הזרקות PRP למפרקים

הזרקות PRP למפרקים – שיטת טיפול לכאבים אורתופדיים מתוצרת גוף האדם – הזרקות PRP פלסמה עשירה בטסיות
השימוש הרפואי הנפוץ בהזרקות PRP עבר התאמה כשיטת טיפול למגוון גדול של כאבים אורתופדיים. המייחד את השיטה הוא מרכיב הריפוי הביולוגי, שלמעשה נלקח מגוף המטופל עצמו, ושיטת הטיפול שמתחקה אחר הדרך הטבעית של הגוף לרפא את עצמו.
השיטה שהכניסה לתחום האורתופדי פתרון שיקומי לפציעות, ולראשונה מפצחת את נוסחת הכאבים הבלתי פתורים.

לעולם הרפואה האורתופדי והדינמי נכנסה לאחרונה שיטת טיפול שמביאה לצידה בשורה משמחת עבור אנשים רבים, שנאלצים להתמודד ולקבל את הכאבים האורתופדיים ואת כאבי פציעות הספורט כמשהו שהם פשוט חיים איתו. שיטת הזרקות PRP למפרקים מתאימה לטיפול בבעיות אורתופדיות, כמו; קרעים במֶנִיסְקוּס או בגידים, כמענה לשחיקה במפרקים ולתופעה מוכרת כמו טנדיניטיס, ולדלקות בגידים כמו Tennis elbow" (מרפק טניס).

מה הרעיון שעומד מאחורי שיטת הזרקות PRP לברך?

PRP – PLATELET RICH PLASMA – פלסמה עשירה בטסיות, היא שיטת טיפול שבבסיסה מבחנת דם בכמות של 30 עד 60 סמ"ק שהרופא לוקח מגוף המטופל. את מבחנת הדם מעבירים למכשיר צנטריפוגה רפואי, שמסובב את המבחנה ומפריד את הפלסמה מהדם. מתהליך זה מופק החומר הטיפולי, שהוא למעשה חומר נוזלי סמיך שעשיר בטסיות ובחלבונים התורמים לתהליך הריפוי.

כאמור, השיטה מתחקה אחר תהליך טבעי שמתרחש בגוף האדם כתגובה לפציעה, ובעגה המקצועית מוגדר המצב כפגיעה ברקמות, למשל לאחר חתך חיצוני או פצע פנימי בגוף. במצב שכזה הגוף באופן עצמאי 'מזעיק' את טסיות הדם אשר מייצאות חלבונים רבים ביניהם גורמי גדילה וריפוי שפועלים לריפוי האזור שנפגע. כאשר בשיטת הזרקות PRP ריכוז החלבונים והטסיות הוא רב וממוקד.

לסיכום; טכנולוגית הריפוי החדשנית משתמשת בפעולה הטבעית שקיימת בגוף, מגדילה את ריכוז טסיות הדם ואת רכיבי הגדילה בצורה משמעותית, ומאפשרת בתהליך קצר יחסית לשקם את אזורי הפציעה ביעילות.

איך זה עובד? הזרקת PRP למפרקים שלב אחר שלב

תהליך הטיפול כולל טיפול מקומי לאזור הפציעה. ניתן לחזור על הטיפולים בהתאם לתגובת המטופל. לעיתים החומר מגיב לאחר פרק זמן של עד חודש, והוא אמור להיות בעל השפעה למשך חצי שנה עד שנה, ויש מקרים שאף לזמן רב יותר. מכיוון שמדובר בטיפול ביולוגי אפשר לחזור עליו מספר רב של פעמים, ובפציעות מסוימות או בדרגת שחיקה רבה אפשר לבצע סדרה של טיפולים שמשתנה בין מטופל למטופל, ומוערכת בהתאם לאפיון של הפציעה.

הטיפול נעשה בידי ד"ר בנימין בנדר מומחה באורתופדיה ומומחה לברכיים ולמפרקי ירך. בשלב הראשון הרופא שואב דם (בין 30 עד 60 סמ"ק) מהווריד של המטופל. זמן לקיחת מנת הדם מוערך בין 2 עד 5 דקות. משם עוברת מבחנת הדם תהליך הפרדה שבו נוצר החומר הטיפולי הזרקות PRP פלסמה עשירה בטסיות. זמן הפרדת הפלסמה אורך בערך בין 20 ל- 30 דקות, זמן הזרקת PRP למפרק או לאזור הפציעה מוערך ב- 2 דקות.

מקום ההזרקה נקבע בהתאם לפציעה או לפגיעה במפרק. במקרים של פציעות ספורט בגידים, לדוגמה, דלקות בגידים (Tendinitis, Bursitis) או קרעים בגידים, ההזרקה נעשית במקום הפגיעה. הזרקות למפרק הברך נעשה באזור הפיקה (הברך תחומה על ידי מעטפת והחומר מתפזר בכל הברך). הזרקות למפרק הברך נעשות עקב שחיקה של מפרק הברך, קרעים במניסקוס, בעיה באספקת הדם (AVN, SONK) ופגיעות בסחוס. הזרקות למפרק הירך נעשות באזור המפשעה. הסיבות להזרקות למפרק הירך הן עקב שחיקה של מפרק הירך, פגיעות בסחוס, קרע בלברום, דלקות גידים ובעיה באספקת הדם לראש הירך AVN.

יתרונות הטיפול

• לראשונה מדובר על מענה של שיקום וריפוי לבעיות כאב אורתופדיות נפוצות כל כך, שעד כה קיבלו מענה חלקי בצורת תרופות מרשם לשיכוך הכאבים ותרופות אנטי-דלקתיות, באמצעות טיפול פיזיותרפיה או בעזרת טיפול ביולוגי וטבעי.
  • שיטת הזרקות PRP מאפשרת לראשונה לאנשים שאיכות חייהם נפגעה כתוצאה מהפציעה, לחזור לפעילות יום-יומית נטולת כאב ואף לפעילות הספורט, שבה עסקו לפני הפציעה. אנשים מדווחים על יכולת לחזור ולבצע פעולות שדורשות טווח תנועה רחב ולנוע בקלות.
  • תוצאות הטיפולים שנעשו עד כה, מצביעות על יעילות תגובה מהירה יחסית. על הטיפול נאמר – יעיל, מהיר ואפקטיבי.
  • משך זמן ההתאוששות מהטיפול הוא קצר יחסית – לאחר הטיפול מורגשת תחושה של חוסר נוחות מסוימת שעשויה להימשך מספר ימים עד שבוע. אך לרוב אפשר לחזור לפעילות שגרתית במהרה, אם כי מומלץ לתת לגוף מנוחה. במידת הצורך ניתן להקל על תחושת חוסר הנוחות בנטילת משככי כאבים.

מאין הגיע הטיפול?

חשוב לדעת ששיטת טיפול הזרקות PRP למפרקים, נמצאת בשימוש בעולם הרפואה מספר עשורים, ושאפקטיביות השימוש בה הוכיחה את עצמה הן לאורך הזמן והן בתחומי הרפואה השונים. ההמטולוגים יצרו את המונח PRP בשנות ה- 70, אז הוא שימש כתחליף לחסר בטסיות. כעבור עשור, בשנות ה- 80 החל טיפול נרחב ב- PRP בניתוחים ובאורתופדיה. מכאן התרחב השימוש בחומר הרפואי המופלא והתפרש לתחומי רפואה רבים. כיום אפשר למצוא את הזרקות PRP במחלקות לב-חזה, מרפאות שיניים וגם כירורגיה של פה ולסת, אורולוגיה, אף-אוזן-גרון וכמובן בתחום האורתופדיה.

טוב לדעת!

ספורטאים בין-לאומיים המשתמשים ב PRP במקום ניתוחים:

ידוענים (סלבס) אשר השתמשו בהזרקות PRP:

לסיכום

טיפול ביולוגי טבעי, אפשר להזריק מספר פעמים ללא הגבלה, עדויות רבות במחקרים קליניים ליעילותו.

מיועד ל:

• פציעות ספורט – (פציעות שריר, גיד וסחוס)
  • פגיעות סחוס
  • שחיקה של מפרקים (ברכיים, ירכיים, כתף, קרסול ומרפק)
  • הפרעה באספקת דם למפרק AVN, SONK
  • קרעים בגידים
  • דלקות בגידים TENDINITIS
  • דלקות BURSITIS
  • קרעים במעטפת מפרקים Labrum
  • טיפולים מחליפי ניתוח

שאיבת דם מהוריד- -> צנטריפוגה – – > הפקת PRP — > הזרקה לאזור הפגוע תהליך קל לביצוע , ללא כאבים רבים אשר אפשר לחזור עליו מספר רב של פעמים.

טוב לדעת!

ספורטאים בין-לאומיים המשתמשים ב PRP במקום ניתוחים:

ידוענים (סלבס) אשר השתמשו בהזרקות PRP:

מידע נוסף על הזרקות PRP לברך באתר הספריה הלאומית של ארה"ב לרפואה

הזרקות PRP למפרקים