כל מה שרציתם לשאול על הזרקת פלסמה עשירה בטסיות (PRP) כטיפול עבור שחיקת סחוס בברך ובירך

שחיקת סחוס בברך ובירך (ובמונח המקצועי – אוסטיאוארתריטיס) מטופלת בשיטות המסורתיות באמצעות תרופות אנטי דלקתיות, טיפולי פיזיותרפיה, זריקות חומצה היאלורינית ועד לניתוחים. אולם בשנים האחרונות נעשתה פריצת דרך בתחום באמצעות שימוש בזריקות PRP לשחיקת סחוסים.

פעולת חומר הפלסמה ידועה כמתחקה אחר תהליכים טבעיים שמתרחשים בגוף בעקבות פציעה ברקמות, כשהגוף 'מזעיק' באופן עצמאי את טסיות הדם, על מנת שאלה תייצרנה חלבונים המכילים גורמי גדילה וריפוי, ותפעלנה לריפוי של האזור שנפגע. פלזמה עשירה בטסיות מכילה באופן דומה ריכוז של חלבונים, והזרקת החומר לאזור הפצוע מסייעת להיווצרות של חידוש וריפוי רקמות בברך ובירך.

בקצרה על אוסטיאוארתריטיס (שחיקת סחוס)

אוסטיאוארתריטיס היא מחלת מפרקים שכיחה מאוד, אשר מתאפיינת בפגיעה של הסחוס שמקיף את קצות העצמות באזור מפרק הברך והירך. הסחוס הוא המרכיב שמאפשר את התנועה החלקה של המפרק. ככל שהפגיעה בסחוס רבה יותר, כך התנועה כואבת יותר, מוגבלת יותר, ומתגברת תחושה של נוקשות בתנועה וכאב בקימה מישיבה, במדרגות והליכה. המחלה עשויה להופיע במפרק אחד או במספר מפרקים, אך לרוב היא תופיע במפרקים שנושאים את משקל הגוף – הברכיים או הירכיים.

כאבים במפרק הירך

מה היעילות של זריקות PRP לטיפול בסחוסים?

כמו כל טיפול רפואי- יש לשקול את ההתוויות לטיפול בPRP , ומומלץ תמיד להיוועץ עם רופא אורתופד מומחה ברכיים, שייבחן את המקרה הרפואי האישי של כל מטופל. יחד עם זאת, אם אתם סובלים מתופעה של שחיקת סחוס במפרק הירך או בברך, כדאי שיהיה ברשותכם המידע הבסיסי על שיטת הטיפול, שייתכן ועשויה לשפר את איכות חייכם במידה רבה.

ישנם מאמרים רבים התומכים בטיפול זה בשחיקת מפרק הברך והירך לדוגמה:

• Kraeutler MJ, et al. A double-blind, randomized controlled trial comparing platelet-rich plasma vs. hyaluronic acid for early osteoarthritis of the hip joint. Presented at: Arthroscopy Association of North America Annual Meeting; May 2-4, 2019; Orlando.
  • Smith PA. Intra-articular autologous conditioned plasma injections provide safe and efficacious treatment for knee osteoarthritis: an FDA-sanctioned, randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Am J Sports Med. 2016 Apr;44(4):884-91. Epub 2016 Feb 1.

מתי יהיה נכון לטפל בתופעה של שחיקת סחוס בברך ובירך באמצעות פלסמה עשירה בטסיות?

במצב של שחיקת סחוס בברך או בירך יש לפנות אל רופא אורתופד מומחה ברכיים וירך שייבחן את ההיסטוריה הרפואית, שיבצע בדיקה פיסיקלית ויסתכל בהדמיה של המפרק , כך מומחה ברכיים מאבחן את מצב השחיקה, וימליץ על הטיפול המתאים. טיפולים בשחיקת מפרק נחלקים לשנים טיפולים משמרים-ללא ניתוח וטיפולים ניתוחיים, בתחילה מומלץ טיפולים לא ניתוחיים אלא אם כן מצב השחיקה הוא מתקדם. טיפולים לא ניתוחיים (משמרים) הם טיפולים כמו; תרופות אנטי דלקתיות, זריקות למפרק הברך או הירך, מגן ברך, טיפול באמצעות פיזיותרפיה ורפואה משלימה. בתוך התהליך הטיפולי ייתכן שרופא מומחה ברכיים מצא לנכון להמליץ על שיטת הטיפול באמצעות זריקות PRP לטיפול בסחוסים.

ההכנות הנדרשות לפני הזרקת PRP

רופא אורתופד מומחה ברכיים וירך יכין את המטופלים באמצעות הנחיות ממוקדות למצב הרפואי של כל אחד ממטופליו. לצד זאת, בפניכם ההנחיות הכלליות שנדרשות לקראת הזרקת פלסמה עשירה בטסיות:

• אזור ההזרקה של המפרק אמור להיות נקי מפצעים או זיהום מקומי כלשהו, לכן מומלצת הגינה מקומית רגילה לפני הזריקה
  • רצוי להגיע עם מלווה לטיפול, שיסיע לכם לאחר הזריקה
  • מומלץ לקחת כשעה לפני הזריקה תרופה נגד כאבים

הליך ההזרקה

• ההליך נמשך כשעה, ובשלביו הראשונים ישאב הרופא דם מידו של המטופל. שאיבת הדם נעשית למזרק עם מדלל דם, לאחר מכן דגימת הדם תוכנס למכשיר צנטריפוגה במטרה להפריד את תאי הטסיות Platelets. באמצעות התהליך הזה מתקבל חומר פלסמה עשירה בטסיות PRP Platelet Rich Plasma
  • חיטוי מקומי של אזור המפרק
  • בשלב הבא יוזרק החומר לאזור המפרק
  • בסיום התהליך נדרשת מנוחה של כרבע שעה במרפאה.

טיפול מומלץ בבית לאחר תהליך הזרקת הפלסמה

• במשך שלושה ימים לאחר הטיפול ניתן להניח שקית קרח על האזור שטופל כל 3 שעות למשך 20 דקות.
  • במקרה של כאבים לאחר הטיפול, מומלץ לקחת תרופה נגד כאבים
  • מותרת פעילות רגילה לאחר ההזרקה
  • 6 עד 8 שבועות לאחר הטיפול יש לחזור לצורך ביקורת אל רופא אורתופד מומחה ברכיים.

מהם הסיכונים הכרוכים בהזרקת PRP

צריך לזכור שטיפול PRP נשען על שימוש בדם של המטופל עצמו, ולכן רמת הסיכון פוחתת. אולם יש מספר קטן של סיכונים נדירים, וחשוב לדעת אותם. התופעות המוכרות באחוזים נמוכים של סיכון הן:

• כאב מקומי באזור ההזרקה
  • שטף דם באזור לקיחת הדם או באזור ההזרקה
  • זיהום מקומי

בכל אחד מהמקרים הללו יש לשוב אל רופא אורתופד מומחה ברכיים ולהיוועץ בו.

אילו דרכים נוספות מומלצות להקלה לאחר הטיפול?

• בהמלצת הרופא המטפל – טיפול פיזיותרפיה. לשם חיזוק שרירים , שחרור הידבקויות ושמירה על טווחי תנועה
  • טיפול באמצעות חימום המקום אלקטרותרפיה
  • רפואה משלימה כגון דיקור סיני
  • שימוש באמצעים אורתופדיים כמו מדרסים, מעליים אורטופדיות ומגני ברך – בהפניה למכונים אורתופדיים.

מה צפוי בעתיד

• הערכה האם הזריקות עזרו או לא נעשית בביקורת לאחר הזריקות , הערכה כוללת האם ישנה הקלה בכאב ושיפור בתפקוד המפרק
  • באם הזריקות עזרו כשהכאבים חוזרים יש לחזור על הזריקות