החלפת מפרק ברך – איך מטפלים

המפרקים הגדולים, בעיקר מפרקי הברך והירך, הם הראשונים להפגע מתופעות של שחיקת סחוס, חבלות, דלקות וממחלת האוסטאורטריטיס – דלקת מפרקים ניוונית. כאשר הכאבים הם עזים ומתמשכים והטיפולים המשמרים לא עוזרים רופאים רבים ממליצים על החלפת מפרק ברך כפתרון לבעיה.

ממה נובעים הכאבים?

החלק התחתון של עצם הירך, יחד עם חלקה העליון של עצם השוק והפיקה – יוצרים יחד את מפרק הברך, אשר נושא עליו כמעט את משקל הגוף כולו. לעיתים, בעקבות שחיקת הסחוסים בברך, נוצר מצב בו נחשפת אחת מעצמות מפרק הברך, וכאשר היא נוגעת או מתחככת בחלקי הברך האחרים עשוי להגרם כאב עז, בעיקר, אך לא רק, במצב של עמידה או הליכה. בשלבים מתקדמים של הבעיה הכאבים עשויים להימשך גם בזמן מנוחה, בשכיבה או ישיבה, כאשר הברך נמצאת במנוחה וללא תנועה.

כאב כרוני

הכאב השכיח ביותר בין כאבי המפרקים בגוף יתבטא לרוב בגפיים התחתונות, ובמפרק הברך באופן ספציפי. תופעה שכיחה למדי היא כאבי מפרקים במהלך או מיד לאחר פעילות מאומצת של המפרקים, אשר אמורים להרגע ולעבור לאחר מנוחה סבירה. החלפת מפרק ברך עשויה להדרש במקרים בהם כאבים נקודתיים בזמן פעילות הופכים לכאב מתמשך לאורך זמן רב, נמשכים גם במהלך ביצוע פעולות ותנועות שגרתיות, ולא נפסקים גם לאחר מנוחה. לאבחון מדויק מומלץ לגשת לרופא המטפל.

איך מאבחנים בעיה במפרקים?

כאשר מדובר בשחיקת סחוס או במקרים של מחלות כרוניות במפרקים אבחון פשוט באמצעות, היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית על ידי רופא מומחה בתחום וצילום רנגטן, הנחשב היום לצורת האבחון הראשונית היעילה ביותר,לאוב יספיקו. יחד עם זאת, במידה וצילום הרנטגן לא מאפשר קבלה אבחון ודאי, ניתן לבצע בדיקות הדמייה נוספות, כגון מיפוי עצמות, MRI או בדיקת CT.

אפשרויות טיפול

על אף הקדמה המדעית והטכנולוגית עדיין לא נמצאה שיטה יעילה מספיק לחידוש סחוס פגוע, והטיפולים הזמינים היום מתרכזים בטיפול בתסמיני הכאב ומגבלות התנועה. החלפת ברך, או בשמה הרשמי יותר – ניתוח להחלפת מפרק הברך, אשר מטרתה היא להקל ולהפחית את הכאבים ולחזיר את יכולת התנועה והגדלת טווח התנועה, תבוצע לאחר מיצוי טיפולים אחרים שאינם פולשניים, כגון פיזיותרפיה, תרופות נגד כאבים, טיפול בזריקות, תרופות נוגדות דלקות ועוד. מדובר בהליך שעל אף היותו פשוט ומהיר למדי, הוא עדיין הליך פולשני הכרוך בניתוח.

החלפת מפרק ברך - איך מטפלים