מהי החלפת מפרקי ברכיים דו צדדית?

ניתוח החלפת מפרקי ברכיים נעשה בשיטה של הנחית גירוסקופ או ברך מותאמת אישית. החלפת מפרק משמעה החלפות קצות העצמות המשתל מלאכותי המאפשר תנועה. הניתוח נקבע בעקבות שחיקה ופגיעה במרכיבי שני המפרקים. כ 30% מהחולים סובלים משחיקת סחוס וכאבים בשני מפרקי הברכיים, ועד לאחרונה נאלצו לעבור שני ניתוחים. כיום, אני מציע לחולים הללו לעבור רק תהליך ניתוחי אחד וללא תקופת החלמה ארוכה. את שיטת החלפת ברכיים דו צדדית למדתי ויישמתי תקופה ארוכה בארה"ב ונכון להיום היא מיושמת גם בישראל, עד כה ניתחתי בישראל 51 מנותחים (102 ברכיים) .החלפת שני מפרקי ברכיים מיועדת כנו כן לאלה הסובלים משחיקה של חצי מפרק הברך, כך שיכולים הם לעבור החלפת שני חצאי מפרק ברך בניתוח אחד( קישור להחלפת חצי מפרק ברך)

למי מיועד ניתוח החלפת מפרקי ברכיים דו צדדית ומהם הגורמים המשפיעים?

החלטה על ניתוח החלפת מפרק ברך מתקבלת כאשר התמונה הקלינית כוללת כאבים, הגבלת תנועות מפרקי הברכיים ובגיבוי צילומים המעידים על שחיקת מפרקי הברכיים. אנשים אלו סובלים משחיקת הסחוס בשתי הברכיים ומכאבים עזים. במרבית המקרים, גיל ועודף משקל משפיעים רבות על הברכיים. גורם משפיע אחר הוא תורשה, משמע הנטייה לפתח שחיקה במפרקי הברך מושפעת מגנטיקה משפחתית.

כיצד מאבחנים את דרגת השחיקה ומחליטים על ניתוח?

הסימנים לשחיקת מפרק הינם כאבים בקימה מישיבה, עליה וירידה במדרגות, חוסר יציבות, נוקשות, נפיחות, עיוות מפרקים, חריקות, צליעה, תגובה דלקתית, הגבלת תנועה וכאבים מתגברים בעת מאמץ, הליכה/ריצה. לאחר זיהוי התסמינים, בדיקה גופנית וצילומים.

האם כל אדם שאובחן ותואם כסובל משחיקת מפרקי הברכיים מנותח?

לא. הניתוח מתאים לחולים אשר אינם סובלים מבעיות רפואיות רבות כגון בעיות לב, או נשימה ובעלי BMI של פחות מ- 40. כמו כן, גיל המנותחים צריך להיות מתחת לשמונים, ובמקרה של סכרת – הסכרת צריכה להיות מאוזנת(ניתן לבדוק זאת בחלבון הנקרא המוגלובין A1C הנותן מדד לחודשיים עד שלוש אחורה)

האם ההחלמה מניתוח החלפת ברכיים דו צדדית קשה יותר מאשר החלפת ברך אחת?

לא בהכרח. החלפה של שני מפרקי ברכיים כן מערבת כאב רב יותר סביב הניתוח מכיוון שהינו מערב שני מפרקי ברכיים, מצריך הוא התגייסות ונכונות גדולה יותר מצד המנותח להליך עצמו של השיקום הכולל הליכה ,טווחי תנועה של הברך וחיזוק שרירים , אך אולי זה מעט יפתיע אך הקושי טמון יותר בשיקום דווקא כאשר מבוצעת החלפה של מפרק אחד בלבד (רק צד אחד). במקרה זה כאשר הברך השנייה אינה מוחלפת, הברך השנייה מפריעה בהליך השיקום ולעיתים גוררת את הברך המנותחת לאותו מנח שהיא מצויה בו למנח של כיפוף בברך(הגבלה ביישור) , עקב צורת הליכה לא נכונה וקושי בהליכה. סיטואציה זו לעיתים, מובילה לכיפוף של הברך המנותחת ויכולה להשפיע גם על מפרקים סמוכים כגון הגב וליצור החרפה בכאבי גב. החלפה של שני מפרקי הברכיים מאפשרת תיקון ציר לא תקין של הברכיים ביחד לציר תקין. כאשר מחליפים ברך אחת ישנו ציר תקין בברך אחת ובברך השנייה העיוות נשאר

מהם היתרונות בניתוח החלפת ברכיים דו צדדית?

  • הרדמה אחת בלבד
  • ניתוח אחד בלבד
  • פחות סבל למנותח בסך הכול
  • החלמה ושיקום מאוזניים וקצרים יותר
  • היעדרות קצרה יותר מעבודה
  • שביעות רצון גבוהה של מטופלים
  • שחזור מדויק של הציר המכני בברכיים השחוקות דבר אשר נותן הליכה נכונה יות

מהי שיטת החלפת בהנחית גירוסקופ והחלפת מפרק ברך מותאמת אישית?

אורטופד ברכיים מנוסה מבין את ההאנטומיה של מפרקי הברכיים ובכך שהוא שונה אצל כל אדם ואדם ולכן דורשת התאמה אישית. הנחית גירוסקופ נותן במדויק את ציר הברך ומקומות החיתוך והזוית. מכשור מותאם אישית מיוצר לאחר סריקה של כל ברך בהדמיה תלת ממד כדוגמת MRI אוCT . לאחר מכן, מתבצע תכנון ניתוח וירטואלי באמצעות הדמיה תלת מימדית.

כיצד מתבצע תכנון הניתוח?

בהנחית גירוסקופ אין צורך בהכנות מוקדמות המכשור מולבש על הברך במהלך הניתוח ומנחה את המנתח. בשיטה של ברך מותאמת אישית תכנון הניתוח נעשה על גבי המכשור המותאם אישית, מכשירי החיתוך המותאמים אישית ממוקמים ישירות על עצם הירך ועל עצם השוק. שיטה זו פחות פולשנית, כיוון שלא פותחים בה את התעלה הלישדית בירך ובנוסף, מצמצמים באופן משמעותי את שלבי הניתוח השונים.

סריקת הברכיים ( CT או MRI) נשלחת לאתר החברה המייצרת את המשתלים לברכיים, ועל סמך הסריקה נבנה מודל וירטואלי של הברכיים ( תלת ממדי), המאפשר לי כמנתח לתכנן את מהלך הניתוח. התמונה מאפשרת לי גישה לברכיים הווירטואליות ואני יכול לבחון אותה מכל זווית ולתכנן את חיתוך העצם בדיוק של מילימטרים. באמצעות תוכנה ייעודית באינטרנט, ניתן לקבוע על המודל התלת ממדי את גודל המשתלים ומיקומם על גבי העצם. בגמר התהליך, נותר לי רק לאשר את תכנון הניתוח ובחירת המשתלים.

מהם היתרונות של החלפת מפרק ברך בהנחית גירוסקופ והחלפת מפרק ברך מותאמת אישית?

  • חישוב מדויק של ציר הברך בהדמיה תלת ממדית בהשוואה להדמיה דו ממדית
  • הדמיה תלת ממדית (MRI או CT) המאפשרת בניה תלת ממדית של מודל מפרק הברך
  • אין צורך בפתיחת התעלה הלישדית בירך
  • אין צורך בהוצאת מתכות או קיבועים לאחר שברים בירך או בשוק
  • דיוק מרבי בחיתוכי העצם

אילנה, באה למרפאה שנה לאחר ניתוח החלפת ברך דו צדדית

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ