שחיקת סחוס: מדריך מקיף מא' ועד ת'

שחיקת סחוס – בקצרה:

שחיקת של מפרקי הברכיים (אוסטיאוארתריטיס) היא מחלה שפוגעת במיליוני גברים ונשים, ומתבטאת בשחיקת הסחוסים.
יש מצבים שבהם נדרש לנתח ולהחליף את המפרקים. אולם, קיימים טיפולים שעשויים לעצור את המחלה, להקל על הכאבים, ולשפר את ההרגשה ואת איכות החיים.

במאמר זה נלמד על:

בסרטון: ד"ר בנימין בנדר על שחיקת סחוס במפרקי הברכיים ובירכיים

גורמי סיכון לשחיקה של מפרקי הברכיים

בקצרה, גורמי הסיכון הם:

תסמינים של שחיקת סחוס

הביטויים השכיחים לשחיקת הסחוס הם:

  • כאבים – באזור של המפרקים הפגועים אתם חשים בכאב.
  • הגבלה בתנועות המפרקים – ישנו קושי בהנעה של המפרק.
  • קולות של חריקה בעת תנועה של המפרק
  • תגובה דלקתית
  • נפיחות באזור של המפרקים הפגועים 
  • חוסר יציבות
  • עיוותים במפרקים
  • ירידה בטווחי התנועה של המפרק.
  • נוקשות – המפרקים נוקשים בעיקר בבוקר. בגלל שהמפרקים לא היו בתנועה במשך שעות ארוכות. לאחר שהמפרק מתחמם מעט שזה בדרך כלל אורך עד חצי שעה, הנוקשות חולפת והמפרק נרגע במעט.

מה עוד משפיע על השחיקה?
גורמים נוספים שעלולים להאיץ את השחיקה הם: נזק למיניסקוסים (שתפקידם לבלום זעזועים), נזק ליציבות הברך (כמו פגיעה ברצועות הברכיים), שברים וטראומות, זיהום במפרק, שחיקה בעקבות מחלות מטבוליות או אוטואימוניות (ארטריטיס שגרוני, ראומטיזם), היעדר אספקת דם למפרקים שגורם לנמק בסחוסים (AVN, SONK), הרס המפרק בעקבות גידולים שונים מסביב למפרקים ועוד.

בעקבות העלייה בתוחלת החיים בעשורים האחרונים ניכרת עלייה משמעותית גם במספר הסובלים מהמחלה, וכן במספר החולים הזקוקים להשתלת מפרקים.

 

תלונות נפוצות במצב של שחיקת סחוס

התלונות האופייניות הן – כאב בברך במעבר מישיבה לעמידה, קושי ללכת למרחקים ארוכים או קושי בעלייה או בירידה במדרגות.

הכאבים והתופעות שצוינו מתעצמים, בדרך כלל, במהלך פעילות, כמו; הליכה או ריצה, בהתאם לשלבי השחיקה. במצבים של שחיקה מתקדמת הכאבים עלולים להופיע גם בשעות המנוחה ובלילה.
הביטוי הקליני של שחיקת המפרק יבוא לידי ביטוי לרוב בכאבים ובהגבלה בתפקוד הברך. תהליך השחיקה של המפרק יכול להימשך זמן רב. סימנים אופייניים לתהליך השחיקה ניתן לראות היטב בצילומי ההדמיה.

ממה נוצר עומס על הברכיים?

מספר החולים במחלה הולך וגדל בעקבות העלייה בתוחלת החיים. ככל הנראה, ככל שחולפות השנים, ובמיוחד כשמדובר באנשים שסובלים מעודף משקל, נוצר עומס על מפרקי הברכיים, על השרירים ועל הרצועות המקבעות והמסייעות בתנועה. 
התוצאה: תהליך ניווני אשר מתבטא בהרס הדרגתי של הסחוסים.

בגיל מבוגר תהליך שחיקת מפרקי הברכיים והמבנה שלהם מואץ עקב היחלשות השרירים, היחלשות הרצועות שמקבעות את מפרק הברך והיחלשות תהליכי הריפוי והבנייה בגוף.

טיפול אצל רופא אורטופד מומחה ברכיים עשוי למנוע ניתוח עתידי. אולם, חשוב לדעת, שגם לתורשה יש תפקיד בנטייה לפתח שחיקה של המפרקים. לעיתים הסיבה היא ראשונית ללא גורמים.
כל נזק למפרק הברך ולמבנה שלו, עשויים להאיץ את תהליך שחיקת הברך.

מי הם אוכלוסיות הסיכון לשחיקת סחוס?

יש אוכלוסיות שונות שהן רגישות יותר לתופעה הזו של שחיקת סחוס ואלו צריכים להיות מודעים לכך כדי לנסות להשפיע ולו במעט למזעור התופעה או האטה שלה.

  • אנשים מבוגרים – כפי שכבר ציינו, האוכלוסייה הכי רגישה לשחיקת הסחוס היא השכבה הבוגרת. עם הגיל העולה, הסחוס נוטה להישחק ובמקרים רבים עשוי להיגרם מצב אשר בו כל איכות החיים של האדם המבוגר נפגמת.
  • אנשים בעלי משקל עודף – אנשים שהם בעלי משקל עודף מפעילים באופן טבעי משקל כבד הרבה יותר על המפרקים מה שמאיץ את תהליכי השחיקה. המשא שאנחנו מעמיסים על המפרקים בעת שאנחנו עומדים, הולכים, רצים או קופצים, עשוי להגיע עד לפי שש ממשקל הגוף שלנו. ברור כי ככל שהמשקל יהיה גבוה יותר הרי שהמשקל על המפרק יהיה גבוה ביחס עולה בהתאם למשקל הראשוני של האדם. על כן, ישנה המלצה להפחית ממשקל הגוף, במיוחד לקראת הגיל השישי וזאת על מנת לחסוך ואפילו למנוע את הופעת מחלות הגיל השונות כמו סוכרת, יתר לחץ דם וכן מחלות המשפיעות על המפרקים.
  • ספורטאים – אנשים המתעסקים בספורט נמצאים גם כן בסיכון גבוה לפתח בעיות שונות במפרקים. ספורטאים רבים מוצאים את עצמם נפגעים במפרקים, ברצועות ובגידים בגלל עומס היתר שהם מטילים על המפרקים.
    חשוב שספורטאים יהיו מודעים לעובדה שהם עלולים להיפצע ויתאימו את רמות האימון בהתאם ליכולות הפיזיות שלהם.
  • תאונות או חבלות – אנשים רבים מוצאים את עצמם נפגעים באזורי המפרקים לאחר נפילה לא מוצלחת, תאונת דרכים או כל פגיעה או חבלה אחרת. יש מצבים רבים אשר בהם אנשים שנפגעו נאלצים לעבור ניתוחים להחלפת מפרקים ועוד.
  • מהיבט סטטיסטי, ידוע שנשים סובלות יותר מתהליך שחיקת סחוסי הברכיים מאשר גברים.
  • מבנה מולד שאינו תקין – יש כאלה שנולדים עם מבנה לא תקין של המפרק מה שמשפיע כמובן על ההתפתחות הכללית של הגפיים כמו גם על איכות החיים של האדם. מבנה בעייתי עשוי לחבל בחלקים האחרים שיש במפרקים כמו הסחוס, הרצועות, הגידים ועוד.

בקצרה:

גיל ועודף משקל הם מבין גורמי הסיכון השכיחים ביותר, שמובילים למחלת שחיקת הסחוסים – אוסטאוארטירטיס. מעניין לציין כי כשמונים אחוז מתוך כלל האוכלוסייה שמעל גיל שישים חווים את המצב הזה של שחיקת סחוס כאשר אצל חלק גדול מתוכם הדבר מאובחן רק בבדיקת דימות, כאשר הם כלל לא מודעים למצב כי הוא לא משפיע עליהם והם לא חשים כל כאב או מוגבלות במפרק. 

 

כיצד ניתן לאבחן שחיקת סחוס בברך?

הסימנים והתסמינים של המחלה, בדיקה גופנית של מפרק הברך וביצוע צילומים מתאימים – מאשרים את אבחנת שחיקת מפרק הברך.

 

צילומי הברך נעשים במצב של עמידה בעת נשיאת משקל. ניתן לערוך צילום של הברך לצד הברך השנייה, לשם השוואה. בצילום ההדמיה ניתן להבחין בעיוות המפרק, בעיקר במנח  וארוס (הפניה של הברך כלפי פנים), היצרות המרווח שבין עצמות מפרק הברך וכן היווצרות הזיזים.

בתמונה שלפניכם, ניתן לראות בעיקר שחיקת הצד המדיאלי (הפנימי) של מפרק הברך. כמו כן, ניתן להבחין בהיצרות ניכרת של סדק המפרק, אשר מעידה על שחיקת הסחוס. עוד ניתן להבחין בשינוי הציר התקין של הברך לכיוון וארוס (הטייה של ציר הרגל כלפי פנים).

 

שחיקה של מפרקי הברכיים
שחיקת הצד הפנימי של הברך

איך בעצם בנוי מפרק הברך?

מפרק הוא מקום חיבורן של שתי עצמות, ובו למעשה מתבצעת התנועה. מפרק הברך מורכב מעצם הירך (פמור) ומעצם השוק (טיביה). הסחוס מצוי בקצה העצמות, מזין את המפרק, ומחליק את התנועה שמתרחשת בין העצמות. מכיוון שהסחוסים אינם בעלי יכולת התחדשות, שחיקתם גורמת לכאבים ולהגבלה בתפקוד הברכיים.

הסחוס הוא למעשה רקמת החיבור הכי חשובה להגנה על המפרקים ובלימת זעזועים וכאשר הסחוס נשחק נגרמים כאבי ברכיים בעת תנועה לצד אובדן התנועתיות במפרק. ברור שכל זה פוגע מאוד באיכות החיים של החולה. חשוב לדעת שהפתרון הוא לא תמיד דווקא ניתוח. יש בהחלט טיפולים שמרניים שעשויים להקל על החולה ולשמר את המצב הקיים. אך במקרים אשר בהם הטיפול השמרני כבר לא עוזר, יש בהחלט מקום לשקול ניתוח להחלפת מפרק הברך.

מלבד ניתוחי השתלת מפרקים, אילו טיפולים קיימים?

בשלב ראשון, מומלץ לפנות לאורטופד מומחה למפרקים ולהחלפת מפרקים, על מנת לקבל אבחנה מדויקת ולזכות בחוות דעת רפואית.
הרופא יקבע את אבחנתו על סמך ההתרשמות מההיסטוריה הרפואית של המטופל, וכן על סמך בדיקה גופנית ועיון בבדיקות הדמיה, לרוב צילומי ברכיים. ייתכן ויהיה צורך בהשלמה נוספת של בדיקות , כמו בדיקת CT או MRI. 

אם אובחנתם כסובלים משחיקת מפרקים, ונקבע שאין צורך בניתוח; או לחילופין אתם מבקשים לדחות את מועד הניתוח – קיימים מספר טיפולים שהרופא עשוי להציע לכם.

חלק מההצעות יהיו טיפולים שאינם דורשים ניתוח כגון הזרקת PRP לברך וחלקם יתבססו על ניתוח.

מטרת הטיפולים היא להפחית את הכאבים ולשמור על יכולת התנועה של מפרק הברך. לסיכומו של דבר הרצון הוא לשפר את איכות חייו של הסובל משחיקת מפרק הברך.

בסרטון: מה יכול להשפיע על הצלחת ניתוח החלפת מפרק?

טיפולים שאינם כרוכים בניתוח – בברך ובירך

פיזיותרפיה, רפואה משלימה ומודיפיקציה של הרגליים

טיפולים תרופתיים

הזרקות למפרק

בסרטון: שחיקת סחוס בברך או בירך – זריקות במקום ניתוח

תזונה מומלצת לטיפול בשחיקת סחוסים במפרקי הברכיים

יש קשר ישיר למשקל הגוף ולכאבי הברכיים. אנשים הסובלים מכאבי ברכיים עשויים ליהנות מהקלה משמעותית על רמת הכאב לו רק יפחיתו ממשקל גופם.
מעבר לכך ישנה קבוצת מזונות שעשויה להשפיע על כאבי הברכיים והצריכה הקבועה שלהם תוביל להקלה כמעט כמו תרופה. שחיקת סחוס בברך טיפול טבעי.
להלן המזונות שנחשבים כמסייעים מאוד לבעיות של שחיקת סחוס בברך ובכלל שחיקת סחוסים במפרקי הברכיים.

מזון:הסבר:
כורכום התבלין ההודי הינו בעל השפעה עצומה על מערכות רבות בגוף וממחקרים שנערכו מדובר בתבלין בעל השפעה משמעותית על כאבי המפרקים.
ענבים אדומיםבענבים האדומים יש כמות גבוהה של רסברטול. מדובר בתרכובת שמסייעת בחסימת האנזימים המובילים לניוון הרקמות.
דובדבנים הדובדבנים עשירים באנטיאוקסידנטים ועל כן הם משמשים כנוגדי כאבים. את הדובדבן ניתן לצרוך טרי בעונת הקיץ וכמיץ או קפואים בעונת החורף.
ג'ינג'רהג'ינג'ר הינו משכך כאבים טבעי. אחוזים גבוהים מבין אנשים הסובלים מהתופעה של שחיקת סחוסים במפרקי הברכיים, דיווחו על הקלה של ממש בעקבות צריכת ג'ינג'ר. את הג'ינג'ר אפשר להוסיף לחליטת תה ואף לצרוך אותו כמרכיב תזונה.
קפאיןבעבר ידעו כי תוספת של קפאין בתרופה מחזק את היעילות של התרופה מבחינת שיכוך הכאבים. רוב התרופות המיועדות לשיכוך כאבים והורדת חום מכילים גם קפאין. כיום כבר יודעים שגם הקפאין בפני עצמו עשוי בהחלט לסייע בשיכוך כאבים. שתייה מתונה של קפה עשויה לתרום רבות במצב של כאבי ברכיים.
דגיםבדגים יש לנו את האומגה 3 שנחשב כאפקטיבי במיוחד למגוון גדול של בעיות או מחלות. אנשים שצורכים אומגה 3 באופן קבוע מדווחים על הפסקה בנטילת תרופות משככי כאב.

צריכה של מזונות אלו עשויה בהחלט לתרום במקרים של שחיקת סחוס או שחיקה בברך.

טיפולים באמצעות ניתוח

במקרה שהטיפול באמצעות ניתוח (שמרני) אינו מצליח להקל על הכאבים, אינו משפיע לטובה על תפקוד המפרק ועל איכות החיים של המטופל; יש צורך לשקול טיפול באמצעות ניתוח.

ניתוחים ארטרוסקופיים מתאימים לשלבים התחלתיים של שחיקת הברך. בשלבים מתקדמים יותר של שחיקת מפרק הברך יש צורך בניתוח החלפת המפרק. 

ניתוח החלפת מפרק ברך יכול להתבצע בשיטה של ברך מותאמת אישית, ומאופיין באחוזי הצלחה גבוהים מאוד. ניתוח זה מאפשר למטופלם לשוב ללכת באופן מיידי, ומוביל לתפקוד תקין של מפרק הברך.

חשיבות השרירים במפרקי הברכיים

כאשר ישנה בעיה בברך ולא משנה אם זו דלקת, פציעה או סתם כאב, נפגעת השליטה השרירית בברך. כלומר השרירים שתפקידם לייצב את הברך ולאזן את העומסים מתכווצים סביב אזור הכאב כאשר הם למעשה מפסיקים לפעול בתיאום. הכיווץ השרירי מוביל לעלייה בעומס שנוצר על האזור הפגוע כאשר הדבר גורם להגדלת השחיקה. הכיווץ הזה אף משפיע על ירידה במסת השריר ועל החלשות השריר. עם הזמן הדבר אף משפיע על חוסר היציבות של המפרק כאשר מדובר במעגל שמחליש ומדרדר כל הזמן את האזור של המפרק.

בשורה התחתונה – האם אפשרי לשקם שחיקת סחוס?

בגדול אין באמת דרך לשקם סחוס שכבר נשחק למרות שיש תוספי תזונה שונים המבטיחים הקלה על הכאב ואף שיפור המצב. מה שכן אפשר לעשות זה לטפל בשרירים ולשפר את התפקוד שלהם. ברגע שהשרירים מקבלים את שלהם, המעגל איכשהו נעשה מתון יותר והתוצאה היא האטת קצב ההידרדרות.

יכול לעניין אתכם גם: שבר בעצם הירך | ארתרוסקופיה של מפרק הירך

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

שחיקת סחוס מדריך מקיף מא' ועד ת'

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ