זריקות PRP

תחום האורטופדיה אימץ את זריקות ה־PRP כשיטת טיפול, ולא מעט שאלות עולות בעקבות כך:

• מהי זריקת PRP, ולאיזה צורך היא משמשת?
  • מהן ההכנות הנדרשות לקראת הטיפול?
  • האם לאחר טיפול באמצעות זריקות PRP צפויים כאבים או תופעות לוואי?
  • כמה זמן צפויה להימשך השפעת הזריקה, והאם יש צורך לחזור עליה?
  • מה קורה לאחר שהשפעת הטיפול פגה, והאם אפשר לחזור על הטיפול מספר פעמים?
  • מה ידוע על אפקטיביות הטיפול עבור פציעות ספורט או שחיקה?

בזריקת PRP נעשה שימוש בחומר ביולוגי המכונה PRP – פלזמה עשירה בטסיות דם [Platelets Rich Plasma]. בגוף האדם משמשת הפלזמה להולכת תאי דם אדומים ולבנים, ומורכבת ברובה ממים ומחלבון. התפקיד של טסיות הדם הוא קרישת הדם, ויש להן חשיבות רבה בהליכי ריפוי טבעיים בגוף.

הטיפול נעשה בצורה מבוקרת, כאשר בשלב הראשוני שואב רופא אורטופד מומחה מנת דם מוורידי המטופל. מדובר בכמות דם של כ־30 עד 50 סמ"ק. המנה מועברת למכונת צנטריפוגה להפרדת רכיבי הנוזל, וכך נוצרת פלזמה עשירה בטסיות. תמצית מרוכזת זו משמשת כחומר לזריקות ה־PRP. כלומר, כל מטופל זוכה לטיפול מנוזל הדם שנשאב מגופו.

ההליך נעשה באמצעות הזרקה לאזור הפגוע. חומר הפלזמה העשיר בטסיות מוזרק אל אזור הפציעה במספר מקומות על פי הצורך. כלומר, אם הטיפול נועד לצורך טיפול בפציעת ספורט באחד השרירים, יזריק הרופא את חומר ה־PRP אל אזור הפציעה עצמו, ובנוסף גם אל מספר מקומות בסביבת האזור שנפצע.

ההליך עשוי להימשך כ־30 דקות ועד לשעה, אך יכול להשתנות בהתאם לאזור המטופל. לאחר שהחומר הוחדר לאזור, טסיות הדם מתפרקות ומשחררות הורמוני גדילה וחלבונים, שפעולתם מסייעת לתיקון ולהתחדשות של התאים.

מכיוון שהזריקה מכילה ריכוז גבוה של טסיות דם, שיכולות להיות פי 5 עד פי 10 מהריכוז שבו הן מצויות בדם המטופל; משמש החומר רופאים אורטופדיים לצורך זירוז תהליכי ריפוי באופן ביולוגי. הטיפול מתאים לשימוש עבור מגוון רחב של סיבות, החל מפגיעות במערכת השלד והשרירים ועד לטיפולים הנעשים לצרכים אסתטיים.

מבין הבעיות הקשורות למערכת שלד ושרירים, נמצאים מקרים של טיפול בדלקות בגיד או גידים קרועים, פגיעה בשריר, דלקות פרקים חריפות שנלווים אליהן כאבים, קרעים במניסקוס, שחיקה של מפרקים, פגיעות במפרקים – מפרק ברך ומפרק ירך.
הטיפול כבר הוכיח עצמו כמסייע לתופעות שונות של פציעה, כמו מרפק טניס, דלקות בגיד אכילס, דורבן, כאבים בברכיים ובמפרקי ירך, גיד קרוע או רצועה, קרעים ברצועת הברך, שברי מאמץ, נזקים כרוניים בסחוס ועוד.

לאחרונה נעשה ניסיון להשתמש בטיפול זה על מנת לזרז את הליך ריפוי העצמות השבורות. אולם, עדיין לא נערך מחקר שבחן את יעילותו של הטיפול במקרים כאלה.
כמו כן, זריקת PRP משמשת לצרכים מסוימים ברפואת הפה והלסת, וכן לטיפולים קוסמטיים, כמו; טיפול בהתקרחות לגברים ולנשים, וכן לצורך טיפול בקמטי הפנים.

לקבלת הנחיות מותאמות ייבחן הרופא האורטופד המומחה את מצבו הרפואי של המטופל.

באופן כללי, לקראת הטיפול יש לוודא שהאזור המטופל נקי מזיהום או מפצעים. הרופא המנתח ימליץ לפני הטיפול ליטול תרופה כנגד כאבים.

זריקות PRP אינן מלוות בתופעות לוואי משמעותיות, כיוון שהחומר המוזרק ממוצה מדם המטופל עצמו. למרות זאת, על מנת למנוע תופעות לוואי שאינן קשורות לטיפול עצמו, מומלץ לאכול ארוחה קלה לפני הטיפול, ובכך למנוע תופעות כגון סחרחורת או חולשה.

כאמור, בטיפול נעשה שימוש בדם המטופל עצמו [טיפול אוטולוגי], ומכאן שתופעות הלוואי הן שוליות ומזעריות, וגם רמת הסיכון פוחתת.
לאחר הטיפול יכולים להופיע שטפי דם באזור המטופל או באזור שממנו נשאב הדם, כאב מקומי באזור המטופל, ותחושת אי נוחות שעשויה להימשך כשבוע.
ברוב המקרים יכולים המטופלים לחדש את פעילותם לאחר הטיפול ולחזור בהדרגה לשגרה.

השפעת הטיפול במלואו תורגש בהדרגה, ותגיע לשיאה כחודש לאחר הליך ההזרקה במרפאה. השפעת הטיפול אמורה להימשך כחצי שנה ועד שנה. ידוע על מקרים שבהם השפעת הטיפול נמשכה גם מעבר לכך, לאורך כשנתיים.​

מכיוון שמדובר בטיפול ביולוגי ניתן לחזור עליו מספר פעמים, על פי הרגשתו של המטופל. במקרים של פציעות או בדרגת שחיקה גבוהה אפשר לבצע סדרה של טיפולים. היקף סדרת הטיפולים משתנה בין מקרה למקרה ובין מטופלים. האורטופד המומחה יעריך את מצב הפציעה וייתן את המלצתו בהתאם.

מחקרים שנעשו עד כה בתחום, מצביעים על כך שטיפול זה מזרז את הליך ריפוי הפציעות, ומסייע לריפוי הרקמות הפגועות. מחקרים אחרים מצביעים על כך, שטיפול זה מונע כאבים ותורם לחזרתם של המטופלים לשגרתם היום־יומית.

בכתב העת האמריקאי לרופאת ספורט [The American Journal of Sports Medicine], שפורסם בשנת 2013, נמצא שזריקות PRP סייעו להפחתת הכאבים של דלקת המפרקים בברך, וזאת בהשוואה לזריקות של תמיסת מלח. המדגם נערך בהיקף של 78 מטופלים.
באותו כתב עת פורסם מאמר נוסף משנת 2014, שמציג טיפול של סדרת זריקות PRP בשלושה סבבים. המחקר מראה שהזריקות הפחיתו את הסימפטומים אצל מטופלים אשר סבלו מפגיעה כרונית בברך. המחקר נעשה בקרב 28 ספורטאים.
מחקר נוסף משנת 2015, שנעשה בקרב 160 מטופלים, מעלה שזריקות PRP יעילות יותר לטיפול בדלקת מפרקים ניוונית מטיפול באמצעות הטיפול המסורתי, זריקת חומצה היאלורונית.

מניסיונו ארוך השנים של ד"ר בני בנדר, אורטופד מומחה בטיפול בבעיות ברכיים וירכיים, עולה שהטיפול באמצעות זריקות PRP מוביל לרוב לתוצאות אופטימליות עבור המטופלים, ובמקרים רבים מוציא אותם ממעגל הכאב וממעגל הניתוחים.

היתרונות שהתגלו בעקבות הטיפול במרפאה, עבור המטופלים הם: הפחתת הכאבים בתוך כחודש בצורה משמעותית, טיפול בשורש הבעיה ולא רק בסימפטום, שימוש בחומר טבעי שאינו מזיק לבריאות בעתיד, ומשמש כתחליף לניתוח [דחיית הניתוח ולעיתים ביטולו].

במרפאתו של ד"ר בני בנדר נעשה שימוש בזריקת PRP לטיפול בפציעות ברכיים בעקבות שחיקה בברך, פציעות ספורט שונות וכן דלקות בברך.

מידע ממקורות ולעיון נוסף:

זריקות PRP