאבים.
חשוב לדעת, אבחון מוקדם עשי למנוע בעיות עתידיות מורכבות יותר.

באילו מצבים קליקים בברך מצביעים על בעיה חמורה?

אדם שסובל מדלקת פרקים ניוונית באזור הברכיים עשוי לסבול מבעיות נוספות וסימפטומים שיצביעו כי אכן מדובר בבעיה שיש להידרש אליה ביתר רצינות.
אלו כוללים –

  1. מגבלות בתנועה
  2. כאבים בזמן מאמץ כמו תנועה נמרצת או עלייה וירידה במדרגות.
  3. נוקשות באזור המפרק
  4. בצקת ונפיחות

קליקים בברך – דרכי טיפול

אז נכון שאמרנו שיש תופעות של קליקים בברך שהן לא ממש משמעותיות. עם זאת אי אפשר להתעלם לגמרי מהתופעה וחשוב להתייחס אליה גם כאשר אין כאבים בנוסף לקליקים.
דרכי הטיפול כוללות –
התנהלות זהירה בכל מה שמוביל לקליקים להישמ  כמו תנועה לא זהירה או עומסים מוגזמים.
כמו כן חשוב לתרגל תרגילי חיזוק וגמישות של השרירים שפועלים על אזור הברכיים שזה כולל את שריר הארבע ראשי ושרירי המיתר. חשוב לשפר את איזון השרירים ולשאוף להפחית עד כמה שאפשר את התופעה של הקליקים.

קליקים בברך בעקבות דלקת פרקים ניוונית בברך

כאשר מדובר בקליקים שנובעים בעקבות דלקת ניוונית של הברך, חשוב לפנות אל אורטופד מומחה לברכיים על מנת שהוא יתאים את תוכנית הטיפול המתאימה. לעיתים יהיה צורך בטיפול תרופתי, לעיתים ההמלצה תהיה על תזונה מאוזנת וחדשה כדי להפחית עומסים ומשקל יתר מהברכיים וברוב המקרים הטיפול יכלול גם פעילות גופנית מותאמת.
יש גם אפשרות לטפל בזריקות שיקלו מאוד על הכאב אך חשוב להתאים את הזריקות ולהשתמש בזריקות ביולוגיות כדי שאלו לא יגרמו לנזקים (לטווח הרחוק) יותר שיועילו.
ישנם מקרים אשר בהם כבר נוצר נזק חמור מאוד לסחוס ואין כבר כל דרך להקל על הכאב ולשקם את הברך. במקרים אלו ההמלצה תהיה על ניתוח להחלפת הברך.

ד"ר בנימין בנדר מרחיב על ניתוח החלפת ברך >>

למידע נוסף על שיקום לאחר ניתוח החלפת ברך >>

קליקים בברך בעקבות קרע מיניסקוס

אחת הפציעות המוכרות ביותר באזור הברך זהו קרע במניסקוס. במצב כזה הטיפול הראשוני יהיה שמרני. לרוב הקרע מצטלק עם הקפדה על מנוחה ופיזיותרפיה ותנועות נכונות. רק במקרים בהם הטיפול השמרני לא יועיל תהיה המלצה על ניתוח. לרוב מנסים להימנע מכך בשל תופעות הלוואי.
הניתוח יומלץ בעיקר במצבים אשר בהם הקרע במניסקוס הוביל לנעילת הברך, או לכאבים וקושי במאמצים.

קליקים בברך בעקבות קרע מבנה לא תקין- כאבים פטלופמרליים

קליקים בברך נוצרים כאשר ישנו צרי לא תקין של הברך ביניהם רגלי O הברכיים הן בצורת O פונות כלפי חוץ , דבר אשר גורר את הפיקה לא לשבת במרכז הברך ולעיתים התנועות גורמות לקליק באזור הפיקה, הדבר נכון גם לרגלי X הברכיים פונות כלפי פנים- במקרה כזה גם יש לבדוק את האגן באם אין בעיה באגן המשפיעה על ציר לא תקין של הברכיים.
אנשים עם מבנה כזה לרוב מומלץ להימנע מכל דבר אשר דוחק את הפיקה לברך ביניהם כיפוף רב של הברכיים או ישיבה נמוכה או ישיבה מזרחית.
לסיכום, קליקים בברכיים זה לא משהו שכדאי להתעלם מהם גם אם אין כל כאב. התערבות מהירה עשויה לחסוך הרבה בעיות בהמשך.

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

קליקים בברך זה מה שתעשו

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ