כל מה שצריך לדעת על ארתרוסקופיה של מפרק הירך

התפתחות הניתוחים הארתרוסקופים

ניתוחים ארתרוסקופים מתבצעים מידי יום. שורש כף היד, הברכיים, הקרסוליים, הכתפיים והמרפקים הם אזורים שמנותחים בשגרה עם טכניקות ארתרוסקופיות. לעומת זאת בכל מה שקשור למפרק הירך, רק ב10 – 15 השנים האחרונות החלה להתפתח הטכניקה לניתוח ארתרוסקופיה. טכנולוגיה זו התפתחה מהר יותר ביחס לידע וההבנה שלנו לגבי מה ניתן לעשות שם.
בעבר, לפני שנמצאה הטכנולוגיה שתפתור גם את הבעיות במפרק הירך, נחשבו הבעיות בעלות פתרון שנתגלו כדלקת או מתיחה. בעיות שנגרמו כתוצאה משחיקה של הסחוס המפרקי נזקקו לניתוח להחלפת הפרק. עבור אותם אנשים שפנו בעבר לרופא בעקבות כאבים במפרק הירך, הברירות שעמדו בפניהם היו להשלים עם המגבלה שלהם ועם המציאות, או במקרה קיצוני ממש של שחיקה שמצדיקה ניתוח הפתרון היה החלפה של המפרק.
עבור אנשים רבים, בעיקר צעירים או ספורטאים ומתאמנים הפעילים מבחינה גופנית, ברירות אלו אינן מספקות והן יחפשו דרך אחרת להתמודד עם הבעיה.

חשוב לדעת: מבנה מפרק הירך

בצמוד לפתח הגרמי של האצטבולום ישנה טבעת סחוסית גמישה, טבעת זו מכונה לברום ירך האצטבולארי. תפקידה של הטבעת הוא לסייע לנו בפעולות שאנו עושים עם מפרק הירך. הטבעת מעמיקה את המכתש ומייצבת בתוכו את ראש הירך, כך היא אוטמת אותו ומונעת מעבר נוזלים בתוך הפרק, כך פיזור הכוח המופעל על הסחוסים מתפזר ביעילות.

שחיקת סחוס במפרק הירך
כאשר הירך מגיע למצבים קיצוניים מעבר לטווח ההנעה הרגיל, הלברום עלול להיכתש בין שני צידי המפרק. הלברום שיושב בצמוד לאצטבולום נצבט מצוואר הירך וכך עלול להיגרם לו נזק שיכול לפגום ביכולתו לאטום את הנוזל ולייצב את ראש הירך. בנוסף, מכיוון שהלברום ממשיך את הציפוי הסחוסי, הנזק יכול להיגרם גם בסמוך לבסיס הסחוס.
כאשר קורים שינויים במבנה האנטומי של המפרק, הם יכולים לגרום להתנגשות בין שני הצדדים מה שיכול להביא לנזק לסחוס וללברום. ישנם שני סוגים נפוצים של 'תפס' או 'צביטה' כפי שהם מכונים בעגה המקצועית, האחד נובע כתוצאה מבליטת הקיר של המכתש האצטבולורי והשני מבליטת ראש הפמור. חלק גדול ממקרי ה'תפס' דווקא נגרמים משני הסוגים יחד.

סרטון הסבר על מבנה מפרק הירך

חשיבותו המרכזית של מפרק הירך לתנועה

מפרק הירך הוא כדורי, צדו האחד קעור והוא מכונה מכתש האצטבולום, צדו השני – ראש הירך, קמור. צורתו הכדורית של המפרק גורמת לכך שטווח התנועה שלו מוגבל ומוגדר על ידי המבנה הגרמי שלו, אך עם זאת אנו מסוגלים לבצע תנועות קיצוניות שחורגות כביכול מגבולות אלו.
איך זה קורה? בין תנועות הירך, הגב התחתון והאגן קיים קשר הדוק, וכל אחד מהם משתתף ברמה כזו או אחרת של יישור, סיבוב וכפיפה המתוזמנים היטב. כאשר הסנכרון בין חלקי המערכת נפגע, חלקים שונים יכולים להיפגע מהעומס.

ראו גם: שחיקת סחוס במפרק הירך

מה זה ניתוח ארתרוסקופיה?

כיצד זה מתבצע? ארתרוסקופיה של מפרק הירך מוגדרת כניתוח לכל דבר ובדרך כלל תתבצע בהרדמה כללית בחדר ניתוח ובתנאים מותאמים.
במהלך הניתוח המבוצע בצורה פולשנית מחדירים סיב אופטי עם מצלמת טלוויזיה דרך 2 – 3 פתחי עור זעירים ובאמצעות מכשור מתאים המפרק כולו נסרק. במהלך הפלישה מטפלים בנזקים שנגרמו לסחוס וללברום הירך ומתקנים את המבנים שגרמו לקרע וכתוצאה מכך לכאבים, ניתן גם לבצע תפירה של קרעים בלברום, שיופים בעצמות האגן ובירך וטיפול חיצוני לכאבים בירך.

איך מבוצע ניתוח ארתרוסקופיה בירך?

בכדי לאפשר את כניסת המצלמה אל תוך חלל המפרק, תתבצע מתיחה לרגל במיטה מיוחדת המיועדת לכך תחת שיקוף רנטגן בכדי לוודא שניתן להחדיר את המצלמה והמכשור מבלי לפגוע בטבעת הסחוסית, ובסחוס המפרק.
הניתוח יתבצע בדרך כלל במסגרת אשפוז יום, לאחר צום מוקפד של 8 שעות. כאמור, בדרך כלל יתבצע הניתוח בהרדמה כללית, אך ניתן גם לבצעו בשיטות הרדמה שונות – הרדמה אזורית על ידי הזרקת חומר ההרדמה בגב למעטפת חוט השדרה, הרדמה מקומית בנקודות החדירה למפרק ובחלל הירך. כמובן ששיטת ההרדמה תיבחר בעזרת הרופא המנתח והמרדים.

אבחון רפואי לפני ניתוח החלפת מפרק ירך

האבחון יתבצע על ידי אורטופד מומחה שיתחיל עם תשאול ובדיקה מקיפה בכל מה שקשור לכאבים ולמה שהמטופל מרגיש. כמו מתי זה התחיל? האם ניתן להצביע על נסיבות מיוחדות שייתכן שגרמו לכאב כמו תנועה פתאומית, חבלה, תנועות חוזרות? היכן בדיוק הכאב מורגש? האם קיים קושי או מוגבלות מסוימת בביצוע תנועות של המפרק?
בהמשך כמובן תתבצע בדיקה פיזית שתסייע להבחין בין בעיה שמקורה ברקמות ובשרירים שסביב המפרק או בתוך המפרק עצמו. בסיום האבחנה יתבצעו בדיקות נוספות שיעזרו לאבחן את המיקום המדויק ואת הבעיה במפרק כגון בדיקת MRI, צילום רנטגן לאגן הירכיים, ארתרוגראפיה בנוסף להזרקת חומר ניגודי למפרק הירך.

למידע נוסף על החלפת מפרק ירך

בסרטון: ד"ר בנימין בנדר מסביר על החלפת מפרק ירך בגישה זעיר פולשני

מצבים המצריכים ניתוח ארתרוסקופיה בירך

  • גופים חופשיים
  • קרעים בטבעת הלברום העוטפת את המפרק
  • פגיעות סחוס
  • טיפול בזיהום
  • טיפול או אבחון מחלות סינוביאליות
  • אבחון או טיפול בכאב במפרק הירך או בבעיה מכאנית שלא נתגלו בבדיקה הגופנית ובהדמייה.

שיקום לאחר ארתרוסקופיה בירך ושיעורי הצלחה

הליך השיקום כולו חשוב מאוד להצלחת הניתוח בכל סוגי הניתוחים בשיטת ארתרוסקופיה של מפרק הירך. עבור כל פעולה ניתוחית ישנו פרוטוקול שיקום מיוחד. ככלל בכל הליכי השיקום ניתן דגש לתנועה מוקדמת של המפרק והניידות שלה.
לאחר ביצוע הניתוח, ישנו תהליך שיקום לא מורכב מידי אך ארוך מעט. בדרך כלל משתחררים המטופלים לביתם ביום הניתוח ומתחילים בהליך שיקום במכון לפיזיותרפיה אצל אורטופד ירך המשולב בתרגול עצמי בבית.
ברוב המקרים דריכה מלאה על הרגל מותרת, חוץ ממקרים בהם קיים צורך לשמור ולהגן על התיקון שהתבצע. במקרים אלו על המטופל להימנע מנשיאת משקל לתקופה של בין שבועיים ל – 6 שבועות, בהתאם לסוג הניתוח.
החזרה לשגרה תתבצע בהדרגה כאשר לעבודה משרדית החזרה תתאפשר לאחר 3 – 4 שבועות מהניתוח, נהיגה ברכב – 4 – 6 שבועות, ריצה והליכה מאומצת – לאחר 3 – 4 חודשים מהניתוח כמובן תוך ביצוע שיקום פיזיותרפי.

בסרטון: סוזן בוטני מודה לד"ר בנימין בנדר לאחר ניתוח מוצלח

למי זה מתאים?

הניתוח לא מתאים לכל אחד, לחולים שסובלים מבעיות שונות כמפורט בהמשך, ההליך יכול לגרום לנזקים גדולים יותר. ארתרוסקופיה של מפרק הירך מתאים לאנשים פעילים שסובלים מכאבים במפרק הירך, ללא סימנים או עדות לשחיקת הפרק, כולל ממצאים הדמייתיים וקליניים של נזק ללברום, הן עם והן בלי מבנה עצמות מפרק חשוד ל'תפס' ככל הנראה יצטרכו לעבור את הניתוח.

איך להתכונן לניתוח ארתרוסקופיה בירך?

בדרך כלל הגישה לתהליך הניתוח תתחיל עם טיפוליים שמרניים כגון טיפול פיזי בעזרת טיפולי הידרותראפיה המתבצעים במים (ראו ערך בויקיפדיה) או תרגילי פיזיותרפיה מיוחדים למפרק הירך, או בעזרת תרופות נוגדות כאב ודלקות. במידה וכל אלו לא מועילים, ניתן לגשת לטיפול בשיטת ארתרוסקופיה.
כאמור, ישנם אנשים שסובלים מבעיות רפואיות שונות שמונעות מהם לקבל טיפול בשיטה זו. חולים שסובלים מתת התפתחות של המפרק – DDH, כמו גם חולים שסובלים משחיקה ניוונית מתקדמת במפרק הירך.
במקרים אלו לא יתבצע ניתוח חודרני בשיטה ארתרוסקופית אלא ניתוח להחלפת מפרק. ביצוע ניתוח ארתרוסקופיה של מפרק הירך לא תשפר את מצבם התפקודי וגם לא תדחה בצורה משמעותית את הניתוח להחלפת מרפק.

בסרטון: תרגילי פיזיותרפיה לאחר ניתוחי החלפת מפרק ירך

סיבוכים ותופעות לוואי אפשריות לאחר ארתרוסקופיה בירך

ישנם סיבוכים נדירים שיכולים להיגרם כתוצאה מהניתוח כמו זיהום, פגיעה ישירה בכלי דם, דימום, פגיעה בעצב או ברקמות רכות הסמוכות למרפק. כדאי לבדוק האם במצבכם הבריאותי קיים חשש גדול לסיבוך.
בדרך כלל, אחוזי ההצלחה ללא סיבוכים כלל הם גבוהים מאוד הודות לטכנולוגיה המתקדמת והמכשור המיוחד המותאם לניתוח ארתרוסקופיה.

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

ארתרוסקופיה של מפרק הירך

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ