זריקת סטרואידים לברך: יתרונות וחסרונות

בעיות אורתופדיות הן מהבעיות הכי מורכבות וגם הכי כואבות. ישנן הזרקות שונות שנועדו לטיפול בבעיות מהסוג הזה. הסטרואידים הם אלו שמושיעים את החולים הסובלים מבעיות אורתופדיות. ננסה ללמוד על הסטרואידים, לבדוק מהן תופעות הלוואי של הטיפול בסטרואידים ולהבין טוב יותר איך הסטרואידים פועלים על גוף האדם.
מלבד זאת ננסה להבין אם הסטרואידים הם פתרון בלעדי או שמא ישנן אפשרויות נוספות להקלה על כאבים אורתופדיים שונים.

מה זה בעצם סטרואידים?

אז ראשית עלינו לבדוק מה זה הזרקת סטרואידים.
מדובר בטיפול שהוא מעיין עזרה ראשונה אשר המטרה שלו היא הקלה מהירה ומשמעותית בכאב. נהוג לעשות שימוש בטיפול הזה עבור ספורטאים שעומדים לפני משחק חשוב או בתחרות מכריעה והם חייבים לחזור לתפקוד מיטבי במהירות האפשרית.
הסטרואידים לא מרפאים את הבעיה אך הם בהחלט מאפשרים להקל על כאב הברכיים כאשר כמובן ישנה גם השאיפה להחזיר את יכולת התפקוד שאבדה בעקבות הפגיעה.

זריקת סטרואידים לברך תופעות לוואי

אנשים הסובלים מבעיות ברכיים בגלל שחיקת סחוס, יכולים להפיק תועלת רבה מהטיפול הכולל זריקת סטרואידים לברך. למרות שעבור סחוס בריא הסטרואידים יכולים ליצור השפעה אנטי אנבולית. מבדיקות שנערכו עלה כי זריקות סטרואידיות אחת לשלושה חודשים הן בטוחות וגם יעילות לחלוטין.
עם זאת מתברר כי טיפול ארוך טווח בסטרואידים עשוי ליצור נזק כאשר לאורך זמן הטיפול נעשה פחות אפקטיבי ופחות יעיל ואף פוגע בסחוס.

זריקת סטרואידים לברך: לא הדרך היחידה

חשוב לדעת שזריקות סטרואידים ובכלל זריקות אורתופדיות שונות הן ממש לא טיפול קסם שעשוי לפתור את כל הבעיות. יש מצבים בהם אין מנוס מהתערבות כירורגית ברגע בו ישנה האבחנה. ישנם מקרים אשר בהם הזריקות היא רק על מנת להרוויח מעט זמן מעת הופעת התסמינים ועד לביצוע הניתוח להחלפת ברך. מנגד יש בעיות שונות אשר בהן הטיפול יהיה רק באמצעות הזריקות וזה בהחלט יוכל להספיק.
מלבד זריקות סטרואידים יש עוד אפשרויות כפי שנמנה להלן.

הזרקת טסיות בריכוז גבוה בפלסמה

מדובר בזריקות שהתכלית שלהן היא ריפוי באזור החולה. היום כבר ידוע שפציעות ספורט שונות נובעות לאו דווקא בגלל דלקת. במקרים רבים מדובר בריפוי לא תקין של מיקרו טראומה חוזרת ברקמה של הגיד, הרצועה או השריר וזאת בגלל תנועות חוזרות המתבצעות במהלך הפעילות הספורטיבית. לעיתים מתלוות לפציעות הללו גם פציעות חריפות ברקמה הרכה כמו למשל קרע שריר או קרעים בגידים או אפילו במניסקוס.
הזריקות הללו של הטסיות מדרבנות את הגוף לריפוי מהיר ותקין של הרקמות הפגועות. זאת בשונה מהסטרואידים שהן מפחיתות כאב שנובע בגלל פגיעה.
הרציונל שעומד מאחורי סוג הטיפול הזה הוא הזרקה של חומר שמועשר בטסיות בריכוז של פי שבע מהריכוז שקיים באופן רגיל. כך שלוקחים את החומר אותו מפיקים מדמו של החולה ומזריקים אותו באופן ישיר לאזורים הפגועים וזה מה שמאיץ ומעודד את הריפוי התקין.

חומצה היאלורונית ברכיים: מה שחשוב לדעת

כאמור, מלבד הסטרואידים יש חומרים נוספים המשמשים להזרקה לאזורים כואבים ובעייתיים. אחד החומרים המוכרים יותר זוהי החומצה ההיאלורונית. המרכיבים של הזריקות הללו הופקו בעבר מכרבולת של תרנגולת אך בשנים האחרונות מרכיבים אותה מחומרים כימיים שונים. החומצה ההיאלורונית משפיעה באופן דרמטי על תופעות של שחיקת סחוס והיא מסייעת בהפחתה של רמות הכאב במצבים אלו. המטרה של הזריקה היא למעשה לעצור את תהליך ההרס של הסחוס. כך שהחומצה ההיאלורונית תהיה יעילה כל עוד יש עדיין סחוס. אם הכול כבר נשחק, לא תהיה תועלת בזריקות הללו.

בסרטון: ד"ר בנימין בנדר על הזרקת PRP לברך

 

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

זריקת סטרואידים לברך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ