חומצה היאלורונית לברך

אנשים הסובלים ממחלות ניווניות של המפרקים (שחיקה של המפרק), חווים בפועל ירידה של ממש בכמות וגם באיכות של החומצה ההיאלורונית הנמצאת באופן טבעי במפרק. זה מה שלמעשה גורם לכך שהתנועה והפעילות של המפרק נעשית מוגבלת.
כאשר יש חוסר בחומצה ההיאלורונית, הזרקת חומצה היאלורונית לברך יכולה להקל ואולי אף לפתור את הבעיה לפרק זמן מה. החומצה תורמת להקלה בכאב ובכך לשיפר בטווח התנועות של המפרק.

זריקת חומצה היאלורונית לברך: באילו מצבים זה מומלץ?

הזרקות למפרקים עשויות להועיל מאוד במצבים שונים של כאבי מפרקים אשר נובעים בעקבות:

• מחלות ניווניות
  • שחיקת סחוס
  • פציעות ספורט
  • בעיות מולדות הפוגעות במפרק
  • ועוד.

הזרקות אלו מועילות לשיפור טווח התנועה של המפרק ולשיכוך כאבים.
ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות עולה כי החומצה ההיאלורונית מסייעת גם במצבים של פגיעות במפרקי הכתף, פגיעות בגידים, דלקות גידים ועוד בעיות בתפקוד הגידים.

ד"ר בנדר על זריקות במקום ניתוח במקרה של שחיקת סחוס >>

מה זה חומצה היאלורונית?

מדובר בחומר שהוא דומה לג'ל מבחינת המרקם שלו. הוא קיים כאמור במפרקים שלנו באופן טבעי. החומצה הזו שומרת על סביבת המפרק ומשמשת כבולם זעזועים ומאפשר את התנועה החלקה של המפרק ללא כאבים. נוזל המפרק התקין מכיל חומצה היאלורונית, עם הגיל העולה, הכמות של החומצה במפרק הולכת ויורדת.
שחיקת סחוס וירידה בריכוז החומצה מוביל לכאבי ברכיים, לקושי בתנועתיות ולהתפתחות דלקות מסביב למפרק.

יש מצבים שונים אשר בהם אפשר יהיה להקל על הבעיה בעזרת חומצה היאלורונית לברך. זריקה היאלורונית לברך נעשית לצורך שימון וסיכוך בין המפרקים ,מדובר באפשרות לפתרון יעיל במיוחד המסייע בהפחתת הכאב ושיפור בתפקוד המפרק.
* חשוב לציין כי לא תמיד ולא לכולם יתאים הטיפול. קראו גם על ניתוח החלפת ברך

איך הטיפול מתבצע בפועל? שלב אחרי שלב

לפני הכול יש לערוך אבחון כדי לדעת בדיוק מה הבעיה. האבחון יכלול בדיקה גופנית מקיפה, עיון בבדיקות הדמיה שונות ובירור קליני של מצב החולה.
אם מתברר כי מדובר בטיפול שאמור להיות יעיל, אפשר יהיה להתקדם.
הטיפול נעשה בטיפול במרפאה בהזרקה ישירה אל תוך המפרק. לפני שמזריקים את החומר מבצעים חיטוי מקומי של אזור ההזרקה . הטיפול הוא לא ארוך ומסתיים תוך דקות מעטות.
יש סוגים שונים של תכשירים זריקה חד פעמית או זריקה של פעם בשבוע – התוצאות לטווח אורך הן זהות לרוב. ישנו חומצה המופקת מין החי מכרבולת של תרנגולת ויש חומצה היאלורינית המופקת במעבדה.

למידע נוסף על טיפולים משמרים בהחלפות מפרקים >>

סוגים נוספים של זריקות לברך

יש כמה סוגים של טיפולים למפרקים כמו זריקות קורטיזול, זריקות המשככות כאבים ומרגיעים את הדלקת ועוד. הבעיה עם החומרים הללו היא שהם פוגעים ברקמות ובסחוס בטווח הארוך.
החומצה ההיאלורונית לעומת זאת היא חומר טבעי לרוב סינטטי שמופק בגישה ביוטכנולוגית. חומצה היאלורונית ניתן גם להפיק מכרבולת של תרנגולת יכול זה לעיתים נדירות ליצור תגובה אלרגית.
בנוסף לכך, חומצה היאלורונית היא חומר שנמצא באופן טבעי בגוף ועל כן, המפרקים לרוב קולטים טוב יותר את החומר הסינטטי.
מלבד זאת, החומצה ההיאלורונית מוזרקת ישירות אל תוך המפרק, מה שמפחית את הסיכונים להתפתחות של תופעות לוואי נרחבות.

הזרקות למפרקים: אילו עוד סוגים קיימים?

ישנם טיפולים שונים המוצעים כיום לצורך טיפול במפרקים. כמו זריקות סטרואידים וטיפולים נוספים המוזרקים ישירות אל המפרק הפגום. חומצה ההיאלורונית היא חומר טבעי אשר מוזרק למפרק ואמור להקל בתפקוד המפרק לתרופה של כחצי שנה עד שנה ,למרות ישי מקרים שזה מחזיק אף יותר.

קראו גם על הזרקות PRP לטיפול בשחיקת סחוס >>

כיצד חומצה היאלורונית מקלה על כאבי הברכיים?

הטיפול בחומצה ההיאלורונית אמור להוביל להטבה לאחר כחודש מהטיפול כאשר מדובר בהקלה המורגשת למשך טווח זמן מה. אפשר כמובן לחזור אחר כך שוב על הטיפול מכיוון שמדובר בטיפול ביולוגי.

הזרקות PRP למפרקים

האם זה כואב?

הטיפול בחומצה ההיאלורונית מבוצע באמצעות זריקה למפרק. כאב יכול להיות במקום ההזרקה ובמפרק עצמו. את החומר ממלא הסדקים בסחוס ומתפזר במפרק, לרוב הכאבים הם לא רבים ויכולים להיות לתקופה. מיד לאחר הזריקה, החולה יכול לתפקד ותוך שבועות ספורים הזריקה אמורה להתחיל להשפיע עליו ולשכך את הכאב.

האם זה טיפול חד פעמי או שאפשר לחזור עליו?

הטיפול בחומצה ההיאלורונית הוא טיפול ביולוגי טבעי אשר ניתן לחזור עליו, בהתאם לסוג החומר הנבחר. באם החומר משפיע, ההשפעה של החומר היא למשך כחצי שנה עד שנה וישנם מקרים גם למספר שנים.

חומצה היאלורונית לברך: האם יש תופעות לוואי?

החומצה ההיאלורונית כמו כל זריקה יכולה ליצור כאבים באזור ההזרקה ובמפרק, לרוב בדרגה קלה מאוד. באם הטיפול יעיל יש צורך לחזור עליו כשהכאבים חוזרים
מלבד זאת, מדובר בחומר שהוא דומה לחומצה הטבעית והוא מתאים לגוף ולכן הוא גם נקלט היטב בדומה לחומר הטבעי.

האם צריך לעשות הכנות מיוחדות לזריקה?

אנשים שרוצים לקבל את הזריקה צריכים לגשת לאבחון מקיף שיכלול בדיקה כללית של מצבו הקליני של החולה. כמו כן יכלול עיון בבדיקות הדמיה שונות על מנת לקבוע את ההתאמה לטיפול.
אין צורך בהכנות מיוחדות לטיפול כאשר היא מתבצעת במרפאה בקהילה.

האם לאחר הזריקה אחזור לעצמי ללא כאבים?

הזריקה יכולה להיות יעילה מאוד ולהקל על הרגשתו של החולה ומטרת הטיפול הוא שיפור בבתפקוד המפרק והקלה בכאב.

מעוניינים בטיפול של זריקת חומצה היאלורונית לברך? צרו קשר עם ד"ר בנימין בנדר >>

זריקת חומצה היאלורונית לברך