כאבים במפרק הירך

כאבים במפרק הירך הם תופעה נפוצה למדי, ומהווים אחוז גבוה מכלל תלונות הכאב שעולות בפני רופאים, פיזיותרפיסטים ומטפלים נוספים מהתחום. על אף שמדובר בתופעה, אשר שכיחה יותר בקרב האוכלוסייה הבוגרת, חשוב לזכור שמדובר בתופעה הרווחת גם בקרב צעירים.

קודם כל, איך בנוי מפרק הירך?

הירך ממוקם במקום המפגש שבין עצמות האגן לגפה התחתונה. מדובר במפרק כדורי שמזכיר את המבנה של המכתש והעלי. המפרק מקנה לנו יציבות ואף מאפשר לנו טווח תנועה רחב של הגפיים התחתונות
במפרק וסביבו יש גם קפסולות, רצועות, גידים, שרירים כאשר כל אלו תורמים לנו ליציבות.

שחיקת סחוס במפרק הירך

כאבים בירכיים עשויים להיגרם בגלל מספר סיבות:

דלקת מפרקים

תופעה זו מוכרת בקרב הגיל המבוגר כאשר מדובר בדלקת שמובילה איתה פגיעה בסחוס ובעקבות כך עצם הירך נפגעת בצורה כזו שהתנועות אינן חלקות . הדבר גורם לכאבים באזור הירך שמתגברים בעת הליכה ואף הולכים ומחמירים. נוצרת גם תחושה של נוקשות באזור הירך מה שמפחית את טווחי התנועה של הירך.

שברים בירך

שברי מאמץ שכיח יותר בגיל הצעיר והעוסק יותר בספורט. שברים עקב היחלשות איכות העצם מה שנקרה בשפת העם בריחת סידן(אוסטאופורוזיס) שכיח יותר בגיל המבוגר לרוב 60 ומעלה.

קרע בסחוס

הסחוס משמש כבולם זעזועים של המפרק בין השאר ותפקידו להחליק את תנועות המפרק . כאשר יש קרע בסחוס עלולים להיגרם כאבים עזים בכל תנועה.

כאבים במפרק הירך בגיל מבוגר

בגילאים אלה עשויים כאבים בירך לנבוע כתוצאה מניוון ומשחיקה של המפרק, או כתוצאה מכאבים שמוקרנים בעיקר מהגב. שחיקת הסחוס במפרק הירך מכונה אוסטיאוארטריטיס (אינה קשורה לתופעת בריחת הסידן שקרויה אוסטאופורוזיס). בעיה זו עלולה לגרום לקשיים בתפקוד היום־יומי, ולעיתים להוביל לצורך חיוני לבצע ניתוח להחלפת המפרק.

כאבים באזור מפרק הירך בגיל צעיר

בגילאים אלה כאבים באזור מפרק הירך עשויים לרוב לנבוע מדלקות סביב מפרק הירך, מכאב שמוקרן מהגב או כתוצאה ממגע לא תקין בין האגן לבין הירך –  FAI Femoraloacetabular Impingement

איתור מקור הכאב

לעיתים שחיקת המפרק באזור המפשעה, עשויה להקרין כאב גם אל הברך, ולעיתים מורגש הכאב בעיקרו בברך. אולם כאמור, מקור הבעיה נובע מהירך. הסיבה לכך היא שקיים עצב משותף שמתפצל לשניים – לירך ולברך. הירך מכילה קרוב ל־30 קבוצות שרירים, והכאב שמופיע באזור עשוי להיות עמום למדי. המוח מתקשה למקד את הכאב באופן מדויק, ולקשר אותו לשריר מסוים מתוך כלל השרירים באזור. לכן במקרים רבים מטופלים שסובלים מבעיה במפרק המפשעה, עשויים להתלונן על כאבים באזור הברך או הגב התחתון. דבר זה מקשה על אבחון נכון של הבעיה הקיימת. אבחון שגוי עשוי כמובן להוביל לטיפול שלא יסייע בפתרון הבעיה, ולעיתים אף יגרור אחריו התדרדרות במצב.

6 דרכי טיפול להקלת כאבי ירכיים

  • מנוחה – כאשר אדם סובל מכאבים באזור הירך, חשוב שהוא לא יאמץ יותר מידי את הירך. הוא חייב לשמור על הגוף שלו במנוחה על מנת שהגוף ישתקם והחלקים שנפגעו יוכלו להגיע לריפוי.
  • תזונה – ישנם מצבים רבים אשר בהם אדם שסובל מעודף משקל סובל מפגיעות שונות באזור המפרקים, הירכיים או הברכיים. לעיתים הפחתה ממשקל הגוף תועיל מאוד.
  • טיפול תרופתי – יש טיפולם תרופתיים שעשויים להועיל מאוד. להרגיע את הכאב ולסייע בתהליכי הריפוי. לעיתים נגד כאבים הכי קלים שיש
  • זריקות – ישנן זריקות שונות שניתנות אשר יכולות להינתן אחת למספר חודשים או שנים (בהתאם לתוצאה) והם מרגיעים מאוד את הכאב באזור של המפרק הפגוע. סטרואידים יכולים להקל בכאב אך לא תמיד הדבר מומלץ מכיוון שיכול זה לגרום לתופעות לואי ולעיתים יכול בעתיד לפגוע במפרק
  • דיקור סיני – עשוי אף הוא להועיל.
  • החלפת ירך – החלפת ירך זוהי האופציה האחרונה בה נוקטים רק כאשר כל הטיפולים השמרניים והאחרים לא הועילו.

 

חשוב להבין. למרות שניתוח להחלפת הירך היא לא אופציה ראשונה, אך אם קבלתם המלצה לבצע ניתוח כזה, אתם יכולים להיות רגועים כי בדרך כלל ניתוחים אלו חולפים בהצלחה(אחוז ההצלחה הוא כ 90-95%) והירך חוזרת לפעילות.

ד"ר בנימין בנדר עם מטופל

תלונות נפוצות על כאבי מפרק הירך

התלונות הנפוצות ביותר במקרים של כאבי מפרק הירך:

אבחון, איתור וטיפול בכאבי מפרק הירך

אם אתם סובלים מכאבים מתמשכים באזור הירך, הברך או הגב התחתון, או אם אתם חשים בכאב שמתלווה לפעולות שתוארו להלן; מומלץ להיבדק אצל רופא אורטופד מומחה. חשיפה מוקדמת של הבעיה עשויה לאפשר פתרון מהיר ופשוט, ולמנוע את הצורך בניתוח החלפת מפרק ירך.

כאב בירך הפנימית

כאבים בירך הפנימית מוכרים יותר בקרב נשים וזה עשוי להיווצר במצבים של היריון מתקדם או סימפוזיוליס או מצבי דלקת שונים. לעיתים יהיו אלו כאבים במפרק הירך אחרי ריצה שנובעים בגלל מאמץ יתר ופגיעה בשרירים ובמפרק בעקבות מאמץ ממושך.(דלקות, שבר מאמץ , בריחת סידן חולפת, AVN, זיהום, גידול)

כאב בירך האחורית

כאשר ישנם כאבים באזור הירך האחורית יש לברר האם ישנה פציעה ופגיעה בשרירים, רקמות או גידים באזור דלקת פרקים במפרק וכן האם לא מדובר בכאב מוקרן מהגב , או שמא ישנו נזק מרוחק שמשליך על היווצרות הכאבים באזור הירך האחורית. לעיתים מתברר כי ישנה פגיעה בעמוד השדרה המותני שמשליך על כאבי הירכיים, או ממצאים ברקמה רכה או בעצם שיכולים ליצור את הכאבים הללו

כאבים בירך בשכיבה או במנוחה

אנשים שסובלים וחווים כאבים בירך בעקבות פציעה באזור הירך, דלקת או קרע בסחוס עשויים לסבול מכאבים גם בעת שכיבה או מנוחה.
מדובר בכאבים שעשויים אף להעיר משינה. במצבים אלו של כאב ירכיים, אפשר כמובן להיעזר במשככי כאבים ובמצבים חמורים יותר בזריקות למפרק. אם המצב אינו משתפר וישנה פגיעה בסחוס, אפשר לשקול גם ניתוח להחלפת המפרק שהוא למעשה החלפת הסחוס

  • למידע נוסף בנושא כאבים בירך – היכנסו לאתר המקצועי Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy
  • למידע נוסף על כאבים באזור מפרק הירך – היכנסו לאתר הספרייה הלאומית של  ארה"ב לרפואה
  • אני ד"ר בנימין בנדר מזמין אתכם להגיע אלינו עם כל בעיה שיש לכם, באמצעות השיטה החדשנית שפיתחנו נוכל לפתור לכם כל בעיה תוך זמן קצר. שמחים לשפר לכם את איכות החייהם ולהוציא את הכאבים מחייכם. השאירו פרטים או התקשרו.
ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

כאבים במפרק הירך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ