שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

אחד הניתוחים המוצלחים ביותר שאנחנו מכירים היום לבעיות של שחיקת סחוס אלו הם הניתוחים להחלפת מפרק הירך. מדובר בניתוח שמועיל מאוד ותורם רבות לחולים כאשר הניתוח משפר את איכות החיים של החולה, מצמצם את רמת הכאבים וכן מגדיל את טווחי התנועה. אחוז ההצלחה הוא כ 90-95%
הניתוח כולל השתלה של מרכיבים מלאכותיים, מדובר בפרוצדורה אשר בה משתילים מפרק מלאכותי במקום זה הפגוע. עם זאת התוצאה של הטיפול אמור להוביל לתוצאות אופטימאליות כמעט כמו מפרק רגיל ובריא.
חשוב לציין כי חובה לשים דגש על שיקום לאחר החלפת מפרק ירך וזאת על מנת להשפיע על הצלחת הטיפול וקליטה מיטבית של השתל.

איך ארגיש לאחר ניתוח החלפת ירך?

לאחר ניתוח להחלפת ירך, יורגשו כאבים באזור הניתוח אך בעזרת משככי כאבים אפשר יהיה בהחלט להתגבר עליהם.
לאחר מספר שעות כבר אפשר יהיה לקום מהמיטה ולהתחיל לתרגל הליכה עם המפרק החדש. מספר ימים הליכה היא עם הליכון ולאחר מכן מקל הליכה ולאחר מכן ללא כלום, החולה יוכל להלך כמעט כרגיל ולשוב לשגרה עם המפרק החדש- המון תלוי בחולה עצמו ובהליך השיקומי שהוא עובר לאחר ניתוח החלפת ירך.

ד"ר בנימין בנדר על תהליך השיקום לאחר ניתוח החלפת ירך או ברך

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך: מה זה כולל?

  • פיזיותרפיה – יש תרגילי פיזיותרפיה מותאמות שהחולה יקבל מהצוות המטפל כאשר חשוב שיתאמן על פי ההנחיות. גם אם בתחילה הדבר לא יהיה כל כך קל, חשוב שלא להרפות. הפיזיותרפיה רק תקל על הריפוי ותאפשר להשיג שיקום הכי מהיר ויעיל.
    במסגרת השיקום יהיה צורך גם בשיפור תבנית הליכה. מדובר בסדרה של טיפולים וגם תרגילים אותם חשוב לבצע כדי להחזיר לגוף את היכולות שאבדו לו בעקבות שחיקת הסחוס והמפרק, כמו גם להרגיל את הגוף לתפקוד תקין עם המפרק החדש אליו הוא צריך להסתגל.
  • מעקב אורטופדי – גם לאחר זמן, חשוב להקפיד על מעקב אורתופדי וזאת כדי שהרופא יעקוב אחר ההחלמה ואחר כל שינוי שיחייב אולי מעורבות וטיפול. וגם לעקוב אחר שרידות המשתל לאורך שנים . מכיוון שמדובר במשתל מלאכותי חשוב כמו כן למנוע זיהומים שיכולים להתפתח דרך מחזור הדם או בקרבה המפרק, לכן חשוב המעקב ומניעת זיהומים ושמירה על המפרק
  • סיוע סיעודי – המחלים מניתוח כזה של החלפת מפרק, נזקק לסיוע סיעודי בשלבים הראשונים שלאחר הניתוח. מסיבה זו חשוב מאוד לתכנן את הניתוח לזמן אשר בו תהיה העזרה הנחוצה מצד בני משפחה קרובים. הסיוע הסיעודי כולל עזרה פיזית בביצוע פעולות יומיומיות כמו גם עזרים שונים בבית כמו ידיות אחיזה בבית, תמיכות וכן הלאה.

כמה זמן לוקח ממוצע שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך?

השיקום לאחר ניתוח החלפה של מפרק הירך הוא שיקום שעשוי לארוך משך שישה שבועות לכל היותר אך בהחלט אפשר יהיה לדרוך על הרגל ולנסות לצעוד על המפרק החדש כבר ביום הניתוח.
ההסתגלות למפרק החדש אורכת זמן אך עם הקפדה על פעולות שיקום, תרגילי פיזיותרפיה ומילוי אחר ההוראות של הרופא המטפל, התוצאות עשויות להיות מהירות ויעילות.

ראו גם: החלמה לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

איך לעשות שיקום לאחר החלפת מפרק ירך בבית?

רבים בוחרים בתהליך שיקום ביתי אשר היא נבנית בצורה פרטנית עבור המטופל בהתאם למצבו הרפואי. התהליך נערך בביתו של המטופל כאשר מדובר בצוות של מומחים אשר עוסקים כל אחד בתחום טיפול אחר ומסייע בבניית התוכנית הטיפולית המתאימה.
השיקום שנעשה בסביבה המוכרת של המטופל, תוך התאמה מלאה ליכולות שלו מסייעת מאוד הן למטופל והן לבני משפחתו שיכלים ליישם את התוכנית בסביבה הנוחה ומתאימה להם.

צפו בסוזן בוטני משתפת על תהליך השיקום שלה >>

טיפ זהב: התחילו את הפיזיותרפיה עוד לפני הניתוח!

חשוב לדעת. יש תרגילים שונים אותם אפשר להתחיל לתרגל עוד לפני הניתוח וזאת כדי להרגיל את הגוף לרמת הכושר שתידרש ממנו ולמור על שהרירים. מה שיקל אחר כך על התרגול ועל השיקום.

באילו מוסדות ניתן לבצע שיקום לאחר החלפת מפרק ירך?

יש מוסדות שונים כמו בתי חולים או מכונים ייעודיים המציעים את אפשרויות השיקום לאחר הניתוח מדובר במוסדות המאפשרים את השיקום המקצועי עם הציוד הנדרש ועם ליווי של צוות מקצועי מיוחד שישים דגש על יעילות השיקום.

כאבים ומוגבלות לאחר ניתוח החלפת ירך או ברך

מיד לאחר הניתוח ייתכנו כאבים אך אלו יחלפו בעזרת משככי כאבים. עם זאת, עם כל יום שעובר, הכאבים יפחתו עד שהחולה לא יסבול יותר מכאב ויתחיל לצעוד על שתי רגליו ביציבות, עם טווחי תנועה נוחים והעיקר – בלי לסבול מכאבים.

ד"ר בנימין בנדר

סיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

כמו בכל ניתוח גם בניתוח החלפת מפרק עלולים להיות סיבוכים שונים כמו כאבים כרוניים, שברים (איכות העצם כולל ויטמין D ובריחת סידן משפיעים מאוד) דימום, זיהום, פריקה של המשתלים, פגיעות עצביות, פקקת- תסחיף , או סיבוכי הרדמה. אחוזי הצלחה הם לרוב בין 90-95%.

השאירו פרטים באתר ותהנו מטיפול איכותי ומקצועי של ד"ר בנימין בנדר >>

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ