שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

על מנת להגיע לתוצאות מְרַבִּיּוֹת וטובות בניתוח להחלפת מפרק ברך מומלץ להיערך בהתאם לפני הניתוח ולאחריו. במאמר שלפניכם אציג את אבני הדרך לשיקום לפני הניתוח ולאחריו. חשוב לזכור שמדובר על מידע כללי. כל תהליך שיקום מתרחש כהמשך ישיר לשיטת הניתוח, לגיל המטופל, למצב הברך לפני הניתוח, וכן לגורמים נוספים, כמו מחלות רקע ולתפקוד הכללי. טווח הזמנים שמוצג במאמר יכול להשתנות – להתקצר או להתארך.

אופי השיקום לאחר ניתוח ברך תלוי מאוד במידת שיתוף הפעולה של המטופל עם הצוות המשקם – הרופא המנתח והפיזיותרפיסט – וכן ביישום ההנחיות, בתרגול ובהתמדה של המטופל.

לפני הניתוח

  • חשוב מאוד לערוך תיאום ציפיות לפני הניתוח ולהבין את הצפוי לאחר הניתוח. יש לזכור שניתוח החלפת מפרק הוא מורכב ודורש תקופת החלמה שנמשכת לרוב בין שישה שבועות לבין מספר חודשים. שיעורי ההצלחה עומדים על כ־90%.
  • חשוב לסדר את הבית בצורה אופטימלית. למשל, אם אתם גרים בבית פרטי בן שתי קומות, יש לדאוג לאפשרות שינה בקומה התחתונה למשך התקופה הראשונה שלאחר הניתוח. דבר נוסף שחשוב להכין מבעוד מועד הוא הליכון, מקל הליכה וקביים. לרוב, הרגל תהיה נפוחה לאחר הניתוח ותחושת כאב תתלווה לכך. לכן, עמידה במצב כזה תצריך עזרים לתמיכה. חשוב לציין שעליה וירידה במדרגות לאחר הניתוח מותרת, ואף מומלצת מאוד לטובת חיזוק השרירים. מנותחים, אשר למרות הקושי, יתרגלו עליה במדרגות וירידה מהן ישפרו את מצבם מאוד.
  • חיזוק הברך, הירך ושרירי הליבה – לפני הניתוח חשוב לחזק את השרירים שעוטפים את הברך וכן את השרירים שמעל הברך. גפה שחוזקה לפני הניתוח, תשפר את תוצאות הניתוח, ותקצר את זמן השיקום. חשוב לשמור על טווחי תנועה גם לפני הניתוח, הכנה כזו תשפיע מאוד על יכולת התנועה לאחר הניתוח. בסיום הניתוח יתבצעו פעולות של יישור וכיפוף מלא, על מנת לשמור על טווחי התנועה. 

 

השלב הראשון לאחר הניתוח


השבועיים הראשונים שלאחר הניתוח:
מטרות
: התמודדות עם כאב או נפיחות, שיפור טווח התנועה ליישור ולכיפוף מלא בשיעור של 100 מעלות. בשלב זה תינתן הדרכה למעברים ממצב אחד לשני.
כבר ביום הניתוח תתבקשו לעמוד, תקבלו הדרכה כיצד ללכת עם הליכון ואילו פעולות יש לבצע על מנת להוריד את הנפיחות, ולחזק את השרירים.

  • הנחת שקית קרח, על מנת להוריד את הנפיחות בתכיפות של כל שעתיים לפרק זמן של רבע שעה.
  • תנועות קרסול ברך וירך.
  • עמידה – תרגול שיווי משקל ותנועת הברך ככול האפשר.
  • תרגול עם פיזיותרפיסט לשיפור טווח תנועת הברך, ליישור ולכיפוף.


השלב השני שלאחר הניתוח – שבועיים עד חמישה שבועות:
מטרות
: שימור המטרות מהשלב הראשון, וכן שיפור טווחי התנועה ושיווי המשקל.

  • שימור ושיפור טווח תנועת הברך ליישור וכיפוף מלא עד לשיעור של 135 מעלות.
  • אימון עם אופני כושר לשיפור טווחי התנועה ולחיזוק השרירים.
  • תרגול שיווי משקל בעמידה.
  • חיזוק מצב העמידה על פי היכולת.
  • המשך התמודדות עם כאב ועם הנפיחות.
  • מעבר הדרגתי מקביים או הליכון למקל הליכה.


השלב השלישי לאחר הניתוח – חמישה שבועות עד שמונה שבועות:
מטרות
: שימור המטרות מהשלב השני, וכן חזרה לתפקוד מלא בדומה למצב שלפני הניתוח.

  • תרגול שיווי משקל דינמי.
  • תרגול עליה וירידה במדרגות.
  • שיפור טווחי התנועה למקסימום שאפשר.
  • המשך חיזוק הברך במנחים שונים.
  • תרגול הליכה ללא אמצעי עזר.


השלב הרביעי לאחר הניתוח – שמונה שבועות ואילך:
מטרה
: הובלה למצב של רמות תפקוד גבוהות בדומה ליכולות שלפני הניתוח.
אומנם מטרת הניתוח היא להפחית את רמת הכאב וכדי לחזור לתפקוד, אולם פיזיותרפיסט מקצועי יישאף לקדם את מטרת הבסיס הזו צעד אחד קדימה, ואף לשפר את מצבו של המטופל אל מעבר למצב שבו היה לפני הניתוח.
דוגמה נהדרת היא ירידה ועלייה במדרגות. מטופלים רבים ממעיטים לבצע בשלב מסוים את הפעולות האלה משום שהם סובלים מכאב, ולעיתים הם פשוט מוותרים על התפקוד הזה לחלוטין. בשלב האחרון לשיקום עשוי הפיזיותרפיסט לתרגל עם המטופל התקדמות לעבר התפקוד הזה.

סיכום

שיקום מוצלח הוא כזה שבו טווח תנועת הברך הוא מלא ביישור; ובכיפוף ניתן להגדירו כהצלחה בכ־100 מעלות, וכשיש יכולת לבצע תפקוד יום־יומי תקין. הצלחה תיחשב גם כמצב שבו הכאב פחת משמעותית עד למצב של תנועה ללא כאב כלל. 
כפי שנאמר בתחילת המאמר, הצלחת הניתוח תלויה בכל הגורמים המעורבים, ולא רק בגורם אחד. צריך לזכור ששיקום כרוך בתרגול ובהתמדה של המטופל על פי הוראות הרופא המנתח.

נכתב ע"י ליאור בן אלטה
פיזיוטרפיסט

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ