כאבים באזור הירך – הסיבות, הטיפולים והשיקום

כאבים באזור הירך המתעוררים במשך הזמן יכולים לנבוע מכמה סיבות אפשריות, וישנם גם כמה סוגי טיפולים אשר יכולים לעזור להקל על בעיות אלו. לא מן הנמנע שבסופו של דבר, לאחר התייעצות עם  אורתופד מומחה, יוחלט על ניתוח להחלפת מפרק הירך ופתיחה בהליך השיקום לאחר ניתוח החלפת הירך.

מהן הסיבות העיקריות שבגללן נסבול מכאבים במפרק הירך?

כאבים במפרק יכולים להופיע מכמה סיבות: הסיבה העיקרית אצל רוב האוכלוסייה הבוגרת היא שחיקה של הסחוס במפרק. יחד עם זאת ישנן עוד כמה סיבות שיכולות להוביל לכאבים, ביניהן דלקות או זיהום בשרירי האזור, חבלה או שבר באזור האגן ואי סימטריות מולדת באגן. בכל אחד מהמקרים האלה ישנו צורך לגשת לאורטופד מומחה להתייעצות כמה שיותר מהר על מנת לא להחמיר את המצב הקיים ולהתחיל בטיפול המתאים.

מהם הטיפולים האפשריים במקרה של כאבים במפרק הירך?

ישנם כמה טיפולים אפשריים הניתנים בעקבות כאבים במפרק הירך. הגישה הראשונה היא ניסיון לטיפול חיצוני על ידי מתן תרופות אנטי-דלקתיות כמו כדורים או משחות בליווי תרגילי פיזיותרפיה. במידה וטיפול זה לא עוזר, כנראה שהבעיה חמורה יותר, וישנו צורך בהליך פולשני יותר אך לא בהכרח ישר לעבור לחדר הניתוח. כיום ניתן גם טיפול בצורה של זריקות, אך לרוב הוא רק מעכב או מונע כאב. במידה והבעיה חמורה יותר והכאבים לא פוסקים ככל הנראה יהיה צורך בניתוח החלפת מפרק הירך.

הוחלט על ניתוח, מהו הסיכון ומהו הליך השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך?

למרות שניתוח נשמע דבר מאיים ופולשני אין צורך להילחץ. ניתוח החלפת מפרק הירך הוא בין הניתוחים השכיחים ובעל כ – 95% אחוזי הצלחה. יתרה מזאת עם השנים פותחה שיטה חדשה הנקראת 'שיטת הגישה הקדמית'. בשיטה זו מבוצע חתך של עד 20 ס"מ בקדמת הירך, ובניגוד לשיטה הצדדית והאחורית בשיטה הקדמית אין כמעט פגיעה בשרירי הירך ואף ניתן להחליף את שני מפרקי הירך בניתוח אחד.

יתרון בולט נוסף של שיטה זו היא מהירות השיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך, רוב המנותחים מצליחים לקום וללכת כ – 5 שעות לאחר ההתאוששות מהניתוח. כמובן שחשוב להקפיד על תרגילי פיזיותרפיה נכונים לאחר הניתוח בכדי לחזק את שרירי האגן מחדש וללמד את הגוף לנוע עם השתל החדש. עם התמדה הנכונה הכאבים יכולים להיעלם תוך מספר שבועות בודדים והגוף יוכל לשוב לתנועה מלאה בעמידה, הליכה וכיפוף.

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

כאבים באזור הירך - הסיבות, הטיפולים והשיקום

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ