ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר או בעודף משקל

עם הגיל העולה והשנים החולפות, הגוף מתחיל אט אט לאבד מהחוזק שלו. אחד הנפגעים המרכזיים זה הסחוס. רקמות הסחוס שבמפרקים נחלשות ונשחקות כאשר זה מוביל לתסמינים שונים ופגיעות בתפקוד היומיומי.
אנשים הסובלים משחיקת סחוס סובלים מכאבים עזים, מנוקשות בברכיים ממוגבלות בתנועה ובאופן כללי מפגיעה שבאה לידי ביטוי בכל צעד ושעל בחיי היום יום בהתאם לנזק למפרק.

אדם שבנוסף לכך סובל גם מעודף משקל, עשוי לסבול מהתופעה הוז כבר בגיל צעיר יחסית.

אז כמו שכולנו יודעים, סחוס זה לא משהו שאפשר לשחזר. אדם הסובל משחיקת סחוס לא יכול לתקן את הבעיה עצמה. מה שכן אפשר לעשות זה ניתוח לצורך החלפת מפרק הברך . הניתוחים הללו מתבצעים בהצלחה רבה כאשר גם תהליך ההתאוששות נחשב מהיר יחסית.

אם מדובר בביצוע ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר, שם יהיו היבטים נוספים אשר עליהם חובה יהיה לתת את הדעת על מנת שאכן אפשר יהיה להבטיח תוצאות טובות.

מהו ניתוח החלפת ברך?

ניתוח להחלפת ברך זהו ניתוח אשר בו מחליפים את הברך הפגועה בשתל מלאכותי. הניתוח למעשה הוא הליך אשר בו מסירים את קצה הסחוס והעצם הפגומים , קליפה דקה, מדובר בעובי של כ 1 ס"מ. לאחר מכן מכניסים במקום את השתל של מפרק הברך המלאכותי.

הניתוח מתבצע לרוב בהרדמה ספינאלית או לחילופין בהרדמה כללית על פי רצונו של המנותח. מדובר בניתוח עם אחוזי הצלחה גבוהים, במיוחד כאשר הניתוח מתבצע בעזרת השיטות המתקדמות שיש לנו כיום. באופן כזה התוצאות הינן מדויקות יותר וההתאוששות היא מהירה יחסית.

צפו בסרטון: דר' בנדר על ניתוח להחלפת מפרק הברך

מיהם אוכלוסיות הסיכון לשחיקת סחוס בברך?

ישנן שלוש קבוצות סיכון עיקריות אשר מועדות לסבול מבעיות אלו של שחיקת סחוס בברכיים.

אוכלוסייה בסיכון לשחיקת סחוספירוט
אנשים מבוגריםכפי שכבר ציינו, הגיל עושה את שלו והסחוס שבין המפרקים הוא מהראשונים להיפגע. לרוב זה קורה בקרב אנשים שמעל גיל 50. לא תמיד ולא מיד השחיקה מורגשת. לעיתים אורכים עוד שנים ארוכות עד שהחולה מתחיל לחוש בכאב ובהגבלת התנועה. אך בכל מקרה התהליך הוא לעיתים מסלול טבעי של הגוף והוא בא עם הגיל.
תאונות או מחלותהסחוס בברך עשוי להיפגע בעקבות חבלות ספורט, תאונות עבודה, תאונות דרכים, שברים, פציעות שונות וכן הלאה. יש מצבים שהפגיעה היא בעקבות מחלות ראומטיות מסוגים שונים.
בגלל שיש היום מודעות גבוהה כל כך לנושא הזה של ספורט, הרי שבהתאם לכך שיעורם של נפגעי הספורט עולה אף הוא בהתמדה.
אנשים בעלי עודף משקלאחת האוכלוסיות שנפגעות במיוחד משחיקת סחוס היא האוכלוסייה בעלת עודף משקל. אנשים אשר משקלם הוא גבוה בצורה חריגה, סובלים כמעט כולם בלי יוצא מן הכלל משחיקת הסחוס של הברכיים. זאת בגלל שהעומסים על הברכיים אצל כל אחד הוא עד פי 5 או 7 ביחס למל הגוף. על כן, בקרב אנשים כבדי משקל, העומס על הברכיים הוא גבוה מידי עד כדי שזה מוביל לנזקים חמורים לברכיים.

הברכיים הם המקום הכי רגיש עבור אנשים הסובלים מעודף משקל. הרבה יותר מאשר מפרקי הירך והקרסול. בכל מקרה, שחיקת הסחוס בברכיים מובילה להגבלה בתנועת הברכיים, לחוסר תפקוד, הליכה צולעת וגם לכאבים עזים.

ממה נגרם שחיקת סחוסים?

כדי להבין מה גורם לשחיקה של הסחוסים, חשוב להבין מהם הסחוסים, מה תפקידם ואיך הם נשחקים.

למעשה התפקיד של הסחוסים הוא ריכוך של החיכוך העשוי להיווצר בגפיים התחתונות בין עצמות הירכיים לעצמות הברכיים. הגפיים התחתונות הן אלו שנושאות את כל משקל הגוף שלנו ואף אחראיים על התנועה של כל הגוף. השחיקה על כל התהליכים שלה נובעת ברוב המקרים משימוש במפרק. זהו אחד מתהליכי ההזדקנות של הגוף.

כפי שכבר ציינו, יש מקרים אשר בהם המפרק נפגע על רקע של פציעות או של מחלות ראומטיות כאשר במצבים מעין אלו השחיקה לא תהיה קשורה לגיל.

צפו בסרטון: דר' בנימין בנדר על שחיקת סחוס בברכיים

למה דווקא הברכיים נפגעות?

האמת היא שלא תמיד הפגיעה תהיה דווקא באזור הברכיים. יש מצבים רבים אשר בהם הפגיעה תהיה באזור צוואר הירך או בכלל בקרסול. אך ברוב המקרים אנחנו שומעים דווקא על פגיעות בברכיים ורוב התלונות הן אכן על כאבי ברכיים. הסיבה לכך היא כפי שכבר ציינו. הברכיים הם אלו שנושאים את משקל הגוף שלנו והעומס שאנחנו מעמיסים על הברכיים הוא גבוה יותר מכל מפרק אחר.

זו הסיבה שהסחוס בברכיים הוא הראשון להיפגע. זה נכון בקרב האוכלוסייה המזדקנת וזה גם נכון בקרב אנשים הסובלים מעודף משקל.

לפני ניתוח החלפת ברך – איזה טיפולים שמרניים קיימים?

יש אנשים שרק מתחילים להרגיש את הברכיים והם בטוחים שמחר יהיה עליהם לעבור ניתוח להחלפת ברכיים. אז חשוב להבין שזה ממש לא עובד כך ויש עוד הרבה מה לעשות ומה לנסות עד שמגיעים לשלב הזה של הניתוח. ישנה שורה ארוכה של טיפולים שמרניים ורק אם הם לא צולחים או שהמצב ממשיך להידרדר עוד הרי שהמוצא האחרון הוא ניתוח להחלפת הברך.

הטיפולים השמרניים כוללים –

סוג טיפולפירוט
טיפול לשיכוך כאביםראשית חשוב להרגיע את הכאב ואת הסבל של החולה. בעזרת תרופות משככי כאבים מחזירים לחולה את היכולת לתפקד בלי לסבול מכל תנועה לא נכונה.
טיפולים פיזיקליים ופיזיותרפיהטיפולים אלו נועדו לחזק את המפרק ובכך לעצור את השחיקה ואת המשך ההידרדרות. מובן שחשוב להתאים את התרגילים הנכונים ואת השיטות הנכונות על מנת שלא ייגרם נזק נוסף למפרק מצד אחד ומצד שני אף יחזק את הקיים.
הזרקותיש שיטות טיפול שונות הנעשות בהזרקות ישירות לברך. מדובר בזריקות סטרואידים, חומצה היאלרונית או בזריקות PRP של פלזמה עשירה בטסיות כאשר ההזרקות הללו נחשבות יעילות מאוד במצבים מסוימים כאשר הן פועלות לשיכוך הכאבים למשך תקופה ארוכה של שבועות ואף חודשים. עם זאת, לטווח הארוך ההזרקות הללו יכולות להפסיק להועיל , ובמקרה של סטרואידים לעיתים הן אפילו גורמות להידרדרות נוספת של השחיקה.

עוד לא נולדה התרופה שמצמיחה סחוס חדש. על כן, אם כל הניסיונות למתן את השחיקה ולעצור את ההידרדרות אינם צולחים, עוברים הלאה לשלב הזה של הניתוח.

כיצד נגדיר משקל עודף המסוכן למפרקים?

כפי שכבר הזכרנו וחזרנו והדגשנו. אנשים הסובלים מעודף משקל הם אנשים החשופים יותר מהרבה אחרים לכך שהסחוס בברכיים ייפגע ויישחק. כל עודף משקל עלול להשפיע בגלל שהעומס על הברכיים הוא פי חמש עד שבע ממשקל הגוף. כך שכל ק"ג נוסף במשקל יוצר עומס של פי חמש עד שבע על הברכיים.

ממחקרים שנעשו עולה כי אנשים ששוקלים מעל 120 ק"ג, הם אנשים שתמיד יסבלו בסופו של דבר משחיקה בסחוס של הברכיים ואצלם זה גם יקרה יחסית בגיל צעיר. אז זו עוד סיבה לשמירה על המשקל.

ניתוח החלפת ברך – כיצד נגדיר "גיל מבוגר"?

ניתוח להחלפת מפרקים הוא אחד הניתוחים שמטבע הדברים מתבצעים בעיקר בקרב אנשים מבוגרים. אמנם מדובר בהליך שמתאים גם לאנשים צעירים במקרה הצורך והוא אכן מתבצע גם בקרב אנשים שנפגעו מתאונות או מחלות שונות כאשר אלו יכולים להיות אנשים צעירים ממש.

עם זאת, גם אנשים מבוגרים יכולים ליהנות היום מתוצאות מעולות של ניתוח להחלפת המפרקים. ככל שהגיל עולה, ההתאוששות לאחר החלפת המפרק תהיה מורכבת מעט יותר וההליך עצמו יהיה כרוך בסיכונים גבוהים יותר. אך הטכנולוגיות המתקדמות ושיטות הטיפול החדשניות שיש היום בתחום הזה הוביל לכך שגם בקרב אנשים מבוגרים ההליך מבוצע באחוזי הצלחה גבוהים.

מה זה גיל מבוגר לצורך העניין? גיל מבוגר זה בדרך כלל אנשים בני 70 ומעלה כאשר ככל שהגיל יעלה הסיכונים יעלו אף הם בהתאם.

ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר – מה חשוב לדעת לפני?

ההיערכות לקראת ניתוח להחלפת הברך הינה משמעותית מאוד כאשר הכנה נכונה תורמת רבות ליעילות של הניתוח וכך גם לשיקום אחר כך.

הבדיקות המקדימות הנחוצות לקראת הניתוח:

  1. הרופא המנתח ישלח את המטופל לביצוע בדיקות רפואיות מקיפות. זה כולל – בדיקות דם, צילום חזה, בדיקת א.ק.ג. וכן סקירה של כל ההיסטוריה הרפואית של החולה כאשר כל זה נועד למנוע סיכונים שונים.
  2. פגישה עם המרדים. זהו אחד הדברים הכי חשובים למרות שזה לא קשור ישירות לניתוח עצמו. הדבר נחוץ במיוחד עבור אנשים הסובלים מעודף משקל וכן אנשים מבוגרים.

צפו בסרטון: דר' בנימין בנדר על ניתוח החלפת ברך

שיקום לאחר ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר או בעודף משקל

ההתאוששות והשיקום לאחר ניתוח ברכיים עשויים להיות מורכבים למדי במיוחד עבור אנשים מבוגרים. על כן, חשוב להיערך גם לימים שאחר הניתוח על מנת להקל על החולה ולאפשר לו לעבור את הימים הללו בקלות עד כמה שאפשר.

על כן –

  1. חשוב לדאוג למלווה שילווה את החולה הן ביום הניתוח והן בתקופת ההחלמה בבית החולים וכמובן גם לקראת החזרה הביתה.
  2. חשוב להכין את הבית עם כל ציוד העזר הנדרש למשך תקופת ההתאוששות. זה יכול לכלול מקל הליכה, הליכון, אמצעי עזר שונים לצורך שימוש בשירותים או במקלחת, אמצעי עזר לקימה מהמיטה וכן הלאה.
  3. יש לתאם מול קופת החולים את טיפולי הפיזיותרפיה הנחוצים שיוכלו להתחיל מיד לאחר הניתוח.

אחוזי נכות וזכויות לאחר החלפת ברך או ירך

לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך או הירך ישנן זכויות שונות אשר מהן עשוי המטופל ליהנות. כדי לבדוק כמה אחוזי נכות מגיעים לחולה עליו לעבור את הוועדה הרפואית של משרד הבריאות.
הביטוח הלאומי למעשה מעניק הטבות שונות לחולים שסובלים מניידות בגלל ליקויים שונים ברגליים. ההטבות לרוב הן לבעלי רכב כאשר אלו משולמות מכספי האוצר וזאת לאור הסכם הניידות אשר נחתם בין הביטוח הלאומי לבין משרד האוצר.

אחוזי המוגבלות בניידות נקבעים על פי מספר המפרקים שהוחלפו. אדם שהחליף את כל ארבעת המפרקים יוכל ליהנות – 100% מוגבלות בניידות לעומת זאת אדם שהחליף שלושה מפרקים יהיה זכאי ל – 80% מוגלות בניידות.
בהחלפת שני מפרקים אחוזי המוגבלות בניידות יעמדו על 70%.

לקריאה נוספת על הזכויות המגיעות לאדם לאחר החלפת מפרק הברך.

ניתוח החלפת ברך לאנשים בגיל מבוגר או בעלי עודף משקל

כך מבצעים ניתוחים להחלפת ברכיים

כיום מתבצעים הניתוחים להחלפת הברכיים בשיטות חדשניות ומתקדמות במיוחד מה שהופך את ההליך לבטוח הרבה יותר וגם ליעיל הרבה יותר, חשוב לבצע את הניתוח אצל רופא מומחה בהחלפות ברכיים על מנת שהניתוח יעבור באופן חלק, ללא סיבוכים, ועם התאוששות קלה יותר.
מדובר בניתוח שנעשה כיום עם ציוד מתקדמים ביותר, ומשתלים מדור מתקדמים אשר אמורים לשרוד לזמן רב. טכנולוגיה כולל מציאות מדומה , ורובוט כבר קיימות ונעשה בהם שימוש ברחבי העולם כולל בישראל .

הודות לכך, הניתוח מתבצע בצורה מהירה יותר, בצורה מדויקת יותר במיוחד מה שמוביל לסיכויי הצלחה גבוהים במיוחד. המפרק החדש יעמוד במיקום המדויק על פי ההדמיה הראשונית.
בשיטה הרובוטית מתקבלת תמונה תלת ממדית של הברך על צג הרובוט ,המנתח מתכנן את הניתוח לדיוק רב תוך שימוש בידית מיוחדת.
לרוב יוכל המנותח לעמוד על רגליו כבר ביום הניתוח ויוכל להתחיל בהליכי שיקום.

 

עשוי לעניין אתכם: מפרק ברך מלאכותי | החלפת ברך בשיטה קינמטית

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

ניתוח החלפת ברך בגיל מבוגר או בעודף משקל

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ