שבר בעצם הירך: מאמר מפורט להחלמה מהירה

כיצד נוצר שבר בעצם הירך, מי עלול לסבול מהתופעה? כיצד אפשר למנוע שברים כאלה ומהם סיכויי ההצלחה בניתוחי שבר בירך?

במאמר זה תקראו על:

איך נגרם שבר בעצם הירך?

לרוב הדבר קורה בגלל דלדול עצם ונפילה. בקרב אנשים מבוגרים, נפילה ופגיעה כזו מסמלים על נסיגה של ממש ביכולת התפקודית כמו גם בבריאות הכללית/ מכאן נובע כי זה לא שכל אדם שנופל יסבול מיד משברים, אך כאשר מדובר באנשים מבוגרים הסובלים מדלדול עצם, הרי שהתוצאה של שברים היא כמעט בלתי נמנעת במצב של נפילה.

מה משפיע על היחלשות השלד עד כדי כך שנפילה תגרור שבר? יכולות להיות לזה כמה וכמה סיבות:

1. תזונה שאינה מאוזנת או צריכה של תרופות שונות המשפיעות על חוזקו של הגוף
2. חולשה ותשישות של השרירים וכן פגיעה בשיווי המשקל.

מה זה בעצם שבר?

שבר בעצם הירך זהו שבר במפרק המחבר את האגן עם הרגל. שבר כזה נגרם בעיקר כתוצאה מנפילה.
ישנם שלושה סוגים של שברים בצוואר הירך.

  1. שבר תת ראשי (subcapital) – שבירת עצם הירך מתחת לראש הירך זהו שבר תת ראשי. שבר כזה עלול לגרום להפרעה באספקת הדם שמגיע אל ראש צוואר הירך מה שעלול לגרום לנמק של ראש צוואר הירך. שבר כזה עלול להופיע גם בגיל צעיר.
  2. שבר בין-טרוכנטרי (trochanteric).
  3. שבר תת-טרוכנטרי (subtrochanteric).

שברים מהסוגים השני והשלישי לא פוגעים באספקת הדם אל ראש צוואר הירך אך הם מובילים לעמידה שאינה תקינה, מה שעשוי להוביל לקיצור של הגפה.
הטיפול בשבר כזה כולל ניתוח מתקן עם ברגים.
יש מקרים אשר בהם יהיה צורך בהחלפה של מפרק הירך בתותב מלאכותי. טיפולים אלו דורשים כמובן אשפוז וההליכה אחר כך תתאפשר בעזרת הליכון.

בסרטון: ד"ר בנדר מציג 3 שיטות שונות לניתוח החלפת מפרק ירך

שבר בעצם הירך – תסמינים

הסימנים למצב של שבר בעצם הירך כוללים את התסמינים הבאים:

  • חוסר יכולת לקום מנפילה.
  • חוסר יכולת ללכת.
  • כאבים עזים באזור הירך או המפשעה.
  • אי יכולת לשאת משקל על הרגל הפגועה.
  • נפיחות וחבלות באזור הירך הפגועה.
  • רגל הנראית קצרה יותר בצד של הירך שנפגעה.
  • סיבוב של הרגל הפגועה כלפי חוץ.

איך מאבחנים שבר בירך?

כדי לאשר את האבחנה יועבר החולה לביצוע בדיקות הדמיה אשר אלו יספקו מידע נוסף על אודות השבר.

שיטת אבחנההסבר
צילום רנטגןבצילום רנטגן ניתן לראות את רקמות בצפיפות גבוהה וכך ניתו לאבחן בקלות את מרבית השברים באזור צוואר הירך.
צילום CTבדיקת CT היא בדיקה שמספקת תמונת חתך מפורטת של הירך. יש מקרים אשר בהם יבקש הרופא בדיקת CT בנוסף לאבחון שכבר נעשה בצילום הרנטגן וזאת על מנת לאבחן טוב יותר את המצב של השבר ואת האופי שלו.
בדיקת MRI סריקת MRI היא סריקה שמשקפת תמונות באיכות גבוהה מאוד וניתן לראות גם את העצמות וגם את מבני הרקמות הרכות. זוהי בדיקה רגישה מאוד כאשר כך ניתן לראות גם שבר קטן או שבר שאינו שלם אותו אי אפשר לראות בצילומי רנטגן.

ברוב המקרים מועבר החולה עם השבר בעצם הירך באמצעות אמבולנס ישירות אל חדר המיון בבית חולים. שם הוא נבדק על ידי אורטופד שיברר את נסיבות הפגיעה. הוא יבדוק אם אין פציעות נוספות בחלקי גוף אחרים.
מעבר לכך הוא יבדוק את התחושה של החולה, את התנועה ואת זרימת הדם אל הרגל התחתונה.
כפי שכבר תיארנו לעיל הוא יבדוק את התסמינים שמציגים את הרגל הפגועה כשהיא מסובבת החוצה או פנימה וכן כשהיא נראית קצרה יותר מהרגל הנגדית. ישנם מקרים בהם מדובר בשברים יציבים בצוואר הירך עצמו כאשר אלו לא יכאיבו לחולה בשלבים הראשוניים ונחוצה בדיקה יסודית של הרופא.

שבר בעצם הירך: דרכי טיפול

לרוב מטפלים בשברים באזור צוואר הירך באמצעות ניתוח. רוב האנשים יצטרכו לעבור ניתוח שבר בירך, כאשר במקרים מסוימים אי אפשר יהיה לתקן את השבר באמצעות ניתוח בלבד, יהיה צורך בהחלפה של המפרק כולו או את חלקו. הטיפול אמור להיעשות ביום בו אושפז החולה בבית החולים או לכל היותר ביום למחרת.
סוג הניתוח בו בוחרים לתקן את השבר תלוי בכמה וכמה גורמים.

  1. המיקום של השבר בעצם הירך.
  2. הגיל של החולה.
  3. מידת הניידות והעצמאות של החולה טרם הנפילה והשבר.
  4. בחינת היכולת הנפשית של החולה לשתף פעולה ולהתמודד בתוכנית השיקום לאחר הניתוח.
  5. מצב העצם והמפרק, כמו לדוגמא: אם קיימת דלקת מפרקים באזור, הרי שהטיפול יהיה חייב להיות שונה.

סוגי הניתוחים כוללים

  • קיבוע פנימי – הקיבוע נעשה כאשר עושים שימוש בברגים, בסיכות, בפלטות או במוטות לצורך החזקת העצם בעת שהיא מחלימה. ניתוח כזה ייעשה במצבים של שבר חוץ קפסולרי שזהו שבר מחוץ למפרק הירך או שבר תוך קפסולרי שזהו שבר בתוך מפרק הירך, במקרים אשר בהם השבר הינו יציב והוא לא זז באופן משמעותי.
  • המיתרופלסטיה – זהו הליך אשר במהלכו מחליפים את ראש עצם הירך בשתל תותב מלאכותי. במקרים של שבר תוך מפרקי ההליך הזה הוא הדבר הנכון והטוב ביותר. כך גם אצל אנשים שסבלו מניידות מוגבלת גם קודם לכן.
  • החלפה מלאה של מפרק הירך – החלפה של האצטובולום שזהו השקע בעצם האגן אליו מתחבר הירך. זה אומר אומר החלפה מלאה של מפרק הירך וראש הירך במשתלים תותבים. מדובר בפעולה מורכבת וגדולה יותר ביחס להמיתרופלסטיה ועבור רוב החולים אין בכך צורך. ברור שיש לשקול את האפשרות הזו במקרים אשר בהם החולה סובל מדלקת מפרקים וכדומה.

ראו גם: הזרקות PRP למפרקים

בסרטון: ד"ר בנימין בנדר מסביר על ניתוח החלפת ירך – שיטת שיקום מהירה וקלה

התאוששות לאחר ניתוח שבר במפרק הירך

ניתוח שבר במפרק הירך מצליח ברוב המקרים והחולים מסוגלים לקום מהמיטה למחרת יום הניתוח כאשר הם יכולים כבר להתחיל בפיזיותרפיה. כדי למנוע סיבוכים רפואיים שונים, ההמלצה היא להתחיל מיד לנוע ובכך נמנעים תופעות כמו קרישי דם, פצעי לחץ, דלקת ריאות וכן הלאה. כאשר מדובר בקשישים, הרי שזה יסייע במניעת בלבול ודיסאוריינטציה.
חשוב להבין שבקרב קשישים שברים בצוואר הירך עלולים להוביל למצבים של נכות ושל חוסר עצמאות. לעומת זאת תנועה ושיקום בשלבים המוקדמים תורמים רבות לשיפור התוצאות לטווח הארוך.
במהלך ההתאוששות יקבל החולה תרגילים מדויקים והנחיות בדבר המשקלים אותם הוא יכול להעמיס על הרגל בכל שלב ואף יקבל הדרכה על ביצוע נכון של הפעילויות היומיומיות.

תרגילי פיזיותרפיה לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

לאחר ניתוח שבר בירך: זמן החלמה וסיכויי הצלחה

זמן ההחלמה מהניתוח משתנה בין חולה לחולה כאשר הדבר תלוי במידה רבה בחוזק השריר שעוטף את מפרק עצם הירך. חשוב להבין שכדי שהשריר יחזור לקדמותו יש להפעיל אותו כמה שיותר סמוך לזמן הניתוח. כך למעשה מונעים את ההתנוונות של השריר.
מעבר לך חשוב לזכור כי התנועתיות משמעותית ביותר לצורך תפקוד נכון של המפרקים. יש מקרים אשר בהם השריר הוא איכותי וטוב אך המפרק בפנים קפוא. היעדר התזוזה תפגע בשריר וחבל.
חשוב להתייחס להנחיות הללו לאור הנתונים העגומים המוכיחים כי רק מחצית מהמטופלים מגיעים להחלמה מלאה.

יכול לעניין אותך גם: כל מה שצריך לדעת על ארתרוסקופיה של מפרק הירך

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

שבר בעצם הירך: איך לאבחן ולטפל?

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ