שחיקה של מפרקי הברכיים: האם חייבים ניתוח?

שחיקה של מפרק הברך (אוסטיאוארתריטיס) היא מחלה שפוגעת במיליוני גברים ונשים ומתבטאת בשחיקה של סחוסים.
יש מצבים בהם חייבים לנתח ולהחליף את מפרקי הברכיים, אך ישנם טיפולים שיכולים לעצור את המחלה ולשפר את הכאבים ואיכות החיים:

גיל ועודף משקל הם בין גורמי הסיכון השכיחים של מחלת שחיקת סחוסים(אוסטאוארטירטיס), מספר החולים בה הולך וגדל בעקבות העלייה בתוחלת החיים. ככל הנראה עם העלייה בגיל ובמיוחד כשמדובר באנשים עם עודף משקל נוצר עומס על המפרקי הברכיים, על השרירים והרצועות המקבעים אותם ועוזרים בתנועתם. התוצאה: תהליך ניווני המתבטא בהרס הדרגתי של הסחוסים.

בגיל מבוגר תהליך שחיקת מפרק הברך והסטרוקטורות בו מואץ עקב היחלשות השרירים, היחלשות הרצועות המקבעות את מפרק הברך והיחלשות תהליכי הריפוי והבניה בגוף. מפרק הינו מקום חיבורם של שתי עצמות שבו מתבצעת תנועה. מפרק הברך מורכב מעצם הירך (פמור) ועצם השוק (טיביה). הסחוס מצוי בקצה העצמות, מזין את המפרק ומחליק את התנועות בין העצמות. משום שלסחוסים אין יכולת להתחדש, שחיקתם גורמת לכאבים ולהגבלה בתפקוד הברכיים.

מהם הגורמים לאוסטיאוארתריטיס – שחיקה של הסחוס בברך ובירך?

מלבד גיל ועודף משקל, ישנם גורמי סיכון נוספים למחלה: סטטיסטית, נשים מושפעות יותר מגברים מתהליך שחיקת סחוסי הברכיים. כאבי ברכיים טיפול ע"י רופא אורטופד מומחה ברכיים יכול למנוע ניתוח עתידי אך חשוב שגם התורשה ממלאת תפקיד בנטייה לפתח שחיקה של מפרקים. לעיתים הסיבה היא ראשונית ללא גורמים.
כל נזק למפרק הברך ולסטרוקטורות בו יכול להאיץ את תהליך שחיקת הברך. גורמים נוספים שעלולים להאיץ את תהליכי שחיקת הסחוסים הם: נזק למיניסקוסים שהם בולמי הזעזועים של הברכיים, נזק ליציבות הברך כגון פגיעה ברצועות הברכיים,

שברים וטראומות, זיהום במפרק, שחיקה בעקבות מחלות מטבוליות או אוטואימוניות (ארטריטיס שגרוני, ראומטיזם), היעדר אספקת דם למפרקים הגורם לנמק הסחוסים(_AVN, SONK),והרס המפרק בעקבות גידולים שונים סביב המפרקים ועוד.
בעקבות העלייה בתוחלת החיים בעשורים האחרונים ניכרת עלייה משמעותית במספר הסובלים מן המחלה, וכן במספר החולים הזקוקים להשתלת מפרקים.

מה הביטוי של שחיקת סחוס בבני האדם?

כאבים, הגבלת בתנועות המפרקים, חריקות, תגובה דלקתית, נפיחות, נוקשות, חוסר יציבות ועיוותים במפרקים הם הביטויים השכיחים לשחיקת סחוס בברך .תלונות אופייניות הן – קושי לקום מישיבה, קושי בעליה או ירידת מדרגות וקושי בהליכה למרחקים – אלה הם הביטויים השכיחים של אוסטיאוארתריטיס, המחלה שפוגעת במפרקי הברכיים ומפרקים נוספים.

הכאבים והתופעות שצוינו מתגברים בדרך כלל במהלך פעילות כגון הליכה, ריצה בהתאם לשלבי השחיקה. במצבים של שחיקה מתקדמת הכאבים עלולים להופיע גם במנוחה ובלילה.
הביטוי הקליני של שחיקת המפרק הינו לרוב כאבים והגבלה בתפקוד הברך. תהליך השחיקה של המפרק יכול להימשך זמן רב. סימנים אופייניים לתהליך השחיקה ניתן לראות היטב בצילומי רנטגן.

כיצד ניתן לאבחן שחיקת סחוס בברך?

הסימנים והתסמינים של המחלה יחד עם בדיקה גופנית של מפרק הברך וביצוע צילומים מתאימים מאשרים א האבחנ של שחיקת מפרק הברך . צילומי הברך נעשים בעמידה בעת נשיאת משקל, ניתן לבצע את הצילום ביחד עם הברך השנייה בעמידה לשם השוואה. בצילום ניתן להבחין בעיוות של המפרק בעיקר למנח של וארוס(הפניה של הברך כלפי פנים), היצרות המרוח בין העצמות של של מפרק הברך והיווצרות זיזים.

בתמונה לפניכם, ניתן לראות שחיקה של הצד המדיאלי (הפנימי) של מפרק הברך בעיקר. בצילום ניתן להבחין בהיצרות נכרת של סדק המפרק המעידה על שחיקה של הסחוס. ניתן בנוסף להבחין בשינוי הציר התקין של הברך לכיוון וארוס( הטיה של ציר הרגל כלפי פנים).

אילו טיפולים קיימים, מלבד ניתוחי השתלת מפרקים?

בשלב הראשון, מומלץ שתפנו לאורתופד מומחה למפרקים ולהחלפת מפרקים, כדי לקבל אבחנה מדויקת וחוות דעת רפואית. הרופא יקבע את אבחנתו על סמך קבלת היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ועיון בבדיקות הדמיה לרוב צילומי ברכיים . יתכן ויהיהי צורך השלמה של בדיקות הדמיה כגון CT או MRI . אם אובחנתם כסובלים

משחיקת מפרקים ונקבע כי אין צורך בניתוח, או לחילופין, אתם מבקשים לדחות את המועד, ישנם כמה סוגי טיפולים שניתן להציע.
הטיפולים נחלקים לטיפולים לא ניתוחיים וטיפולים ניתוחיים, מטרת הטיפול הוא הפחתת הכאבים ושימור יכולת התנועה של מפרק הברך בכדי לשפר את איכות החיים של האדם הסובל משחיקת מפרק הברך.

טיפולים לא ניתוחיים בברך ובירך

פיזיותרפיה רפואה משלימה ומודיפיקציה של הרגלים

טיפולים תרופתיים

הזרקות לתוך המפרק

טיפולים ניתוחיים

אם הטיפול הלא ניתוחי (שמרני) אינו מצליח להקל על הכאבים וצפקוד המפרק ואיכות החיים נפגעת יש צורך לשקול טיפול ניתוחי. ניתוחים ארטרוסקופיים מתאימים לשלבים התחלתיים של שחיקת הברך, בשלבים מתקדמים יותר של שחיקת מפרק הברך יש צורך בניתוח החלפת מפרק ברך.

ניתוח החלפת מפרק ברך יכול להתבצע בשיטה של ברך מותאמת אישית . ניתוח להחלפת מפרק הברך מאופיין באחוזי הצלחה גבוהים מאוד ומאפשר הליכה מידית ותפקוד תקין של מפרק הברך.