חשיבותם של טיפולי פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך

מדוע חשוב לבצע טיפולי פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך? השאלה הזו נשאלת לעיתים, במיוחד כאשר מדובר בטיפול שכרוך בכאבים. לאף אחד לא קל להניע אזור שעבר ניתוח. יש לזכור שהדרך אולי קשה מעט, אך ניתוח להחלפת מפרק ברך נועד להפחית את הכאבים שמהם סבלתם לפני הניתוח, לשפר את תפקוד המפרק, ולהשיב לכם את איכות החיים, שנפגעה כתוצאה מכאבים מתמשכים בברך. כדי שהתרחיש הזה יוכל להתממש חייב המנותח לשאוף לתוצאות הטובות ביותר, כלומר; לעבור את הניתוח, ולאחריו לשפר את התנועה במפרק המושתל ולחזק את השרירים שמסביב לברך.

מתי מומלץ להתחיל בטיפולי הפיזיותרפיה?

יש להתחיל מיד בטיפולי פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך, כלומר ביום הניתוח. ביום זה, שבו עדיין תהיו מאושפזים בבית החולים, ייכנס פיזיותרפיסט, וינחה אתכם כיצד לבצע תרגילים ראשונים, על מנת להניע את המפרק. אין צורך לחשוש, התרגילים האלה הותאמו למצב הרגיש, שבו נמצא המפרק לאחר הניתוח.התרגילים הראשונים של פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך נועדו במטרה לחזק את הברך, לשחזר את תנועת המפרק, ולסייע לכם לבצע את פעולת הדריכה.

היכן מומלץ לעבור טיפולי פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך – בבית או בשיקום מוסדי?

האשפוז בבית החולים אמור להימשך בין שני לילות לשלושה, כל מקרה לגופו. לאחר מכן תשוחררו לביתכם. בנוסף, קיימת אפשרות לפנות למוסד שיקומי או לבית הבראה פרטי. האשפוז במוסד שיקומי תלוי באישור של קופות החולים, בעוד הפניה לבית הבראה פרטי לעיתים מכוסה על־ידי חברות הביטוח, בהתאם לפוליסה שיש ברשותכם. חשוב לציין שהארכת ימי אשפוז במוסדות שיקומיים עלולה לעיתים להעלות את הסיכון לזיהומים.

במסגרות הבראה פרטיות תוכלו לקבל טיפולי פיזיותרפיה בתדירות כמעט יום־יומית, באופן אישי וגם כטיפול קבוצתי. היתרון של מעבר למסגרת שכזו לתקופת ההחלמה היא, שאתם זוכים למסגרת מחייבת של הטיפולים המתבקשים, כלומר תרגול מוסדר של פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך. המסגרת הזו תהיה מסודרת, ועשויה לזרז את תהליך ההחלמה.

למרות זאת, רוב האנשים מעדיפים לשוב למסגרת המוכרת, לביתם. כמובן, שיש חשיבות לתמיכה הקיימת בסביבה הקרובה, גם מהפן הרגשי, ולכן גם פתרון זה הוא נהדר. החשוב הוא לתרגל את תרגילי הפיזיותרפיה באופן עצמאי בין ארבע פעמים בשבוע ועד שש פעמים, ואף רצוי לעשות זאת מספר פעמים ביום. לרוב הזכאות לפיזיותרפיה דרך קופת החולים תהיה בין פעמיים לשלוש פעמים בשבוע.

עבור מנותחים, שזקוקים לפיזיותרפיה יומית, יש אפשרות לקבל שיקום ביתי אינטנסיבי -פיזיותרפיה מידי יום, ולפי הצורך בדיקת רופא או אחות. אם אתם לא יודעים מה יהיה נכון ביותר עבורכם, התייעצו עם הרופא שלכם, ובקשו ממנו לסייע לכם לבחור באפשרות הטובה ביותר. הרופא יוכל לשקלל את מרכיבי הגיל, מצבכם המשפחתי והאישי, ההיסטוריה הרפואית ומורכבות הניתוח, ולהציע לכם את הפתרון הטוב ביותר.

שיקום מניתוח החלפת מפרק ברך במסגרת ביתית – כללים שכדאי לזכור!

לצד טיפולי פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך יש לנקוט במספר פעולות תומכות,שיסייעו גם הם להחלמתכם.

  • לספק לאזור המנותח אקלים טוב להירפא – יש לשטוף את הפצע מידי יום עם מים וסבון, לחטא עם תמיסת אלכוהול, לחבוש את המקום באמצעות פד סטרילי, ולהניח מעליו אגד אלסטי, שיכסה את כל הרגל.
  • מקלחת בתנאים בטוחים – דאגו שאזור המקלחת יהיה בטוח מפני החלקה ונפילות. לדוגמה, אפשר להתקין מסילות בטיחות, להניח כיסא פלסטיק במקלחון או מחוץ לאמבטיה, ולהתקלח בישיבה.
  • תזונה נכונה לאחר הניתוח – סביר להניח שהתיאבון שלכם יפחת לאחר הניתוח, ובכל זאת יש לשמור על ארוחות סדירות ולאכול אוכל מזין. הרופא יציע לכם להוסיף תוספת של ברזל, ולאכול מזון עשיר בסיבים. אם הברזל גורם לעצירות, רצוי להתייעץ עם הרופא, ולהפסיק אותו בהתאם למצבכם הרפואי.

לוח זמנים לתרגול הפיזיותרפיה

משך התרגול והתדירות עשויים להשתנות בין מטופל למטופל. המינימום ההתחלתי לתרגול יהיה שלוש פעמים בשבוע, למשך 20 עד 30 דקות. בהדרגה תתבקשו לצעוד פעמים ביום למשך כחצי שעה בכל פעם.

תרגול ביום הניתוח (בבית החולים)

ביום זה תקבלו הדרכה מפיזיותרפיסט כיצד לקום מהמיטה, ולהניע את הברך בפעם הראשונה. יכול להיות שהוא ינחה אתכם כיצד לצעוד בהתאם למצבכם הרגיש ובתמיכה של הליכון.
התרגול הראשוני ייעשה ליד מיטתכם, ובו תתבקשו לכווץ את שרירי הירך לפרקי זמן של מספר שניות ולשחרר. תרגול זה יחזור על עצמו מספר פעמים. בנוסף תתבקשו להניע את מפרק כף הרגל כלפי מעלה וכלפי מטה.

יום ראשון לאחר ניתוח (בבית החולים)

ממשיכים בתרגילים שקיבלתם ביום הניתוח, ובנוסף מתרגלים כיפוף ויישור של הברכיים. אם צעדתם כבר ביום הראשון שלאחר הניתוח, ביום זה ההמלצה היא לצעוד למרחקים ארוכים יותר ולהיעזר בהליכון או בקביים.

היום השני ועד החמישי לאחר הניתוח

ביום זה לרוב משתחררים מבית החולים לביתכם או למסגרת אחרת של הבראה. יש להמשיך בתקופה זו בתרגילים הייחודים של פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך. התרגילים הללו ישפרו את מיומנויות התנועה של הרגל, ויביאו אתכם ליכולת לטפס מספר מדרגות.

החל מהיום החמישי ולאורך 4 שבועות שלאחר

בהדרגה תוגבר רמת התרגילים הפיזיותרפיסטים. בתקופה זו אתם צפויים לחוש הטבה במצבכם מיום ליום, ולהיות מסוגלים לבצע פעולות פיזיות בקלות רבה יותר.

  • תוכלו ללכת למרחקים גדולים יותר, ולהיעזר בהליכון או בקביים.
  • כשתגיעו למצב שבו אתם מסוגלים לעמוד על הרגליים יותר מעשר דקות, תוכלו ללכת בעזרת קב אחד או מקל. לרוב בביקורת הראשונה שלאחר ניתוח, ינחה אתכם הרופא המנתח להתקדם ולהסתייע במקל הליכה.
  • דיווש על אופני כושר. התחילו בדיווש לאחור, וכאשר הרגל מתחזקת, אפשר לדווש גם קדימה.
  • הוספת משקולות קלות להגברת העומס והמאמץ שהמפרק נדרש לבצע – ייתכן שבסיום תקופה זו (ארבעה שבועות) יציע לכם הפיזיותרפיסט להוסיף משקולת קלה לתרגול. יש להמשיך בתרגולים למשך חודשיים נוספים או עד להשגת היעדים.

חזרה לחיי שגרה

החל מהשבוע הרביעי לאחר הניתוח תוכלו כבר לנהוג באופן עצמאי ברכב, כמובן רק לאחר היוועצות עם הרופא. חשוב שבשלב הזה תוכלו כבר לכופף את הברך, על מנת שתוכלו להיכנס לתוכו, וללחוץ על הדוושות ללא קושי.
בפרק זמן זה תוכלו כבר לחזור לשגרה, שבה תפעלו עצמאית בתחומים שונים, כמו; ללכת לקנות מצרכים או לצאת לסידורים בסביבה. סביר להניח שתוכלו בשלב הזה לעשות פעולות שלא יכולתם לבצע לפני הניתוח. במקרים שבהם אתם חשים עדיין בכאב, יש לפנות לרופא ולדווח לו על כך.
כאבים כאלה או אחרים יכולים להימשך לעיתים זמן מה. מפרק ברך שהוחלף, יכול להישאר בגופכם למעלה מ20- שנים ברוב המקרים, אולם גם הוא כמו מפרק ברך רגיל, יכול בעתיד להישחק. אולם אפשר למתוח את פרק הזמן הזה באמצעות פעילות גופנית ספורטיבית מתונה יותר, כמו:

  • התעמלות בחדר כושר
  • ריצה
  • רכיבה על אופניים
  • ריקודים
  • גלישת סקי או גלישת גלים
  • משחק טניס
  • כדורגל או כדורסל
  • ועוד

מאחל לכם החלמה וחזרה מהירה לשגרה.

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

חשיבותם של טיפולי פיזיותרפיה אחרי ניתוח החלפת מפרק ברך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ