אורטופד מומחה ברכיים

לרוץ וללכת ללא כאבים – כאבי הברכיים מטרידים? ייעוץ רפואי על ידי אורתופד מומחה בטיפול בברכיים יספק לך אבחון מקיף ומגוון אפשרויות טיפול לשימור רקמות הברך ותפקודה

לפני שנסביר על אורטופד מומחה ברכיים, צריך להבין ממה נגרם הכאב. פציעות ספורט נפוצות כגון קרע במיניסקוס וקרע ברצועה הצולבת המאפיינות גילאים צעירים; עומס על הברכיים כתוצאה מעמידה ממושכת או השמנת יתר קיצונית; דלקת מפרקים ניוונית (אוסתיאורתריטיס- שחיקה של מפרק הברך) המאפיינת גילאי 50 ומעלה ומלווה בתהליך דלקתי; מבנה מולד לא תקין במערכת שרירי-שלד, הם בין הגורמים השכיחים לכאבי ברכיים ולפגיעה בתפקוד.

הברך היא מפרק המורכב מעצמות ורקמה רכה – סחוסים, מניסקוסים ורצועות המאפשרות לברך ולשרירים התומכים בה לנוע בצורה חלקה, ללא כאבים. אולם כאשר פציעה, מחלה או עיוות מולד מונעים פעולה תקינה של הברכיים, כל תנועה מלווה בכאבים וגמישות הברך נפגעת.

כדי להימנע מהכאבים, תגובת החולה מתבטאת בהפחתת השימוש בברך הפגועה או בשתי הברכיים הפגועות, וכתוצאה מכך יורדות תדירות ומשך ההליכה, החולה נמנע או מפסיק לחלוטין פעילות גופנית, מתקשה בעלייה וירידה במדרגות ובאופן כללי תפקודו היומיומי נפגע.
גם אם מדובר בצעיר, במבוגר עצמאי או בספורטאי מקצועי איכות החיים נפגעת ולכן יש חשיבות לחפש פתרון לכאבים ולמנוע החמרה.
אבחון מוקדם של היקף הבעיה וטיפול מוקדם, יכולים במקרים רבים להפחית כאבים ולשמר את תפקוד הברך, ללא הזדקקות לניתוח.

איך למצוא אורטופד מומחה ברכיים כאשר כאבי הברכיים מטרידים ומגבילים?

בדרך כלל הפניה הראשונה נעשית לרופא המשפחה על מנת לקבל טיפול תרופתי להפגת כאבים ובהמשך פניה לאורתופד בקופת החולים. עם זאת חשוב לדעת כי ייעוץ של רופא משפחה ו/או של אורתופד מהווה את השלב הראשון בלבד, אך כאשר מדובר בפציעה או מחלה הגורמת לפגיעה ביכולת התנועה ולכאבים כרוניים, חשוב לקבל ייעוץ רפואי גם מאורתופד מומחה ברכיים, על מנת להכיר את כל מגוון הטיפולים הרפואיים המתקדמים, גם אלה אשר אינם מוצעים במסגרת קופת החולים.

מטרת האבחון על ידי רופא אורתופד מומחה ברכיים, היא להעלות את הסיכוי למציאת טיפול יעיל שאינו ניתוחי ולמנוע המשך נזק לרקמות בברך או לשחיקת מפרק הברך.

כך לדוגמה במקרה של קרע במיניסקוס (הרקמה הקשיחה הממוקמת בברך בין עצם השוק לעצם הירך ואשר מייצבת את מפרק הברך ומשמשת כ"בלם זעזועים"), אם הקרע אינו נרחב, אורטופד מומחה ברכיים בעל ניסיון יכול להתאים טיפול או טיפולים שמרניים שיפחיתו את הלחץ מרקמת המניסקוס הפגועה. בין הטיפולים הלא ניתוחיים שעשויים לסייע: תרגילי פיזיותרפיה, התאמת נעליים מיוחדות ו/או זריקות.

אחד מהטיפולים המתקדמים ביותר כיום המסייעים בחידוש רקמות רכות בברך הוא מתן זריקה ביולוגית מסוג Platelet Rich Plasma- PRP – פלאסמה עשירה בטסיות דם, המופקת מהדם של המטופל עצמו באופן ממוקד לאזור הפגוע בברך.

טיפול זה במקרים רבים מונע ניתוח במצבים של קרע במיניסקוס או קרע ברצועה הצולבת וכן מפחית את הצורך בניתוח גם במצבים של תהליך ניווני (שחיקתי) בברך.
רק במקרים בהם טיפול שמרני לא נמצא יעיל, יומלץ למטופל על ניתוח לטיפול הקרע במיניסקוס. חשוב לדעת שבגיל מבוגר, קרע במניסקוס הוא חלק מבעיה רחבה יותר של שחיקת מפרק הברך.

דוגמאות נוספות לכאבים מטרידים וטיפולים אורטופדים שמרניים

דוגמה נוספת היא מצב שכיח של שחיקת מפרק הברך. ככל ששחיקת הסחוס במפרק מתקדמת, כלומר נותרת פחות רקמת סחוס, עצמות מפרק הברך מתחככות זו בזו בכל הנעה של המפרק, מה שמוביל לכאבים ולמגבלה בתנועה. אולם אם מאבחנים את השחיקה בשלב מוקדם, ניתן לשמור על חיי המפרק ולהימנע או לפחות לדחות ניתוח החלפת מפרק ברך (ארתרופלסטיה). אורתופד מומחה ברכיים לא ימהר להציע לחולה הליך ניתוחי, אם טרם מוצו טיפולים שמרניים כולל: תרגילי פיזיותרפיה; לעתים התאמת נעליים מיוחדות המפחיתות עומס מהברכיים בעמידה והליכה; פעילות גופנית התורמת להפחתת העומס מסחוסי המפרק ולחיזוק שרירי הברך כדוגמת שחייה או יוגה;

התאמת זריקות לסוגיהן: חומצה היאלורונית, הזרקות PRP או הזרקת תאי גזע לברך (זריקה ביולוגית הכוללת חלבונים ותאים נוגדי דלקת המופקים מהדם של המטופל, במטרה לטפל בתהליך הדלקתי במפרק ובסימפטומים הנלווים).
אם נמצא שטיפולים אלה מתאימים למצבו של החולה, הם מסייעים למנוע המשך תהליך שחיקת המפרק ולהשיג הטבה משמעותית בהפחתת כאבי הברכיים. כתוצאה מכך יכול המטופל להגביר בחזרה את תדירות וקצב ההליכה, לעלות במדרגות ולבצע פעילות גופנית ועוד פעילויות יומיומיות מהן הוא נמנע.

מתי מומלץ לבצע ניתוח אורתופדי בברכיים?

במקרים בהם הטיפולים השמרניים אינם מצליחים להפחית כאבים ולמנוע החמרה או כאשר המטופל מגיע לייעוץ הרפואי לאורטופד מומחה ברכיים עם דרגה מתקדמת של שחיקת מפרק וכמובן על בסיס תוצאות בדיקות הדמיה, תישקל האופציה הניתוחית. אולם גם במקרה כזה, חשוב שהמומחה יהיה בעל ניסיון רב בביצוע מגוון השיטות הניתוחיות הקיימות לשיקום הברך. על אחת כמה וכמה כאשר נדרש ניתוח בשתי הרגליים במקרה של שחיקת מפרקי שתי הברכיים. רק למעטים מהאורתופדים המומחים בניתוחי ברכיים יש את הידע, המיומנות והניסיון לבצע ניתוח דו-צדדי.

היתרונות בניתוח שתי הברכיים במקביל: חוסך מהמטופל הרדמה נוספת, ותקופת החלמה נוספת וכן מאפשר חזרה מהירה יותר למסלול החיים הרגיל.

כאבים באזור הירך

מה עליך לצפות מייעוץ רפואי אצל אורתופד מומחה ברכיים?

בהגיעך לפגישת ייעוץ אצל רופא אורתופד מומחה ברכיים במסגרת קופת החולים או במרפאה פרטית, יערך לך תשאול בנוגע למצב בריאותך הכללי, הסימפטומים מהם אתה סובל, הרופא יערוך לך בדיקה פיזית, יעיין בתוצאות צילומי ברך ואם טרם עברת בדיקות כנדרש, יפנה ישלח אותך המומחה לבצע את הבדיקות הדרושות על מנת להעריך את מצב הברכיים ובהתאם לקבוע את הטיפול שישיג את התוצאות הטובות ביותר.
לפני שאתה קובע ייעוץ רפואי אצל אורתופד מומחה ברכיים במטרה לקבל אבחון מקיף או חוות דעת שנייה, חשוב שתעשה זאת רק לאחר שתוודא כי המומחה הוא בעל התמחות בכירורגיה אורתופדית כולל תת-התמחות בברכיים וכי ניסיונו כולל את כל מגוון הטיפולים הקיימים לפציעות ומחלות ברכיים – טיפולים משמרים וטיפולים ניתוחיים.

השלב השני בבחירת המומחה, היא לקבל המלצות ממכריך או מעדויות מטופלים המופיעות באינטרנט ולבחור רק מומחה מומלץ, גם אם מדובר ברופא שמרפאתו אינה סמוכה למקום מגוריך, שהרי מדובר במספר פגישות מצומצם או בייעוץ חד פעמי בלבד.

לאחר שבדקת את כל הפרטים הללו, תאם ייעוץ אצל אורטופד מומחה ברכיים מתוך ציפייה שהאבחנה תהיה מדויקת ובחירת הטיפול עליו תחליטו במשותף, תתקבל לאחר שהאורתופד המומחה יפרוס בפניך את כל אפשרויות הטיפול הקיימות ויפרט בפניך עד כמה שניתן מהי מידת השיפור הצפויה במצבך.

• מידע נוסף על מציאת רופא אורטופד מומחה ברכיים באתר המידע הרפואי healthgrades
  • מידע על מציאת רופא מומחה אורטופד ברכיים ספורט