ניתוחי ברכיים – טיפולים משמרים המאפשרים החלפה או דחייה של הניתוח

טיפולים משמרים לברכיים

טיפול באמצעות זריקות או ניתוח?

זריקות למפרקים
מאת ד"ר בנימין בנדר

ייתכן מאוד שאילו המלט היה עדיין חי, הוא היה מחליף את השאלה הנצחית – "להיות או לא להיות?" בשאלה, הקיומית לא פחות – "זריקות או ניתוח?"

טיפולים משמרים לברכיים
רבים מתחבטים בשאלה ומגיעים אליי לקליניקה – משתוקקים לאכול את העוגה ובכל זאת להשאירה שלמה. הכוונה היא שקיימת אצלם כוונה נסתרת, שמצד אחד הם משתוקקים שהכאבים ייעלמו, ומצד שני הם רוצים שזה יקרה מבלי שייאלצו לעבור את הניתוח.
נשאלת השאלה – האם אפשרי להעלים כאב, אשר משבש את איכות החיים, גם בפעילויות הפשוטות ביותר כמו הליכה, קימה וריצה, ללא שימוש באזמל המנתחים?
להלן סריקה של מספר שיטות טיפול באמצעות הזרקות, אשר עומדות לרשותנו המומחים כמענה לבעיות ברכיים או מפרקי ירך.

בקצרה: הַסְּטֶרוֹאִידִים נמצאים בגוף האדם באופן טבעי, וידועים ביכולתם לטפל בכאבים ובגירוי הדלקתי, אשר נוצר במהלך שחיקת מפרקים.

למי מתאים הטיפול?
לסובלים מכאבים במפרקים (ברכיים או מפרקי ירך).

היתרונות: טיפול זול, יעיל ובטוח.

החסרונות: הַסְּטֶרוֹאִידִים מספקים הקלה זמנית בלבד מכאבים. לצד זה, קיים סיכוי לפגיעה בסחוס בטווח הארוך, וכן צפויות תופעות לואי כתוצאה מהזריקה.

בקצרה: החומצה ההיאלורונית היא חומר סיכה, אשר דומה לאחד ממרכיבי הנוזל שבמפרק. הריכוז של נוזל זה בגוף פוחת בתהליך שחיקתו של המפרק.

לסובלים מכאבים במפרקים (ברכיים או מפרקי ירך)

היתרונות: הזרקת החומצה ההיאלורונית, מרכיב טבעי של המפרק, מסייעת לשימון המפרק, מפחיתה את הכאב, מסייעת בשיפור התנועתיות ובגמישות, ותורמת לפעילות אנטי דלקתית במפרק.
רכיבי החומצה מופקים בשתי צורות:
מן החי: למשל, מכרבולת של תרנגולת (כגון סינויסק Synvisc).
כתוצר מעבדה (ארטריז Arthease, אוסטניל Ostenil). לפיכך הסיכוי לפתח תגובה אלרגית הוא קטן.

החסרונות: בשימוש בחומרים מן החי עלולה להופיע תגובה אלרגית.

בקצרה: טיפול ביולוגי [טבעי] חדש, אשר נעשה בו שימוש בחומרים המופקים מגוף המטופל עצמו. שיטת הטיפול נעשית במספר שלבים – שאיבת דם פשוטה מהמטופל. שימוש במנת הדם לצורך הפקת סרום (נסיוב), אשר מכיל חלבונים שונים; והזרקתו למפרק. אותם חלבונים מסייעים בעצירת תהליך השחיקה ובריפוי.

היתרונות: חומר טבעי

החסרונות: טיפול יקר יחסית

בקצרה: רעלן (טוקסין) אשר מוזרק למפרק הירך, ומסייע להקלה בכאב באמצעות פעילות מקומית בקצות העצבים.

היתרונות: פעולה מיידית

החסרונות: יש צורך בהזרקות חוזרות. כמו כן, השיטה אינה מטפלת בשחיקת הסחוס, אלא רק מסייע בהקלה מהכאבים.

בקצרה: גוף האדם רווי בחומרים שמשמשים לריפוי עצמי, ביניהם הטסיות [חלק מכדוריות הדם]. ה־PRP מופק מדמו של המטופל, והוא פלסמה עשירה בטסיות.
מדובר בטיפול חדש יחסית בקטגוריה של טיפולים משמרים לברכיים.

לסובלים מכאבים במפרקים (ברכיים או מפרקי ירך)

היתרונות: חומר טבעי. PRP הוא פלסמה עשירה בטסיות שמפעילה את מנגנון הריפוי הטבעי של הגוף, וגורמת להפחתה בכאב ולשיפור בתפקוד מפרקי הירך והברך.

החסרונות: יש צורך בשאיבת דם ובהזרקות חוזרות.

בקצרה: תאי הגזע הם תאים בעלי פוטנציאל להתפתחות בכל רקמה כדוגמת סחוס. בתחום האורטופדיה תאי הגזע משמשים לריפוי פצעים, כטיפול במיניסקוס קרוע ולשחיקה של המפרקים. תאי הגזע מופקים ממח העצם או מרקמת שומן.

למי מתאים הטיפול?
לסובלים מכאבים במפרקים (ברכיים או מפרקי ירך), בייחוד AVN של מפרק הירך.

היתרונות: תאי גזע הם בעלי יכולת ריפוי ובנייה מחודשת של רקמות שונות. לדוגמה, ב־AVN של מפרק הירך – תאי הגזע מוזרקים לריפוי תחת שיקוף לאזורים שונים בגוף.

החסרונות: מדובר בטיפול חדשני במיוחד שנמצא עדיין בחיתוליו. לפיכך יכולותיו נחקרות ואינן ברורות לגמרי. ההליך הרפואי כולל שאיבה של מח עצם מהאגן, והזרקתו לאזורים מסוימים במפרק.