ניתוחי ברכיים – טיפולים משמרים שיכולים להחליף ואו לדחות ניתוח

זריקות או ניתוח?

זריקות למפרקים
מאת ד"ר בנימין בנדר

מאוד יתכן שלו המלט היה חי בקרבנו הוא היה מחליף את השאלה הנצחית – "להיות או לא להיות?" בשאלה, הקיומית לא פחות, "זריקות או ניתוח?"

רבים מתחבטים בשאלה ומגיעים אלי לקליניקה – כמהים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה, כלומר – גם להתפטר מהכאבים וגם לדחות את הניתוח. האם אפשרי להעלים את אותו כאב שמשבש את איכות חייכם בפעילויות הפשוטות ביותר של הליכה, קימה וריצה ללא שימוש באזמל המנתחים? להן סריקה של השיטות העומדות לרשותנו בבואנו לטפל באמצעות זריקות

בקצרה: הסטרואידים נמצאים בגוף באופן טבעי, וידועים ביכולתם לטפל בכאבים ובגירוי הדלקתי הנוצר במהלך שחיקת מפרקים.

למי מתאים הטיפול?
לסובלים מכאבים במפרקים( ברכיים, מפרקי ירך)

היתרונות: טיפול זול, יעיל ובטוח

החסרונות: משמשות להקלה זמנית בלבד של הכאבים. קיים סיכוי לפגיעה סחוסית לטווח ארוך ולתופעות לואי של הזריקה

בקצרה: מדובר בחומר סיכה הדומה לאחד ממרכיבי נוזל המפרק שריכוזו יורדת בתהליך שחיקתו של המפרק

לסובלים מכאבים במפרקים (ברכיים, מפרקי ירך)

היתרונות: הזרקת החומצה ההיאלונירית שהוא מרכיב טבעי של המפרק מסייעת לשימון המפרק, מפחיתה את הכאב , מסייעת בשיפור התנועתיות ובגמישות, ותורמת לפעילות אנטי דלקתית במפרק.
רכיבי החומצה מופקים הן מן החי – כדוגמת מכרבולת של תרנגולת (כגון סינויסק Synvisc והן במעבדה ואינם מן החי (ארטריז Arthease, אוסטניל Ostenil)) ולפיכך הסיכוי לפתח אליהם תגובה אלרגית הנו קטן.

החסרונות: בשימוש בחומרים מן החי עלולה להופיע תגובה אלרגית

בקצרה: שיטת טיפול חדשה, הטיפול הוא טיפול ביולוגי-טבעי, מחומרים המופקים מגוף החולה עצמו. הטכנולוגיה החדשה כוללת לקיחת דם פשוטה. מהדם הנלקח מופק סרום (נסיוב) המכיל חלבונים שונים אשר מטרתם לעצור ולרפא את תהליך השחיקה. החלבונים מוזרקים למפרק.

היתרונות: חומר טבעי

החסרונות: טיפול יקר יחסית

בקצרה: רעלן (טוקסין) המוזרק למפרק הירק ומביא להקלה בכאב באמצעות פעילות מקומית על קצות העצבים.

היתרונות: פעולה מידית

החסרונות: יש צורך בהזרקות חוזרות , אינו מטפל בשחיקת הסחוס רק בכאבים

בקצרה: גוף האדם הנו רווי בחומרים המשמשים לריפוי עצמי, ביניהם הטסיות המהוות חלק מכדוריות הדם. ה- PRP מופק מדם המטופל והוא פלסמה עשירה בטסיות

לסובלים מכאבים במפרקים (ברכיים, מפרקי ירך)

היתרונות: חומר טבעי. PRP הנו פלסמה עשירה בטסיות הפועלות להפעלת מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף הגורמת לירידה בכאב ולשיפור בתפקוד מפרק הירך ומפרק הברך.

החסרונות: יש צורך בלקיחת דם , ובהזרקות חוזרות

בקצרה: תאי הגזע הם תאים אשר פוטנציאלית יכולים להתפתח לכל רקמה שהיא דוגמת סחוס וכולי. בתחום האורטופדיה תאי הגזע משמשים בריפוי פצעים, טיפול במיניסקוס קרוע ושחיקה של מפרקים. תאי הגזע מופקים ממח העצם או מרקמת שומן.

לסובלים מכאבים במפרקים (ברכיים, מפרקי ירך), בייחוד AVN של מפרק הירך

היתרונות: תאי גזע הם בעלי יכולת ריפוי ובניה מחדש של רקמות שונות. לדוגמא ב AVN של מפרק הירך תאי הגזע מוזרקים לאזורים שונים תחת שיקוף לשם ריפוי התהליך

החסרונות: מדובר בטיפול חדשני במיוחד והתחום עודנו בחיתוליו ולפיכך יכולותיו עדיין נחקרות ולא ברורות עד הסוף. ההליך כולל שאיבה של מח עצם מהאגן והזרקתו לאזורים מסוימים של המפרק