ניתוח החלפת מפרק ברך – ללכת ולרוץ בלי כאבים: מדריך מפורט

אחד הניתוחים השכיחים והנפוצים בתחום האורתופדיה זהו ניתוח החלפת ברך. מה זה הניתוח הזה? לאלו מצבים הוא מיועד? האם ישנם טיפולים חילופיים לניתוח? האם ישנם תופעות לוואי וגם – כמה זה עולה? על כך ועוד במאמר שלפניכם.

במאמר זה תקראו על:

מה זה ניתוח החלפת ברך?

החלפת ברך זה בעצם החלפה של הסחוס בברך. הסחוס למעשה מרפד ומצפה את המפרק וכך נמנעת שחיקה בין עצמות הירך והברך, הסחוס מחלק את התנועות של המפרק.

במהלך השנים, עם הגיל ישנם שינויים ניווניים בסחוס, באזור הברך שכיח יותר בשל העומס הרב המוטל על הברכיים כל הזמן. ברגע שהסחוס נפגע, ישנם כאבים והגבלה בתפקוד המפרק , זה גורם לכאבי ברכיים ולקושיים בתנועה.

ניתוח החלפת ברך, זהו ניתוח אשר בו מבצעים החלפה של הסחוס במשתל מלאכותי העשוי מתכת. זה בעצם המפרק המלאכותי עליו אנחנו מדברים.

איך מחליטים אם נדרש ניתוח להחלפת מפרק הברך?

בשלב ראשון, מומלץ לפנות לאורטופד מומחה ברכיים והחלפת מפרקים, ולקבל ממנו אבחנה וחוות דעת רפואית. האבחנה מתקבלת על סמך סקירת ההיסטוריה הרפואית, בדיקה גופנית, והסתכלות בהדמיה ובצילומים שבוצעו לשם כך.

אם יתברר שאתם מתאימים לטיפולים שמרניים (ללא ניתוח) תונחו לקבלת הטיפול. אם תאובחנו כסובלים משחיקת מפרקים, יעמדו בפניכם מספר אפשרויות של ניתוחים.

החדשנים הם ניתוח החלפת ברך עם רובוט וניתוח בהתאמה אישית. שניהם מאפשרים החלפה של שני מפרקי הברכיים בניתוח אחד או בשני ניתוחים נפרדים.

מתי מבצעים ניתוח החלפת ברך, ומדוע?

שיטות ניתוח חדשות אלה מבוצעות בידי רופא אורטופד מומחה ברכיים, אשר נעזר באמצעים מתקדמים, כמו; מחשב מנחה ניתוח ומכשור שמותאם אישית לכל מטופל. הניתוח נעשה לאחר תכנון וירטואלי בתלת־ממד.
חשוב לציין, ששיטות אלה מאפשרות לנתח את שתי הברכיים בו־זמנית או לחוד, וכן ניתן להחליף חצי מפרק ברך, על פי הצורך. בזכות הדיוק והחדשנות של השיטות ניתן לקצר את משך הניתוח ואת משך ההחלמה.

ההחלטה אם לנתח או לא מתקבלת רק לאחר שהכאבים באזור הופכים עזים וכשהגבלת התנועה פוגמת באיכות החיים ובשגרה.

הידעת?

בישראל מתבצעים היום מידי שנה כ – 7,000 ניתוחים להחלפת מפרקים (ברך וירך). הניתוח נועד לשפר את איכות החיים של אנשים הסובלים משחיקת סחוס ברמה אשר מפריעה לתפקוד, כאשר אין למעשה כל דרך אחרת לשיקום. אנשים אלו סובלים לרוב מכאבים עזים ומקושי משמעותי בתפקוד והתנהלות יומיומית. הניתוח למעשה מעניק להם ברך חדשה ומתפקדת שמחליפה כמעט באופן מלא את הברך הפגועה.

מהי שחיקת סחוס?

שחיקת סחוס בברך מדורגת על בסיס חומרתה. השלב הטוב ביותר, כלומר ברך בריאה, מוגדר בסולם ערכים בספרה "0". 

שלב 1 – בצילום ההדמיה תופיע צמיחה קטנה של זיזי העצם. בשלב זה, ניתן עדיין למנוע את הידרדרות המצב בעזרת התעמלות ובנטילת תוספי תזונה, כמובן בהמלצתו של הרופא המטפל.

שלב 2 – בדרך כלל מתחילה תחושה של כאב, וקיימת רגישות במפרק. גם כאן ניתן לטפל בשחיקת הסחוס ולמנוע את הידרדרותה בעזרת התעמלות, ירידה במשקל או תרופות.

שלב 3 – מתאפיין בהיווצרות נזק גלוי בסחוס, כאשר המרווח בין העצמות צר. הכאבים יתאפיינו בתכיפות רבה, והמפרק יהיה נוקשה ולעיתים אף נפוח. רופא יספק מרשם לתרופות נרקוטיות או יציע זריקות שמכילות חומצה היאלרונית.

שלב 4 – ניתן לצפות להחמרה שתבוא לידי ביטוי בשחיקה משמעותית של הסחוס, עד לכדי שחיקה מוחלטת, ונוזל סיכוך הברך כמעט ונעלם. בעקבות זאת צפוי כאב עוצמתי, המפרק יהיה נוקשה ומוגבל בתנועה. בשלב זה ההמלצה תהיה לנתח את המפרק, להסיר את הסחוס הפגוע, ולהחליפו בשתל שעשוי ממתכת ופלסטיק קשיח.

בתמונה למטה, תוכלו לראות בדיוק את השלבים 

איך בנוי מפרק הברך?

  1. מפרק הברך בנוי מהמפגש שבין עצם הירך ועצם השוק כאשר במרכז הברך יש את הפיקה.
    הברך מורכבת מ:
  2. סחוס שמכסה את כל המשטחים המפרקיים ולמעשה יוצר את החיץ בין קצות העצמות.
  3. רצועות שתפקידם לייצב את הברך (צולבת אחורית וקידמית , רצועה צידית ורצועה מרכזית, מניסקוסים, נוזל המפרק ושרירים שעוטפים את המפרק).
  4. מניסקוסים שתפקידם לפזר את העומס שעל הברכיים ומסייעים בבלימת זעזועים בעת מאמץ כמו הליכה, ריצה או קפיצה.
  5. פיקה שעוזרת לנו בעיקר להפחית את העומס על הברך בעת כיפוף או יישור של המפרק.

מדוע נשחק מפרק הברך?

מפרקי הברכיים הם נקודת החיבור שבין עצמות הירכיים (פמור) לבין עצמות השוק (טיביה). הסחוסים שמצויים בקצות העצמות, הם רקמות קשיחות, ותפקידן להזין את המפרקים ו"להחליק" את התנועה בין העצמות. תהליכי שחיקת המפרקים עלולים להימשך מספר חודשים ועד למספר שנים. מבחינה ביולוגית, לסחוסים אין יכולת להתחדש. 

שחיקה של מפרקי הברכיים שולחת את אותותיה באמצעות "חריקות" בברך, כאבים בזמן קימה, כאבים בזמן עלייה או ירידה במדרגות, ואף בתופעה של התנפחות הברכיים.

כאשר אנחנו הולכים, רצים, קופצים או אפילו רק עומדים, מוטל כל כובד משקלנו על עצמות הברכיים. כאשר אנחנו קופצים או רצים, העומס על הברכיים נעשה פי שבעה ממשקל הגוף שלנו. כאשר יש הרס של רקמת הסחוס, התנועות של המפרק אינן חלקות כפי שהיו גורם זה לדלקות ולמגבלה בברכיים

סימני ההיכר לאוסטיאוארתריטיס (מחלת ניוונית) של הברכיים הם: תנועה מוגבלת, נוקשות וחוסר יציבות. מדובר באחת הבעיות השכיחות ביותר בעולם, אשר פוגעת בסחוסי המפרקים.

מהי המשמעות של ניתוח מונחה מחשב (רובוט) ושל ניתוח בהתאמה אישית?

הצלחתו של ניתוח להחלפת מפרקי ברכיים נשענת על גורמים רבים. הראשון שבהם מבוסס על תכנון מדויק ופרטני שכולל את כל שלבי הניתוח. מכיוון שהאנטומיה של מפרקי הברכיים שונה מאדם לאדם, התכנון הספציפי למטופל, יוביל לתוצאות טובות יותר ולטווח ממושך יותר. יש חשיבות רבה להתאמת המכשור לאנטומיה הייחודית של המנותח – ניתוח החלפת מפרק ברך מותאמת אישית או ניתוח מונחה מחשב (רובוט).

השיטה החדשה – ניתוח מונחה מחשב (רובוט)
בשיטה זו אין צורך לקדוח את עצם הירך. חישוב מקום החיתוך ותרשים ציר הרגל נעשה בעזרת מכשיר קטן (רובוט), אשר מורכב על ציוד מיוחד. תהליך זה מתרחש במהלך הניתוח, כאשר הנתונים מוזנים מאזור המפרק למחשב. פעולה זו מאפשרת חישוב מדויק של זווית החיתוך, ציר החיתוך ועומק החיתוך. במקור, משמש הרובוט בין השאר לניווט של מטוסים, ונעשה בו שימוש בניתוח זה בשל דיוקו הרב.

השיטה החדשה – ניתוח בהתאמה אישית
מספר שבועות לפני הניתוח להחלפת ברך או מפרקי ברכיים נערכת בדיקת MRI או בדיקת CT מיוחדת. ההדמיה נשלחת לחברת המשתלים בחו"ל, אשר יוצרת הדמיה תלת־ממדית של הברכיים. על בסיס מודל זה ניתן להעריך באופן מדויק את צירי הברכיים ואת מידת השינויים שחלו בעצמות מפרקי הברכיים. כמו כן, מקבל המנתח גישה לתוכנת מחשב וירטואלית מיוחדת ואינטראקטיבית בתלת־ממד שמשקפת את הברכיים. בעזרתה הוא בוחן את המפרקים מכל זווית, מתכנן את חיתוך העצמות ברמת דיוק שמגיעה עד למילימטרים, מבצע הערכה מדויקת של זווית חיתוך וקובע את מיקום המשתלים ואת גודלם.
כך עוד בטרם החל הניתוח, יכול המנתח באמצעות מודל תלת־ממד לתכנן שלב אחר שלב את מהלכי הניתוח.

מה קורה אחרי שלב התכנון?

בשיטה החדשה, ניתוח מונחה מחשב (רובוט), אין צורך בתכנון מוקדם למעט הדמיה של מפרקי הברכיים, אשר תשקף את מידת שחיקת הברכיים.

בשיטת החלפת מפרק ברך בהנחיית מחשב גירוסקופ, לאחר שהסתיימו שלבי התכנון, בונה חברת המשתלים מודלים של הברכיים וכן מכשור מותאם אישית, אשר מבוסס על הנתונים שהוזנו לתוכנת המחשב האינטראקטיבית. המכשור המיוחד מגיע ארצה לפני הניתוח ומאפשר את החלפת מפרק הברך בשיטה מותאמת אישית.

מהו ההליך שמבוצע בניתוח החלפת מפרק ברך?

החתך הניתוחי נעשה לאורך החלק הפנימי של הברך. מעבר לכך, לא נעשה חיתוך נוסף של השרירים, למעט חתך לאורך הגידים לשם חשיפת המפרק.

היות שמדובר בהחלפה חלקית של מפרק הברך, חשוב לאורטופד מומחה ברכיים לוודא שאין קרע ברצועות, או שחיקה של אחת מהברכיים. אם מתגלה התפשטות של השחיקה בברך או מתגלה קרע של הרצועות, נדרשת החלפה מלאה של מפרק הברך.
אולם, כאשר אזור השחיקה לא התפשט, ומדובר בהחלפה חלקית, מתבצעת הסרה של משטחי הסחוס הפגוע והחלפתם במשטחי על־מתכת ובלוחית פוליאתילן. תפקידם של אלה הוא לשמור על תנועת ההחלקה של הברך.

מהם היתרונות בניתוח החלפת מפרק ברך - בהנחית מחשב (רובוט) ובניתוח בהתאמה אישית?

מהם היתרונות שבניתוח להחלפת שני מפרקי הברכיים?

למי מתאים ניתוח להחלפת שני מפרקי ברכיים בניתוח אחד?

מתי מבצעים ניתוח להחלפת חצי מפרק ברך?

הברך מורכבת משלושה מדורים: מדור פנימי (מדיאלי), מדור חיצוני (לטרלי) ומדור שנצא בין הפיקה לבין הברך (מדור פטלופמרלי). כל אחד מהמדורים ניתנים להחלפה.

במדור המדיאלי תיווצר לרוב שחיקה לוארוס. כלומר, הטיה של הברך פנימה. במקרה זה, ניתן להחליף את המחצית הפנימית בלבד, כך שניתן להשאיר את הרצועות הצולבות ואת שני המדורים הנוספים בשלמותם, ותחושת הברך תישאר טבעית יותר. רוב הכאבים בשחיקה זו הם כאבים מדיאליים פנימיים.

שחיקה של מדור חיצוני – לטרלי מתרחשת לרוב בשל הטיית הברך כלפי חוץ, לואלגוס יתר. במקרה הזה ניתן להחליף רק את החלק החיצוני, מבלי להחליף את שני המדורים הנוספים. רוב הכאבים בשחיקה זו הם כאבים לטרליים או צדדיים. 

שחיקה של המדור הפטלופמרלי – בין הפיקה לבין הברך – מתבטאת, לרוב, בכאבים בעת עלייה או בירידה במדרגות, ללא כאבים בהליכה במישור, כאשר מרבית הכאבים מתנקזים לקדמת הברך. ניתן להחליף מדור זה בלבד.

באילו מקרים נדרש לבצע ניתוח להחלפת חצי ברך?

ניתוח החלפת חצי ברך - יתרונות VS חסרונות

יתרונותחסרונות
גישה ניתוחית בחתך קטןהשרידות של החלפת מפרק חצי ברך נאמדת לרוב בכ־84% ונשמרת למשך כעשר שנים בלבד.
שימור מרכיבי הברך השונים הטבעייםהיעדר תיקון ציר הברך, במקרה שאינו תקין.
תחושה טבעית יותר לברך אחרי ניתוחניתוח חוזר בעקבות התקדמות השחיקה למדורים הנוספים של הברך כעבור מספר שנים.

ניתוח להחלפת מפרק ברך - סרטון הסבר על שלבי הניתוח

המלצותיהם של לקוחות המרפאה, שעברו ניתוח החלפת מפרק ברך

אני ד"ר בנימין בנדר מזמין אתכם להגיע אלינו עם כל בעיה שיש לכם, באמצעות השיטה החדשנית שפיתחנו נוכל לפתור לכם כל בעיה תוך זמן קצר. שמחים לשפר לכם את איכות החייהם ולהוציא את הכאבים מחייכם. השאירו פרטים או התקשרו.

המחיר של ניתוח החלפת ברך הוא בהתאם לכיוסי הביטוחי ולהסדרים שיש לבית חולים . לרוב ללא תשלום או השתתפות עצמית סמלית.

אדם שמתחיל לסבול מכאבי ברכיים יכול לעזור לעצמו, להרגיע את הכאב ואף למתן את השחיקה של הסחוס. אף פעם לא רצים מיד לבצע ניתוח להחלפת הסחוס בטרם ממצים את כל האפשרויות האחרות כמו הורדה במשקל, זריקות ועוד. אם דבר לא הועיל פונים לאופציה הניתוחית.

תהליך הפיזיותרפיה מתחיל ביום הניתוח יש לקום ולהתחיל ללכת . שיקום הוא לרוב בין 3-6 שבועות, כאשר רוב הכאבים והמגבלה הם לרוב בשלושה שבועות הראשונים. המון תלוי במנותח עצמו, ובדבקות שלו בחזרה לשגרה , המון תלוי בהנעה של המפרק ובחיזוק שרירים , ובתבנית הליכה וטווחי תנועה , לכן יש צורך לתרגל לא רק בפיזיותרפיה אלא גם עצמאית

לאחר הניתוח נדרש שיקום שזה כולל טיפולי פיזיותרפיה לא ממש מורכבים כאשר תוך פרק זמן קצר יחסית של בין 3-6 שבועות המנותח לרוב יוכל לשוב לתפקוד מלא תוך הימנעות מפעילות מאומצת מידי.

כמו בכל ניתוח גם כאן עלולים להיות סיבוכים שונים כמו כאבים כרוניים, דימום, זיהום, פריקה של המשתלים, פגיעות עצביות, פקקת , תסחיף, שברים סביב המשתלים או סיבוכי הרדמה. אחוזי הצלחה הם לרוב בין 80-90%.

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ