כל מה שרציתם לשאול על הזרקת פלסמה עשירה בטסיות (PRP) כטיפול עבור שחיקת סחוס בברך ובירך

שחיקת סחוס בברך ובירך (אוסטיאוארתריטיס) מטופלת בשיטות המסורתיות: באמצעות תרופות אנטי דלקתיות, טיפולי פיזיותרפיה, זריקות חומצה היאלורינית ועד לניתוחים. אולם בשנים האחרונות נעשתה פריצת דרך בתחום באמצעות שימוש בזריקות PRP לשחיקת סחוסים.

פעולת חומר הפלסמה ידועה כמתחקה אחר תהליכים טבעיים שמתרחשים בגוף בעקבות פציעה ברקמות, כשהגוף 'מזעיק' באופן עצמאי את טסיות הדם על מנת שאלה תייצרנה חלבונים המכילים גורמי גדילה וריפוי, ותפעלנה לריפוי של האזור הפגוע. פלסמה עשירה בטסיות מכילה באופן דומה ריכוז של חלבונים, והזרקת החומר לאזור הפצוע מסייעת להיווצרות תהליך של חידוש וריפוי רקמות בברך ובירך.

בקצרה על אוסטיאוארתריטיס (שחיקת סחוס)

אוסטיאוארתריטיס היא מחלת מפרקים שכיחה מאוד, אשר מתאפיינת בפגיעה של הסחוס שמקיף את קצות העצמות באזור מפרק הברך והירך. הסחוס הוא המרכיב שמאפשר את התנועה החלקה של המפרק. ככל שהפגיעה בסחוס גדולה יותר, כך התנועה כואבת יותר ומוגבלת יותר; וכן מתקבלת תחושה של נוקשות בתנועה וכאב בעת הקימה מישיבה, בעליה במדרגות ובהליכה. המחלה עשויה להופיע במפרק אחד או במספר מפרקים, אך לרוב היא תופיע במפרקים שנושאים את משקל הגוף – הברכיים או הירכיים.

זריקות PRP לשחיקת סחוסים
כאבים במפרק הירך

מהי היעילות של זריקות PRP לטיפול בסחוסים?

כמו כל טיפול רפואי, יש לשקול את ההתוויות לטיפול באמצעות PRP, ומומלץ תמיד להיוועץ עם רופא אורטופד מומחה ברכיים, שייבחן את המקרה הרפואי האישי של כל מטופל. יחד עם זאת, אם אתם סובלים מתופעה של שחיקת סחוס במפרק הירך או בברך, כדאי שיהיה ברשותכם המידע הבסיסי על שיטת הטיפול, שייתכן ועשויה לשפר את איכות חייכם במידה רבה.

טיפול PRP בשחיקת ברך וירך, לקיחת דם ורידית, הפקה של טסיות באמצעות צנטרפוגה מיוחדת

ישנם מאמרים רבים התומכים בטיפול זה בשחיקת מפרק הברך והירך, לדוגמה:

• Kraeutler MJ, et al. A double-blind, randomized controlled trial comparing platelet-rich plasma vs. hyaluronic acid for early osteoarthritis of the hip joint. Presented at: Arthroscopy Association of North America Annual Meeting; May 2-4, 2019; Orlando.
  • Smith PA. Intra-articular autologous conditioned plasma injections provide safe and efficacious treatment for knee osteoarthritis: an FDA-sanctioned, randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Am J Sports Med. 2016 Apr;44(4):884-91. Epub 2016 Feb 1.

מתי יהיה נכון לטפל בתופעה של שחיקת סחוס בברך ובירך באמצעות פלסמה עשירה בטסיות?

במצב של שחיקת סחוס בברך או בירך יש לפנות אל רופא אורטופד מומחה ברכיים וירך, שייבחן את ההיסטוריה הרפואית, יבצע בדיקה פיזיקלית ויבחן את  תוצאות צילומי ההדמיה של המפרק. כך באופן כללי מאוד, מאבחן מומחה ברכיים את מצב השחיקה, ועל בסיס זה ימליץ על הטיפול המתאים.

טיפולים בשחיקת מפרק נחלקים לשני סוגים: טיפולים משמרים – ללא ניתוח וטיפולים ניתוחיים. בשלב ראשון מומלץ להתמקד בטיפולים משמרים, אלא אם כן מצב השחיקה הוא מתקדם.
הטיפולים ה
משמרים כוללים אפשרויות רבות; כמו, תרופות אנטי דלקתיות, זריקות למפרק הברך או הירך, מגן ברכיים, טיפול פיזיותרפיה ורפואה משלימה. ייתכן שבמהלך הטיפולים יימצא לנכון הרופא המומחה לברכיים להמליץ לכם על שיטת טיפול באמצעות זריקות PRP – שיטה שמיועדת לטיפול בסחוסים.

ההכנות הנדרשות לקראת הזרקת PRP

רופא אורטופד מומחה ברכיים וירך יכין את מטופליו, וימסור הנחיות שממוקדות למצב הרפואי של כל אחד מהם.
לצד זאת, ריכזנו עבורכם רשימה של הנחיות כלליות לפני הזרקת PRP – פלסמה עשירה בטסיות:

• חשוב שאזור ההזרקה – המפרק – יהיה נקי מפצעים או מזיהום מקומי כלשהו. לכן מומלץ להקפיד על היגיינה מקומית שגרתית בשלב של טרום ההזרקה.
  • רצוי להגיע לטיפול עם מלווה, על מנת שיסיע לכם לאחר הזריקה.
  • כשעה לפני הזריקה מומלץ ליטול תרופה כנגד כאבים.

הליך ההזרקה

• ההליך נמשך כשעה, ובשלביו הראשונים יישאב הרופא מנת דם מידו של המטופל. הדם נשאב אל מזרק שיש בתוכו מדלל דם.
  • דגימת הדם תוכנס למכשיר צנטריפוגה, שנועד להפריד את תאי הטסיות Platelets. באמצעות התהליך הזה מתקבל החומר – פלסמה שעשירה בטסיות – PRP Platelet Rich Plasma.
  • הרופא יבצע חיטוי מקומי של אזור המפרק.
  • בשלב הבא יוזרק החומר – פלסמה עשירה בטסיות – לאזור המפרק.
  • בסיום התהליך תידרשו לנוח כרבע שעה במרפאה.

הטיפול המומלץ בבית; לאחר תהליך הזרקת הפלסמה

• במשך שלושה ימים לאחר הטיפול ניתן להניח על האזור שטופל שקית של קרח בתכיפות של כל 3 שעות ולמשך 20 דקות כל פעם.
  • במקרה של כאבים לאחר הטיפול, מומלץ לקחת תרופה נגד כאבים.
  • מותרת פעילות שגרתית מתונה לאחר ההזרקה.
  • 6 עד 8 שבועות לאחר הטיפול יש לחזור לביקורת אצל הרופא האורטופד מומחה ברכיים.

מהם הסיכונים הכרוכים בהזרקת PRP

צריך לזכור שטיפול PRP נשען על שימוש בדם של המטופל עצמו, ולכן רמת הסיכון פוחתת. אולם יש מספר קטן של סיכונים נדירים, וחשוב שתדעו אותם. התופעות שלהלן מוכרות, ומופיעות בשיעורים נמוכים של סיכון, ואלו הן:

• כאב מקומי באזור ההזרקה.
  • שטף דם באזור שממנו נשאב הדם או באזור ההזרקה.
  • זיהום מקומי.

בכל אחד מהמקרים הללו יש לשוב אל הרופא האורטופד שטיפל בכם, ולהיוועץ בו.

אילו דרכים נוספות מומלצות להקלה לאחר הטיפול?

• בהמלצת הרופא המטפל – טיפול פיזיותרפיה. לשם חיזוק השרירים, שחרור הידבקויות ושמירה על טווחי התנועה.
  • טיפול באמצעות חימום המקום – אלקטרותרפיה.
  • רפואה משלימה, כגון דיקור סיני.
  • שימוש באמצעים אורטופדיים כמו מדרסים, נעליים אורטופדיות ומגני ברכיים – באמצעות הפניה למכונים אורטופדיים.

מה צפוי בעתיד?

ההערכה האם הזריקות עזרו למטופל או לא, נעשית בזמן הביקורת. בבדיקה זו תעשה הערכה כוללת, אשר תבחן האם קיימת הקלה בתחושת הכאב, והאם חל שיפור בתפקוד המפרק מאז שבוצעה הזריקה.
כמו כן, ייבדק האם תרמו הזריקות לתחושה הכוללת באזור הפגוע. במקרה שהכאבים חוזרים על עצמם, יש אפשרות לחזור שוב על הטיפול באמצעות זריקות PRP נוספות.

אני ד"ר בנימין בנדר מזמין אתכם להגיע אלינו עם כל בעיה שיש לכם, באמצעות השיטה החדשנית שפיתחנו נוכל לפתור לכם כל בעיה תוך זמן קצר. שמחים לשפר לכם את איכות החייהם ולהוציא את הכאבים מחייכם. השאירו פרטים או התקשרו.