זריקות PRP

מהי זריקת PRP, ולאיזה צורך היא משמשת? מהן ההכנות הנדרשות לקראת הטיפול? האם לאחר טיפול בעזרת זריקות PRP צפויים כאבים או תופעות לוואי? למשך כמה זמן צפויה להימשך השפעת הזריקה, והאם יש צורך לחזור עליה? מה קורה לאחר שהשפעת הטיפול פגה, והאם אפשר לחזור על הטיפול מספר פעמים? מה ידוע על האפקטיביות של הטיפול לפציעות ספורט או שחיקה באמצעות זריקות PRP?

בזריקת PRP נעשה שימוש בחומר ביולוגי הקרוי PRP (Platelet-rich plasma therapy) – פלזמה עשירה בטסיות דם. בגוף האדם משמשת הפלזמה להולכת תאי הדם האדומים והלבנים בגוף, ועשויה ברובה ממים ומחלבון. לטסיות הדם יש תפקיד של קרישת הדם, ויש להן חשיבות רבה בהליכי ריפוי טבעיים בגוף.

הטיפול נעשה בצורה מבוקרת, כאשר בשלב ראשוני רופא אורטופד מומחה שואב מוורידי המטופל  כמות דם של כ-30 עד 50 סמ"ק. המנה מועברת למכונת צנטריפוגה להפרדת רכיבי הנוזל, ונוצרת פלסמה עשירה בטסיות. תמצית מרוכזת זו משמשת כחומר המשמש לצורך זריקות PRP – כל מטופל זוכה לטיפול מנוזל הדם שנשאב מגופו.

הליך נעשה בהזרקה לאזור הפגוע. חומר הפלסמה העשיר בטסיות מוזרק אל מספר מקומות לפי הצורך באזור הפציעה. כלומר, אם הטיפול נועד לצורך טיפול בפציעת ספורט באחד השרירים, הרופא יזריק את הפלסמה העשירה בטסיות, לא רק באזור הפציעה עצמו, אלא במספר מקומות בסביבת האזור שנפצע.

ההליך עשוי להימשך כ-30 דקות ועד לשעה, אך יכול להשתנות בהתאם לאזור שמטופל בגוף. לאחר שהחומר הוחדר לאזור הפגוע, טסיות הדם מתפרקות ומשחררות הורמוני גדילה וחלבונים, שפעולתם מסייעת לתיקון ולהתחדשות של התאים.

מכיוון שהזריקה מכילה ריכוז גבוה של טסיות דם, שיכולות להיות פי 5 עד פי 10 מהריכוז שבו הן מצויות בדם המטופל, החומר משמש רופאים אורטופדיים לצורך זירוז תהליכי ריפוי באופן ביולוגי. הטיפול מתאים לשימוש עבור מגוון רחב של סיבות החל מפגיעות במערכת השלד והשרירים ועד לטיפולים הנעשים לצרכים אסתטיים.

מבין הבעיות הקשורות למערכת שלד ושרירים, נמצאים מקרים של טיפול בדלקות בגיד או גידים קרועים, פגיעה בשריר, דלקות פרקים חריפות שנלווים אליהן כאבים, קרעים במניסקוס, שחיקה של מפרקים, פגיעות במפרקים – מפרק ברך ומפרק ירך.
הטיפול כבר הוכיח כמסייע לתופעות של פציעה שונות, כמו מרפק טניס, דלקות בגיד אכילס, דורבן, כאבים בברכיים ובמפרקי ירך, גיד קרוע או רצועה, קרעים ברצועת הברך, שברי מאמץ, נזקים כרוניים בסחוס ועוד.

לאחרונה נעשה ניסיון לעשות שימוש בטיפול זה על מנת לזרז את הליך ריפוי של עצמות שבורות, אך עדיין לא נערך מחקר שבחן את יעילותו של הטיפול במקרים כאלה.כמו כן, זריקת PRP משמשת לצרכים מסוימים ברפואת הפה והלסת, וכן לטיפולים קוסמטיים, כמו; טיפול בהתקרחות לגברים ולנשים, וכן לצורך טיפולי בקמטי פנים.

לקבלת הנחיות מותאמות ייבחן הרופא האורטופד המומחה את מצבו הרפואי של המטופל. .

לקראת הטיפול יש לוודא שהאזור המטופל נקי מזיהום או מפצעים. לפני הטיפול ימליץ הרופא על נטילת תרופה כנגד כאבים.
זריקות PRP אינן מלוות בתופעות לוואי משמעותיות, כיוון שהחומר המוזרק ממוצה מדם המטופל עצמו. למרות זאת, על מנת למנוע תופעות לוואי שאינן קשורות לטיפול עצמו, מומלץ לאכול ארוחה קלה לפני הטיפול, ובכך למנוע תופעות של סחרחרות או חולשה.

כאמור, בטיפול נעשה שימוש בדם של המטופל עצמו [טיפול אוטולוגי], ומכאן שתופעות הלוואי הן שוליות ומזעריות וגם רמת הסיכון פוחתת. לאחר הטיפול יכולים להופיע שטפי דם באזור המטופל או באזור שממנו נשאב הדם, כאב מקומי באזור המטופל, ותחושת אי הנוחות שעשויה להימשך כשבוע.
ברוב המקרים יכולים המטופלים לחדש את פעילותם לאחר הטיפול ולחזור בהדרגה לשגרה.

השפעת הטיפול במלואו תורגש בהדרגה, ותגיע לשיאה כחודש לאחר הביקור במרפאה לצורך ההזרקה. השפעת הטיפול אמורה להימשך כחצי שנה ועד לשנה. ידוע על מקרים שבהם השפעת הטיפול נמשכה גם מעבר לכך, ונמשכה אף שנתיים.​
מכיוון שמדובר בטיפול ביולוגי ניתן לחזור עליו מספר פעמים, על פי הרגשתו של המטופל. במקרים של פציעות או בדרגת שחיקה גבוהה אפשר לבצע סדרה של טיפולים. היקף סדרת הטיפולים משתנה בין מקרה למקרה ובין מטופלים. האורטופד המומחה יעריך את מצב הפציעה וייתן את המלצתו בהתאם.
מחקרים שנעשו עד כה בתחום, מצביעים על כך שטיפול זה מזרז ריפוי של פציעות, ומסייע בריפוי של רקמות פגועות. מחקרים אחרים מצביעים על כך שטיפול זה מונע כאבים ותורם לחזרת המטופלים לשגרה יום־יומית. בכתב עת אמריקאי לרופאת ספורט [The American Journal of Sports Medicine], שפורסם בשנת 2013, נמצא כי זריקות PRP סייעו בהפחתת כאבים של דלקת מפרקים בברך בהשוואה לזריקות תמיסת מלח. המדגם נערך בהיקף של 78 מטופלים. באותו כתב עת פורסם מאמר נוסף משנת 2014, שמציג כי טיפול של סדרת זריקות PRP בשלושה סבבים הפחיתו את הסימפטומים אצל מטופלים שסבלו מפגיעה כרונית בברך. המחקר נעשה בקרב 28 ספורטאים. מחקר נוסף משנת 2015, שנעשה בקרב 160 מטופלים, מעלה כי זריקות PRP יעילות יותר לטיפול בדלקת מפרקים ניוונית מטיפול באמצעות הטיפול המסורתי, זריקת חומצה היאלורונית.

מניסיונו ארוך השנים של ד"ר בני בנדר, אורטופד מומחה בטיפול בבעיות ברכיים וירכיים, עולה כי הטיפול באמצעות זריקות PRP לרוב משיג תוצאות אופטימליות למטופלים, ובמקרים רבים מוציא אותם מעגל הכאב וממעגל הניתוחים. היתרונות שעולים מהטיפול במרפאה הם: בתוך כחודש פחתו הכאבים של המטופלים בצורה משמעותית, הזריקה מטפלת בשורש הבעיה ולא רק בסימפטום, שימוש בחומר טבעי שאינו מזיק לבריאות בעתיד, ומשמש כתחליף לניתוח [דחיית הניתוח ולעיתים ביטולו].

במרפאתו של ד"ר בני בנדר נעשה שימוש בזריקת PRP לטיפול בפציעות ברכיים בעקבות שחיקה בברך, פציעות ספורט שונות וכן דלקות בברך.

מידע ממקורות ולעיון נוסף: