בניית סחוס בברך

אוכלוסיות סיכון לשחיקת סחוס בברך

שחיקת סחוס כתוצאה מדלקת מפרקים ניוונית (שחיקתית) ודלקת מפרקים בכלל הן כולן תופעות נפוצות מאוד בקרב האוכלוסייה הבוגרת. מדובר בפגיעות הגורמות סבל רב וקושי בתפקוד יומיומי תוך פגיעה של ממש באיכות החיים.
ישנם מקרים רבים אשר בהם אין מנוס מהחלפת המפרק הפגוע כדי להחזיר למטופל את איכות החיים שנפגעה.
שחיקת סחוס היא תופעה טבעית אשר קורת עם הגיל, כאשר אנשים בגיל המבוגר הם אלו הסובלים בעיקר מהתופעה. עם זאת חשוב לציין שיש גם צעירים עשויים לסבול מהבעיה בעקבות מחלות שונות או בגלל פציעות ספורט.

צפו בד"ר בנדר מתראיין אצל פרופ' קרסו על נושא הסחוס בברכיים ובירכיים

בניית סחוס בברך – האם זה בכלל אפשרי?

התשובה הקצרה למרבה הצער היא – לא.
בניית סחוס בברך זה לא דבר שהוא באמת אפשרי. עם כל הטכנולוגיות וכל הידע הרפואי שיש לנו היום, יש ניסיונות ליצור סחוס מתאי גזע אך זה לא תמיד עובד. כיום יש ניסוים עם אלמוגים לשם בניית סחוס בברך או בירך . מה שכן, אפשר לעצור את ההידרדרות של השחיקה וזאת על ידי שגרה ספורטיבית מתונה ומותאמת למתעמל, שמירה על משקל תקין, חיזוק שרירים , שימוש בזריקות ביולוגיות כגון חומצה היאלורונית לברך וטסיות דם, והפחתה ממשקל הגוף אם יש משקל עודף. היות ומשקל הוא אחד הגורמים הכי משמעותיים המעמיסים על המפרק.

מה זה אוסטאוארתריטיס (שחיקת סחוס)?

ההגדרה הרפואית לשחיקת סחוס היא אוסטאוארתריטיס. מדובר במחלת המפרקים המוכרת ביותר. המחלה מאופיינת בתהליך שבו נגרמת פגיעה הדרגתית לרוב בסחוס. סחוס במפרק עוטף את קצות העצמות. הסחוס למעשה מאפשר לנו ליהנות מתנועה חלקה של המפרק.
כאשר הסחוס נשחק בברך, הרי שהעצמות למעשה משתפשפות זו בזו. זה מה שגורם לכאבים העזים, לנוקשות של המפרק ולקושי בתנועתיות של המפרק ולהליכה. אנשים הסובלים מאוסטאוארתריטיס עשויים לסבול משחיקה במפרק אחד או יותר ,כאשר לרוב המחלה תופיע במפרקים שהם אחראיים על נשיאת המשקל של הגוף כגון ברכיים ומפרקי ירך.
שחיקת הסחוס משפיעה על גם על הרצועות ועל המניסקוס – וכן על השרירים מסביב למפרק . לעיתים קרובות יש עיוות של המפרק או שינוי הציד התקין לציר לא תקין.

מפרק ברך
מפרק ברך

כיצד לאבחן שחיקת סחוס בברך?

התסמינים של ה אוסטאוארתריטיס כוללים –

  • כאבים באזור המפרקים הפגועים.
  • נוקשות של המפרקים לעיתים בבוקר , וקושי בהנעת המפרק
  • נפיחות באזורי המפרק הפגועים
  • קולות של חריקה הנשמעים בעת תנועה של המפרק.
  • ירידה בטווח התנועה של המפרק וירידה כללית בתפקוד בעקבות זאת.

 

אם הזכרנו את נוקשות הבוקר, חשוב להסביר שמדובר בנוקשות המופיעה לאחר שהמפרקים לא היו בתנועה משך שעות רבות. הנוקשות חולפת כעבור כעשרים דקות או חצי שעה לכל היותר לרוב. היא גם משתפרת בעקבות תנועה שלמעשה מחממת את המפרק. מנגד, הכאב עשוי להחמיר לאחר שמופעל עליו עומס בעקבות פעילות מאומתת או לא מתאימה.
חשוב לציין שיש אנשים שסובלים משחיקת סחוס שאובחנה בבדיקות דימות, אך הם לא חשים בכל מוגבלות או קושי בעקבות כך, לכן המדד הכי חשוב הוא איכות החיים של המטופל , זאת אומרת אם יש או אין כאבים והאם זה מפריע לתפקוד היומי.

ראו גם: פציעות ספורט: מדוע זה קורה?

האם סחוס בברך מתחדש?

הסחוס לא יכול להתחדש. הסחוס שקיבלנו, זה הסחוס שיש לנו. ברגע שמתחיל תהליך של שחיקה, הסחוס שהולך ונעלם לא ישוב עוד. זו בדיוק הסיבה שיש כל כך הרבה ניסיונות למצוא מזור כגון מפרק ברך מלאכותי ופתרון לאנשים הסובלים משחיקת סחוס כאשר המטרה היא לנסות למצוא תחליף לסחוס שיוכל לספק את המענה במקום הסחוס שנשחק. בפועל הפתרונות נועדו להקל על תפקוד המפרק דרך הורדה בכאבים ושיפור בתפקוד המפרק . זריקות ביולוגיות למפרק יכולות לעזור בתהליך. אם הזריקות עוזרות ניתן לחזור על הזריקות.

ניתוח החלפת ברך לאנשים בגיל מבוגר או בעלי עודף משקל

תוספים ומזונות לבניית/שיקום סחוס

יש בישראל מגוון גדול של תוספי תזונה שמכילים מרכיבים שנמצאים בסחוס המפרקי באופן טבעי. מדובר בגלוקוזאמין וכונדרואיטין – גלוקוזאמין וכונדרואיטין הנמצאים בסחוס המפרקי ועל כן עשויים תוספים אלו לשפר את מצב המפרק הפגוע. הדעות לעיתים חלוקות בנוגע לטיפול זה.

ראו גם: כאבי ברכיים? טיפול טבעי בעזרת תרופות סבתא שחייב להכיר

חידוש סחוס ללא ניתוח – מהם הטיפולים הקיימים?

רבים מהמקרים מגיעים בסופו של דבר לניתוח לצורך החלפת מפרק. לאחר שכשלו הטיפולים הלא ניתוחיים ,זו הדרך להחזיר לחולה את איכות החיים שנפגעה ואת האפשרות לשוב לשגרה רגילה,. יש מצבים אשר בהם החולה יוכל לשוב לפעילות הספורטיבית לאחר ניתוח כזה מה שבהחלט הופך את האופציה הזו של החלפת המפרק למבוקשת עבור חולים רבים.
ברור שלא מיד ולא תמיד רצים לבצע ניתוח כזה לפני שממצים את האפשרויות האחרות.
לפני הכול יש לבדוק מהי רמת השחיקה והאם יש מה לעשות כדי לעצור אותה. יש מצבים אשר בהם נטילה של תוספי תזונה שונים או הזרקות ישירות למפרק יעניקו הקלה במצב. הזרקות אלו עשויות להוכיח את עצמן למשך זמן מה החל ממספר חודשים וכלה באחוזים יותר נמוכים לשנה ויותר.

ראו גם: החלפת ברך

בסרטון: ד"ר בנדר על טיפולים בשחיקת סחוס באמצעות זריקות

חידוש סחוס – ניתוחים קיימים

קים שימוש בשיטה חדשנית עם השתלה של סחוס בשילוב עם זריקות של תאי גזע המוזרקים ישירות אל אזור הברך. זוהי שיטה  ביולוגית חדשנית שמבוססת על תכונות הריפוי הטבעיות והביולוגיות של גוף האדם.
כאשר אדם סובל מפגיעות או פציעות של שריר שלד , ופגיעות אלה מערבות את הסחוס המפרקי, הרי שאפשר לרתום את גוף האדם שיטפל בפציעה. מה שעושים במהלך הניתוח זה ניקוי הנגע הסחוסי ולאחר מכן קודחים בצורה זהירה את בסיס הנגע כדי לגרות את העצם התת סחוסית, זאת כדי לגרום להובלה של תאי גזע מקומיים אל אזור הנגע. שם גם משתילים שתל ביולוגי שהוא משלב מיצוי של תאי גזע אותם לוקחים מגופו של המטופל. הפעולה הזו אמורה לאפשר את הצמיחה של רקמת הסחוס החדשה מתאי הדם של החולה בעצמו. זוהי שיטה אשר בעזרתה אפשר גם לטפל במצבים אשר בהם ישנה פגיעה נקודתית בסחוס והיא עדיין אינה מפושטת.

התאמת השיטה על פי מצבו של המטופל

חשוב להבין שהשיטה בה יתבצע הטיפול חייבת להיקבע על ידי רופא מומחה ברך זאת בהתחשב בכל הנתונים האישיים של החולה ובמצב הספציפי שלו.
אם דברנו על השיטה הניתוחית הרי שישנן שתי שיטות עיקריות. שיטה מסורתית עם ציוד מתקדם מאוד ושיטה של ניתוח ברך רובוטי.

הצורה המתקדמת ביותר בה מבצעים היום את הניתוח בברך היא בשיטה הרובוטית. מדובר בתוכנת מחשב ייחודית ומדויקת אשר בעזרתה מתכננים את כל מהלך הניתוח. מחשב הרובוט למעשה מקבל את הברך בעזרת חישן מיוחד , ויוצר תמונה תלת מימדית של הברך. , על בסיס זה הוא מציע החלפת מפרק ברך מותאמת לברך הספציפית. המנתח הוא זה שמוביל ומנהל את הניתוח ונעזר ברובוט בלבד . לאחר אישור התוכנית על ידי המנתח , אין צורך בשימוש במסטר ונעשה שימוש בידית דמו יהלום המשיפת את הברך לפני התוכנית שנקבעה מראש במחשב הרובוט . סטיה מהתוכנית הניתוח , הידית הרובוטית פשוט תיעצר ולא ניתן יהיה לנמשיך.
ישנם אנשים שעברו את הניתוח בצורה כזו , ומעידים על החלמה מלאה והסתגלות מהירה לברך החדשה.
כדי להנות מתוצאות טובות של הניתוח חשוב לפנות אל רופא מומחה ומנוסה במיוחד בתחום הזה של החלפת ברכיים.

אולי יעניין אותך: ניתוח החלפת מפרק ברך

בסרטון: לקוחה מרוצה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

 

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

בניית סחוס בברך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ