מפרק ברך מלאכותי

אם אתם עומדים לקראת ניתוח החלפת ברך, אתם מן הסתם חרדים לקראת הבאות. אתם חוששים שתסבלו מכאבים, מאי נוחות וכן מההגבלות שיגבילו אתכם בתקופה שלאחר הניתוח.
רבים מהחולים מבקשים לדעת גם כמה זמן השתל יחזיק מעמד והאם מדובר בטיפול שהוא חד פעמי או שמא יהיה עליהם לעבור ניתוחים חוזרים בהמשך.
אנחנו כאן עם כל התשובות על כל השאלות הללו.

אבל דבר ראשון נסביר – מה זה בעצם מפרק ברך מלאכותי. מפרק ברך מלאכותי זה למעשה המפרק שלכם בתוספת ציפוי מתכות ובין המתכות פלסטיק קשיח. מדובר בתחליף לסחוס הפגום אותו מכניסים למפרק , תחליף מתכתי, לאחר שמקלפים את שכבת הסחוס הפגום יחד עם קצה העצם (כ 1 ס"מ מכל קצה עצם)
מפרק הברך המלאכותי מחליף את הסחוס שנשחק וכך יכול החולה לשוב ולהשתמש במפרק בצורה נוחה יותר וללא כאבים.

מה זה מפרק ברך מלאכותי?

מפרק ברך מלאכותי עשוי מחלקי מתכת אשר תופסים את המקום של הברך המקורית כאשר התכנון של המפרק המלאכותי נעשה על פי האוטונומיה המדויקת של החולה מה שמאפשר לו ליהנות מתחליף שיהיה בדיוק במבנה והצורה המקוריים של הברך.

כיום מתבצעים הניתוחים הללו בשיטות טכנולוגיות חדשניות מה שמוביל לדיוק גדול ואחוזי הצלחה גבוהים במיוחד של הניתוח.

צפו בסרטון: דר' בנימין בנדר על החלפת המפרק למפרק ברך מלאכותי בטכנולוגיה חדשנית

כמה זמן יכול להחזיק מפרק ברך מלאכותי?

בתחילת הדרך, בשנות השישים כאשר החלו לבצע את הניתוחים הללו, סברו כי מדובר בניתוח שיהיה יעיל למשך עשר שנים בלבד. בגלל הנחת העבודה הזו הגבילו את הניתוחים הללו רק עבור החולים המבוגרים יותר. עם השנים שחלפו והשיטות שהשתכללו התברר כי מדובר בטיפול שעשוי להוכיח את עצמו היטב גם לתקופה של עשרים שנה ואפילו יותר. זאת הודות לשכלולים ולשיפורים בשיטות הביצוע כמו גם החומרים אשר בהם יוצרים את השתל המלאכותי.

גם הקיבוע המדויק של המפרק בברך תורם רבות להצלחת ההליך. אנחנו עדים כיום כי גם מנותחים שעברו את ההליך לפני 30 ו 40 שנה נהנים מהמפרקים הללו ומההליך המוצלח.
בכל מקרה, אחוזי ההצלחה משתנים בין המטופלים וזאת הן בגלל ההבדלים הפיזיים במבנה הגוף של המטופלים, הן ברמת הפעילות של כל אחד מהם והן בגלל ההבדל במשקלם של המטופלים ומחלות הרקע המשפיעות.
כך גם יש הבדל מבחינת אופן הקיבוע של המפרק וההתאמה שלו למקום.

מתי מומלץ לשקול ניתוח החלפת ברך?

ניתוח החלפת ברך זה לא ההליך הראשוני אותו מבצעים כאשר מתברר כי מדובר בכאבי ברכיים. יש עוד הרבה מה לעשות לפני שמגיעים להליך הזה של הניתוח. בתחילה מנסים להתמודד בעזרת תרופות משככי כאבים כאשר לעיתים אין צורך ביותר מזה, כמובן לצד מעקב אחר התפתחות המחלה. יש מצבים אשר בהם ההמלצה תהיה רק הפחתה במשקל ופעילות ספורטיבית מתאימה.

במקרים אחרים יופנה החולה לסדרה של טיפולים כולל זריקות למפרק (סטירואידים, חומצה היאלרונית, PRP) מה שעשוי לשפר במידה דרמטית את מצבו של החולה מבחינת הכאבים וההידרדרות של המפרק. בכל מקרה, לא מדובר בפתרונות מצמיחות סחוס. במצבים בהם הטיפולים הללו אינם עוזרים והחולה סובל מאוד מכאבים והגבלות תנועה הרי שהשלב הבא יהיה ניתוח להחלפת הברך.

מפרק ברך מלאכותי

 

סיכונים בהשתלת מפרק ברך מלאכותי

כמו בכל הליך ניתוחי, עלולים להתרחש סיבוכים בניתוח החלפת ברך ולגרום לסיכונים שונים. זאת למרות שמדובר בניתוח שהוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.
הסיכונים הם –

  • פריקות של המפרק
  • נוקשות במפרק
  • התרופפות
  • שברים
  • זיהום
  • חוסר יציבות
  • כאבים כרוניים
  • אורך רגליים שאינו שווה
  • פגיעה בכלי דם
  • פגיעה עצבית
  • צליעה
  • לימפאדמה – בצקת למפטית
  • קרישי דם ותסחיף ריאה
  • סיבוכים שנובעים מההרדמה

 

צפו בסרטון: דר' בנימין בנדר על שחיקת ברך

 

חשוב לבצע את הניתוח אצל רופא מומחה בהחלפות מפרקים, תוך דיון תועלת מול סיכון בהתערבות הניתוחית בכדי להבטיח תוצאות יעילות ובטוחות.

עשוי לעניין אתכם: ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר או בעודף משקל | החלפת ברך בשיטה קינמטית

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

מפרק ברך מלאכותי

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ