החלפת מפרק ברך – בהנחיית מחשב (רובוט) ומותאמת אישית

מפרק הברך הינו מפרק סינוביאלי הנקרא מפרק ציר, והוא המפרק הגדול ביותר בגוף האדם. מפרק הברך כולל 3 עצמות: עצם הירך (Femur ), עצם הפיקה (Patella) ועצם השוק (Tibia). עצמות אלו מצופים בשכבת סחוס, שתפקידה ליצור תנועה חלקה של המפרק. בנוסף לכך, ישנו המניסקוס והוא נמצא בין העצמות ותפקידו לבלום זעזועים. 

הגבלות בתנועה וכאבים במפרק הברך פוגעים בחיי השגרה ומובילים לאי נוחות עד חוסר תפקוד.

הסיבה העיקרית לבעיות אלו הינן דלקות מתמשכות במפרק, כאשר השכיחה ביותר היא Osteoarthritis, זוהי מחלה ניוונית דלקתית בה הסחוס נשחק משמעותית וגורם לעצמות המפרק להתחכך ביניהן.

דבר זה יוצר דלקות, נוקשות, כאבים והגבלת תנועה.

מתי מבצעים את ניתוח החלפת מפרק ברך ומדוע כדאי?

שיטות ניתוח חדשות אלה מבוצעות באמצעים המתקדמים של מחשב מנחה ניתוח , ומכשור שמותאם אישית לכל מטופל באופן אינדיבידואלי ולאחר תכנון וירטואלי בתלת מימד.

שיטות אלה מאפשרות ניתוח של שתי הברכיים בו זמנית או לחוד, וכן החלפת חצי מפרק ברך, לפי הצורך.

תהליך זה מקצר את משך הניתוח וההחלמה וזאת בזכות הדיוק והחדשנות של השיטות.

ההחלטה האם כדאי לנתח או לא מתקבלת כשהכאבים והגבלת התנועה מפריעים לאיכות ולשגרת החיים.

אולי יעניין אותך: ניתוח החלפת מפרק ברך

מהי שחיקת סחוס?

שחיקה של סחוס בברך מדורגת לפי חומרתה, כאשר השלב הטוב ביותר הוא "0" ומשמעו ברך בריאה.

שלב 1 הוא שלב בו נראית בצילום צמיחה קטנה של זיזי עצם, ובשלב זה ניתן למנוע את הידרדרות המצב ע"י התעמלות ותוספים, בהמלצת הרופא המטפל.

השלב ה- 2 הוא השלב בו, בדר"כ, מתחילים הכאבים וישנה רגישות בפרק. גם במקרה זה ניתן לטפל בשחיקת הסחוס ולמנוע את הידרדרותה בעזרת התעמלות, ירידה במשקל או תרופות.

השלב ה – 3 זהו השלב בו הנזק לסחוס גלוי והמרווח בין העצמות צר. בשלב זה הכאב יהיה תכוף והמפרק יהיה נוקשה ולעיתים אף נפוח. בשלב זה יינתנו תרופות נרקוטיות או זריקות של חומצה היאלרונית.

השלב ה- 4 הוא שלב השחיקה המשמעותית והחמורה בו הסחוס נשחק כמעט לגמרי ונוזל סיכוך הברך כמעט ונעלם.

בשלב זה הכאב רב, המפרק נוקשה ומוגבל וההמלצה היא לנתח ולהסיר את הסחוס הפגוע ולהחליפו בשתל עשוי מתכת ופלסטיק קשיח.

מה קורה למפרקי הברך?

מפרקי הברכיים הינם נקודת החיבור בין עצמות הירכיים (פמור) ועצמות השוק (טיביה).

הסחוסים, המצויים בקצות העצמות, הם רקמות קשיחות המזינות את המפרקים ומחליקות את התנועות בין העצמות.

תהליכי שחיקת המפרקים עלולים להימשך חודשים ושנים. מבחינה ביולוגית, לסחוסים אין יכולת להתחדש.

שחיקה של מפרקי הברכיים נותנת את אותותיה ב'חריקות' בברך, כאבים בזמן קימה מישיבה, כאבים בזמן עלייה וירידה במדרגות ואף בהתנפחות הברכיים.

סימני ההיכר לאוסטיאוארתריטיס של הברכיים (לינק לטיפולים משמרים) הם: תנועה מוגבלת, נוקשות וחוסר יציבות, והיא אחת הבעיות השכיחות ביותר בעולם, הפוגעת בסחוסי המפרקים.

מתי מחליטים לנתח?

בשלב הראשון, מומלץ לפנות לאורתופד מומחה למפרקים ולהחלפת מפרקים, כדי לקבל אבחנה וחוות דעת רפואית.

האבחנה מתקבלת על סמך סקירת ההיסטוריה הרפואית שלכם, בדיקה גופנית, והסתכלות בהדמיה ובצילומים שבוצעו לשם כך.

אם הנכם מתאימים לטיפולים ללא ניתוח(שמרניים) תונחו לקבלת טיפול זה
אם אובחנתם כסובלים משחיקת מפרקים, ישנם כמה סוגי ניתוחים שניתן להציע.

החדשנים שבהם הינם ניתוח מונחה מחשב (גירוסקופ) וניתוח בהתאמה אישית, המאפשרים את החלפת שני מפרקי ברכיים בניתוח אחד או לחוד.

מה זה בעצם אומר החלפת מפרק ברך בהנחיית מחשב (גירוסקופ) וניתוח בהתאמה אישית?

הצלחת ניתוח להחלפת מפרקי הברכיים תלויה בגורמים רבים, בהם תכנון מדויק ופרטני של הניתוח.

מכיוון שהאנטומיה של מפרקי הברכיים שונה מאדם לאדם, החלפת מפרקים מדויקת יותר ובעלת אפשרות לתוצאות טובות יותר בטווח הארוך כשנעשה שימוש במכשור המותאם אישית לאנטומיה הייחודית של המנותח או ניתוח מונחה מחשב (גירוסקופ).
בשיטה החדשה של החלפת מפרק ברך בהנחיית מחשב (גירוסקופ), אין צורך בקידוח עצם הירך.

חישוב מקום החיתוך והציר של הרגל נעשה בעזרת מכשיר קטן (גירוסקופ) המורכב על ציוד מיוחד במהלך הניתוח המזין נתונים למחשב אשר מצוי בקרבת מקום הניתוח. מאפשר זה חישוב מדויק של זווית החיתוך, ציר החיתוך ועומק החיתוך.

גירוסקופ משמש לניווט מטוסים בין השאר ונעשה בו שימוש במהלך הניתוח בשל דיוקו הרב.

בשיטה החדשה, ניתוח בהתאמה אישית, מבצעים מספר שבועות לפני הניתוח להחלפת מפרק ברך או מפרקי ברכיים בדיקת MRI או CT מיוחדת.

ההדמיה נשלחת לחברת המשתלים בחו"ל, היוצרת הדמיה תלת ממדית של הברכיים ומאפשרת הערכה מדויקת של צירי הברכיים ושל מידת השינויים בעצמות מפרקי הברכיים.

כמו כן, המנתח מקבל גישה לתוכנת מחשב וירטואלית מיוחדת ואינטראקטיבית בתלת מימד של הברכיים שבעזרתה הוא מתכנן את הניתוח, בוחן את המפרקים מכל זווית, מתכנן את חיתוך העצמות ברמת דיוק של מילימטרים, מבצע הערכה מדויקת של זווית חיתוך וקובע את מיקום המשתלים וגודלם.

כך עוד בטרם החל בביצוע הניתוח, המנתח יכול לתכנן באמצעות המודל התלת ממדי את הניתוח.

מה קורה אחרי שלב התכנון?

בשיטה החדשה של החלפת מפרק ברך בהנחיית מחשב (גירוסקופ) אין צורך בתכנון מוקדם למעט הדמיה של מפרקי הברכיים המעידה על שחיקה של הברכיים.

בשיטה של ברך מותאמת אישית לאחר שהסתיימו שלבי התכנון, בונה חברת המשתלים מודלים של הברכיים ומכשור מותאם אישית, המבוססים על הנתונים שהוזנו לתכנית המחשב האינטראקטיבית.

המכשור המיוחד מגיע ארצה לפני הניתוח ומאפשר את החלפת מפרק הברך בשיטה מותאמת אישית.

מה עושים בניתוח?

החתך הניתוחי ממוקם לאורך הברך, לכוון חלקה הפנימי.

לאחר ביצועו, אין חיתוך של השרירים רק חתך לאורך הגידים לשם חשיפת המפרק.

כאשר מדובר בהחלפה חלקית של מפרק הברך.

כאחד שעובד בתחום של רופא אורתופד מומחה ברכיים, חשוב לי לוודא שאין קרע ברצועות, או שחיקה של כל הברך, אם ישנה התפשטות שחיקה לכל הברך או קרע של הרצועות, יש צורך בהחלפה שלמה של מפרק הברך.

כאשר מדובר בהחלפה חלקית, אני מוודא שאזור השחיקה לא התפשט ואני מסיר משטחי סחוס פגוע ומחליפם במשטחי על-מתכת ובלוחית פוליאתילן, שתפקידם לשמור על תנועת ההחלקה של הברך.

מהם עיקרי היתרונות של החלפת מפרק ברך בהנחיית מחשב (גירוסקופ) וניתוח בהתאמה אישית?

  • השיטות החדשות מאפשרת התאמה אישית של המפרק למבנה האנטומי של המנותח, ובכך יכולות לשפר את הדיוק ושחזור הציר התקין של הרגל. מה שיכול לאפשר תפקוד טוב יותר, טווח תנועה משופרים והקלה על הליך השיקום לאחר הניתוח, ובעקבות כך – הפחתה באחוזי שחיקת המפרקים המושתלים כך שימשיכו לתפקד לאורך שנים רבות
  • החלפת מפרק ברך בהנחית מחשב(גירוסקופ) ומותאמת אישית הן פחות פולשנית, מצמצמת משמעותית את שלבי הניתוח ובכך מקצרת את זמן הניתוח. – השיטה של ברך בהנחיית מחשב (גירוסקופ) בהתאמה אישית מאפשרת לבצע את הניתוח במטופלים שסבלו משברים בירך ובשוק, ללא צורך בהוצאות הקיבועים מהעצם.
  • ניתן לקום כבר ביום הניתוח ולהתחיל בטיפולי פיזיותרפיה, במטרה להביא להקלה משמעותית בכאב ושיפור גדול בתפקוד המפרק.
  • עד כה, בוצעו אלפי ניתוחים ברחבי העולם בשיטות אלה , ומחקרים שנערכו העידו על שיפור משמעותי בדיוק שבהשתלת המפרק.
  • אני בעל ניסיון רב בניתוח בשיטת החלפת ברך בהנחיית מחשב (גירוסקופ) ומפרק בהתאמה אישית, ואף הצגתי חלק מהשיטות בכנסים בינלאומיים.

מהם יתרונות הניתוח להחלפת שני מפרקי הברכיים?

  • הניתוח הרגיל (הקונבנציונלי) מבוצע בשיטה בה ניתן לרוב לנתח מפרק אחד בכל פעם, כך שאם המנותח זקוק להחלפת שני המפרקים, עליו לעבור שני ניתוחים שונים, וכמובן את כל תהליכי ההרדמה והחלמה הכרוכים בכך. בניתוח הרגיל מכשירי החיתוך הם סטנדרטים ולא מותאמים אישית ואין הנחיה של מחשב(גירוסקופ), ורק במהלך הניתוח מבצעים את ההתאמות הנדרשות על מנת שהמפרק יתאים לגופו של המנותח מבחינת גודל, זווית, והאופן בו יונח באופן סופי.
  • ניתוח בו זמנית של שני מפרקי הברכיים השיטה של הנחיית מחשב (גירוסקופ) ושיטה של ברכיים מותאמות אישית מקטין את הסיבוכים המוכרים כגון סיבוך ריאתי מכיוון שאין דחיסה של שומן וצמנט לתעלה הלישדית של עצם הירך. משום שהניתוח נעשה בו זמנית בשתי הברכיים נחסכת מהמנותח הרדמה נוספת. בהחלפת מפרק ברך מומחית מחשב (גירוסקופ) ומותאמת אישית ישנו שחזור מדויק של הציר התקין של הברך ובכך דיוק רב יותר . כמו כן, משך ההחלמה קצר יותר וניתן לחזור במהירות רבה יותר לעבודה ולשגרה.
  • בנוסף כדאי לקחת בחשבון כי החלפת ברך אחת בלבד, אצל מטופל שסובל משחיקה של שתי הברכיים גורמת לקושי רב בשיקום. זאת משום שהברך שלא נותחה עלולה להפריע להליך השיקום ולעתים גוררת את הברך המנותחת למנח של כיפוף

למי מתאים ניתוח החלפת שני מפרקי ברכיים בניתוח אחד ?

  • לאוכלוסייה בסיכון ניתוחי נמוך יותר וללא מחלות רקע רבות
  • למנותחים עד גיל 80
  • לבעלי מדד מסת גוף (BMI) מתחת ל-40

מתי מבצעים החלפת חצי מפרק ברך ?

שואלים את עצמכם כאבי ברכיים טיפול? חשוב לזכור שהברך מורכבת משלושה מדורים, מדור פנימי (מדיאלי), מדור חיצוני ( לטרלי) ומדור בין הפיקה לברך (מדור פטלופמרלי), ואת כל אחד מהם ניתן להחליף; חצי ברך מדיאלי, חצי ברך לטרלי, החלפת מדור פטלופמרלי.

למשל שחיקה של חצי הברך הפנימית (המדור המדיאלי) היא לרוב שחיקה לוארוס – הטית הברך פנימה, ניתנת להחלפה של החצי הפנימי בלבד, כך שניתן להשאיר את הרצועות הצולבות ואת שני המדורים הנוספים, כך שתחושת הברך היא טבעית יותר.

רוב הכאבים בשחיקה זו הם כאבים מדיאליים פנימיים.

שחיקה של מדור חיצוני- לטרלי קורית, במרבית המקרים, בהטיית הברך כלפי חוץ לואלגוס יתר, ניתן להחליף רק את החלק החיצוני, מבלי להחליף את שני המדורים הנוספים. רוב הכאבים בשחיקה זו הם כאבים לטרליים או צדדיים.

שחיקה של מדור פטלופמרלי בין הפיקה לברך – מתבטאת, לרוב, בכאבים בעלייה או בירידת מדרגות בלבד, ללא כאבים בהליכה במישור, כאשר מרבית הכאבים הינם בקדמת הברך. ניתן להחליף מדור זה בלבד.

למי מתאים החלפת חצי ברך?

  • לבעלי יציבות ברך תקינה (רצועות צולבות תקינות, רצועות הברך תקינות)
  • במקרים בהם עיוות ציר הברך הוא לא רב מידי – (לרוב מוערך ב- 5 מעלות סטייה לוארוס לדוגמא *עיוות גדול מידי מפעיל עומסים רבים מידי על החלפת חצי מפרק ברך וכך גורם להתרופפות שלו )
  • לאנשים צעירים יותר שרוצים לשמר את מפרק הברך שלהם

מהם היתרונות בהחלפת חצי ברך?

  • גישה ניתוחית בחתך קטן
  • שימור מרכיבי הברך השונים הטבעיים
  • תחושה טבעית יותר לברך אחרי ניתוח

מהם החסרונות של החלפת חצי ברך?

  • שרידות של החלפת מפרק חצי ברך הינו לרוב כ 84% למשך כ 10- שנים והיא פחותה יותר בהשוואה להחלפת מפרק ברך שלמה
  • היעדר תיקון ציר הברך הלא תקין
  • ניתוח חוזר למדורים האחרים של הברך עקב התקדמות השחיקה כעבור שנים גם למדורים אלה

לראיון של ד"ר בנימין בנדר בתוכנית "סטטוסקופ" בנושא החלפת מפרק ברך בהנחיית מחשב לחצו כאן

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

החלפת מפרק ברך – בהנחיית מחשב (רובוט) ומותאמת אישית

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ