כאבי ברכיים במדרגות: טיפול פשוט ששם קץ לכאבים

מה גורם לכאבי ברכיים? איך מתמודדים על כאבי ברכיים? למה אנשים סובלים מכאבי ברכיים דווקא בעלייה או ירידה במדרגות ואיך פותרים או מתמודדים עם הבעיה?
נעשה מעט סדר בעניין.
כאבי ברכיים היא תלונה שכיחה למדי הן בקרב נשים והן בקרב גברים. כאבים אלו עשויים להתפרץ בגלל חבלות באזורי הברכיים או שחיקה שלהם וכן בגלל מצבים רפואיים שונים כמו דלקות מפרקים, זיהומים שונים או בעיות מכניות שונות באזור הברכיים.
אדם הסובל מכאבי ברכיים יחוש אותם בעיקר כאשר יעלה או ירד במדרגות. לרוב התלונה של החולה תהיה על כאבי ברכיים במדרגות כאשר למעשה מדובר בבעיה כלשהי שהביטוי הראשוני שלה תורגש רק במדרגות.

איך מפרק הברך בנוי ואיך זה מושפע במדרגות?

כדי להבין מה קורה בברכיים ולמה אנשים סובלים מתופעה זו של כאבי ברכיים בירידה במדרגות או כאבי ברכיים בעליה במדרגות, נלמד על המבנה של מפרק הירך.
עצם הירך מכונה פימור ועצם השוק מכונה טיבי. בחלק הקדמי של הברך שהוא מחבר בין שני החלקים הללו ישנה גם פיקת הברך שהיא עצם נוספת והיא מכונה פטלה.
בברך יש כמה וכמה רצועות וגידים שתפקידם לייצב את הברך על כל מה שהיא מחזיקה.

  • רצועות צולבות – קדמית ואחורית.
  • רצועות קולטרליות משני הצדדים.
  • גיד הקוודריספס וגיד הפטלה – שניהם נועדו כדי לקבע את פיקת הברך במקום.

באזור בו נפגשות עצם הירך ועצם השוק ישנם שני סחוסים חזקים שהם בעצם בולמי הזעזועים של הברכיים. אלו הם שני המיניסקוסים – הפנימי והחיצוני. (המדיאלי והלטרלי)
בברך יש גם מספר בורסות. בורסה היא שקיק שיש בה נוזל שמסכך את התנועה במפרק תוך הגנה על המבנים בברך. למפרק של הברך יש גם מעין קפסולה שהיא מעטפת קשיחה. הברך נתונה בעצם בתוך הקפסולה ושם היא שורה בתוך נוזל מיוחד המכונה נוזל סינוביאלי (ראו ערך בויקיפדיה).
ישנן בעיות מכניות שונות שעשויות להתרחש בכל אחד מהחלקים המרכיבים את המפרקים של הברכיים מה שמשפיע מיד על כאב בברך בירידה במדרגות.

כאבי ברכיים בעליה/ירידה במדרגות: מה זה יכול להיות?

אדם החש בכאבי ברכיים בעת עלייה או ירידה במדרגות צריך לבדוק מה גורם לכאבים.
כאבי ברכיים מהווים למעשה אחד התסמינים השכיחים לפגיעות ספורט או בגלל דלקת ניוונית בברכיים כאשר הכאבים עשויים להיות קלים או חריפים, קצרי מועד וגם כרוניים וכאלה שמתפתחים באופן הדרגתי או שמתפרצים בעוצמה בבת אחת.
במקרים של דלקת ניוונית הרי שמדובר יהיה בשחיקה של הסחוסים המרפדים את מפרק הברך ואת המפרק שבין הפיקה לבין עצם הירך. בעת עליה או ירידה במדרגות נוצר עומס גבוה על האזורים הללו. על הברכיים ועל פיקת הירך מה שמשפיע על רמות הכאב ועל העוצמות שלה.

תזונה מומלצת לטיפול בכאבי ברכיים

מזון:הסבר:
כורכום התבלין ההודי הינו בעל השפעה עצומה על מערכות רבות בגוף וממחקרים שנערכו מדובר בתבלין בעל השפעה משמעותית על כאבי המפרקים.
ענבים אדומיםבענבים האדומים יש כמות גבוהה של רסברטול. מדובר בתרכובת שמסייעת בחסימת האנזימים המובילים לניוון הרקמות.
דובדבנים הדובדבנים עשירים באנטיאוקסידנטים ועל כן הם משמשים כנוגדי כאבים. את הדובדבן ניתן לצרוך טרי בעונת הקיץ וכמיץ או קפואים בעונת החורף.
ג'ינג'רהג'ינג'ר הינו משכך כאבים טבעי. אחוזים גבוהים מבין אנשים הסובלים מהתופעה של שחיקת סחוסים במפרקי הברכיים, דיווחו על הקלה של ממש בעקבות צריכת ג'ינג'ר. את הג'ינג'ר אפשר להוסיף לחליטת תה ואף לצרוך אותו כמרכיב תזונה.
קפאיןבעבר ידעו כי תוספת של קפאין בתרופה מחזק את היעילות של התרופה מבחינת שיכוך הכאבים. רוב התרופות המיועדות לשיכוך כאבים והורדת חום מכילים גם קפאין. כיום כבר יודעים שגם הקפאין בפני עצמו עשוי בהחלט לסייע בשיכוך כאבים. שתייה מתונה של קפה עשויה לתרום רבות במצב של כאבי ברכיים.
דגיםבדגים יש לנו את האומגה 3 שנחשב כאפקטיבי במיוחד למגוון גדול של בעיות או מחלות. אנשים שצורכים אומגה 3 באופן קבוע מדווחים על הפסקה בנטילת תרופות משככי כאב.

בסרטון: טיפול בכאבי ברכיים במדרגות בעזרת זריקת PRP לברך

דרכי טיפול בכאבי ברכיים בעליה או ירידה במדרגות

ההתמודדות עם הכאב כוללת מספר דרכים.
אפשר פשוט להפוך את כיוון העלייה או הירידה במדרגות. עד כמה שזה נשמע וגם נראה מוזר, אך אנשים העולים כשהם עם הגב למדרגות, כלומר עולים אחורה, מעמיסים פחות על הברכיים ועל כן זה יכאב הרבה פחות. ברור חשוב לעשות את הדרך הזו בזהירות רבה תוך אחיזה איתנה במעקה.
כדאי להימנע מפעולות המחייבות כפיפת ברכיים כמו ישיבה עם ברכיים בתשעים מעלות או כפיפת ברכיים וכדומה.
ברור חשוב לבדוק אם מדובר בדלקת ניוונית כדי לאבחן את רמת הפגיעה וכן להבדיל בין דלקת ניוונית לבין כזו שנובעת ממחלות אחרות.
לאחר האבחנה אפשר יהיה להתאים טיפול שישים סוף לכאבים.

יכול לעניין אותך גם: הזרקת פלזמה לברך | אורטופד מומחה ברכיים | זריקות PRP

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

כאבי ברכיים במדרגות

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ