כיצד להתכונן לניתוח החלפת הברך?

האם בלוח השנה שלכם מסומן באופק ניתוח להחלפת מפרק ברך? האם המועד, שנראה לא מזמן רחוק, החל להתקרב עוד ועוד? לפני שיהיה קרוב מידי, קחו לעצמכם פסק זמן מהעיסוקים היום־יומיים, ותתחילו בהכנות. כיצד להתכונן לניתוח ברך?

ברגעים שכאלה סביר להניח שעולים במחשבותיכם מספר שאלות, כמו:

  • מדוע צריך להתכונן לניתוח הזה?
  • כיצד להתכונן לניתוח ברך?
  • מתי הזמן הנכון להתחיל להתכונן ?
  • ועוד

דבר אחד חשוב לומר בעניין הזה, הערכות לקראת ניתוח החלפת מפרק הברך עשוי להקל עליכם מאוחר יותר. כלומר, ככל שתקדימו להיערך ותעשו זאת טוב יותר, כך עשוי משך הזמן של ההחלמה להתקצר ולהיות קל יותר עבורכם.

9 עקרונות שיענו על השאלה – כיצד להתכונן לניתוח ברך?

1. לתאם את מועד הניתוח לתזמון נכון בחיים
אחד הדברים החשובים ביותר הוא התזמון, כי בסופו של דבר התאמת מועד הניתוח תקל עליכם בממד המנטלי והפיזי. אם אתם יודעים שבאביב הלחץ במקום העבודה פוחת, ושבן או בת הזוג שלכם יכול לקחת מספר ימי חופשה כדי להיות לצידכם, ייתכן שכדאי לנסות ולהתאים את המועד, כך שתקבלו תמיכה, ולא יופעל עליכם לחץ לשוב לעבוד. לאחר הניתוח להחלפת מפרק ברך תידרש לכם מנוחה, והתמיכה מסביב תסייע לכם מאוד בתהליך ההחלמה. מצד שני חשוב לזכור, שאת הניתוח יש לבצע כמה שיותר מהר מהרגע שבו החלטתם עליו עם הרופא המנתח, וזאת כדי לשמור על תפקוד של השרירים והמפרק, שיסייעו להחלמה מהירה יותר לאחר הניתוח.

2. הכינו רשימה מקיפה של שאלות
אל תגיעו לבדיקה אצל המומחה מבלי שהכנתם לעצמכם רשימה של שאלות. הכינו שיעורי בית, ובררו את כל מה שאינו ברור לכם. הנה מספר דוגמאות שכדאי שתשאלו את הרופא:

  • כמה זמן עתיד להימשך הניתוח?
  • כמה זמן יידרש לאשפוז בבית החולים?-
  • מהן הפעולות שמבצע המנתח לצורך החלפת מפרק ברך?
  • באיזה סוג של הרדמה ישתמש הרופא על מנת להרדים אתכם לפני הניתוח – אזורית או כללית, ומה ההבדל ביניהן?
  • אילו מכשירי עזר כדאי שתשיגו מראש, ושלהם תזדקקו לאחר הניתוח?

הליכון, מקל הליכה ועוד. [ניתן להשיגם מארגון "יד שרה" או "עזר מציון"].

  • תוך כמה זמן מעריך הרופא שתוכלו לשוב לשגרה – בהתאם להיסטוריה הרפואית שלכם, מצבכם הרפואי וסוג הניתוח שאתם עומדים לעבור?
  • מה ניתן לצפות מניתוח החלפת מפרק ברך?
  • כמה זמן להיות בצום לפני ניתוח?
  • האם צריך להיפגש עם הרופא המרדים לפני הניתוח?
  • איזה בדיקות עליי לעבור לפני הניתוח?

מומלץ להגיע לבדיקה שלפני הניתוח עם אדם קרוב, על מנת שיוכל גם הוא לשאול שאלות, שאולי לא חשבתם לשאול. בקשו ממנו שירשום לכם את התשובות. הרבה פעמים החששות והמתח גורמים למטופלים לשכוח את מה שהרופא אמר להם

3. הכניסו את הגוף לשגרה של פעילות ספורטיבית.
לכושר הגופני יש השפעה מכרעת על מהירות ההתאוששות והחזרה לשגרה. מסתבר שככל שהמנותח היה בכושר גופני טוב יותר, ובייחוד כאשר השרירים מסביב למפרק חזקים יותר, כך ההתאוששות שלו תהייה מהירה יותר. אם לא הייתם פעילים עד כה, כדאי שתפנו לרופא המומחה, ותבקשו ממנו שימליץ לכם על פעילות גופנית שעשויה לסייע לכם לאחר הניתוח.

למשל, חיזוק שרירי הברכיים, ובמיוחד שריריי הארבע ראשי מסייע מאוד בהליך השיקום שלאחר הניתוח.

4. להכין את הגוף לתרגילי הפיזיותרפיה

הנטייה היא לחשוב שכיוון שטיפול הפיזיותרפיה מגיע לאחר שעברתם את הניתוח, אפשר להניח את העניין בצד. כלומר, כל דבר בזמנו. אלא שבמקרה הזה לא מומלץ להמתין. מומלץ מאוד להתחיל את אימוני הפיזיותרפיה עוד לפני הניתוח. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא להרגיל את הגוף לתנועות ולמנחים שתתבקשו מאוחר יותר לעשות. כלומר, להכין את הקרקע לקראת תרגילי ההתאוששות החשובים כל כך.

כיצד להתכונן לניתוח ברך

5. הפסקת עישון
ידוע שהעישון מאט את קצב ההחלמה, ועשוי לפגוע באספקת הדם לאזור המנותח. הסיכון הגדול הוא החשש מפני זיהום וסיבוכים במהלך הניתוח וגם לאחריו.

6. להכין רשימות שימושיות, שסביר להניח שתתבקשו להשתמש בהן, כמו:

  • סוגי התרופות והתוספים שאתם נוטלים באופן קבוע.
  • התחייבות לניתוח, התחייבות למנתח והתחייבות לבית חולים.
  • ביטוחי בריאות למיניהם, ובדיקה של הזכויות הפיננסיות שלכם לקראת התקופה הזו.
  • שם הרופא המפנה ומספר הטלפון שלו – יאפשר לצוות הרפואי בבית החולים ליצור קשר עם הרופא במידת הצורך.
  • אנשי קשר למקרה הצורך.

7. תומך אחד או מספר תומכים לתקופת ההחלמה
אם אתם מתגוררים בגפכם, דאגו לכך שיהיה מישהו שיוכל לבקר אתכם בבית בימים הראשונים שלאחר הניתוח. אדם שיוכל לסייע לכם בהחלמה לאחר ניתוח בפעולות פשוטות, כמו; קניית מצרכים מהסופר וזריקת האשפה לפח. אם אתם מתגוררים עם בן או בת זוג או עם הוריכם, דאגו ששכן או חבר יגיע לבקר אתכם בשעות שבהן אתם לבד.

בנוסף, לאנשים שמתגוררים בגפם, מומלץ לדאוג למלא את המזווה ואת המקפיא במנות של מזון.
באופן כללי עד גיל פרישה זכאי כל אדם שעובר ניתוח להחלפת מפרק לקצבת נכות זמנית. לאחר גיל הפרישה זכאי המנותח לקבל שעות טיפול בבית או כל צורך שיקומי אחר, כמו לצורך תרגול הליכה מחוץ לבית.

8. להכין את הבית לקראת שובכם מבית החולים
סדרו את הבית והסירו מכשולים, שעשויים להפריע לכם לנוע בחופשיות בבית. אם אתם ישנים בקומה השנייה בבית פרטי, כדאי למצוא פתרון לתקופת ההתאוששות, ולסדר מיטה זמנית בקומת הקרקע. הכינו מראש חפצים שחשובים לכם ביום-יום בקרבת מקום, מתוך הבנה שניידות בתוך הבית תהיה כרוכה בקושי, במיוחד בימים הראשונים. במקלחון ניתן להניח כיסא פלסטיק, שיתמוך בכם בזמן הרחצה. כמו כן, יש לנקוט במשנה זהירות שלא להחליק בכניסה וביציאה מהאמבטיה.

9. מעקב אחר נטילת תרופות קבועות
אם אתם נוטלים תרופות באופן סדיר, ייתכן שתתבקשו להפסיק ליטול חלק מהן בשל חשש מפני דימומים במהלך הניתוח ולאחריו. הכינו לעצמכם רשימה של כל התרופות נגד כאבים אחרי ניתוח , ובהיוועצות עם הרופא, לא תשכחו ליטול אותן שוב.
עד כאן כיצד להתכונן לניתוח החלפת ברך, נאחל לכם בהצלחה בניתוח והחלמה מהירה. זכרו שהערכות נבונה לפני הניתוח, עשויה להקל עליכם מאוד את התקופה שבאה לאחר מכן.

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

כיצד להתכונן לניתוח ברך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ