דלקת פרקים: תסמינים, דרכי טיפול ומניעה

מה זה דלקת פרקים ניוונית (שחיקתית) – אוסטאוטוריטיס?

מבין דלקות המפרקים, הדלקת הניוונית (השחיקתית) אוסטאוטוריטיס היא הכי נפוצה וגם הכי פרוגרסיבית. מחלה ניוונית זו קשורה באופן ישיר לסחוס.

במאמר זה תקראו על:

הסחוס היא הרקמה הנמצאת בקצות העצמות באזורי המפרקים כאשר רקמה זו נועדה להחליק את התנועות במפרק ולמנוע את החיכוך בין העצמות. מה שמעניק חופש תנועה, שימוש ספונטני במפרק בלי כאבים ובלי הגבלות.

תסמינים: ברגע שישנה שחיקת סחוס נעשה האדם מוגבל בתנועותיו, הוא לא יכול לנהל את שגרת יומו בתפקוד רגיל והוא גם סובל מכאבים שיכולים להיות רבים במיוחד, המגבלה והכאבים מתקדמים עם השנים .
טיפול: הטיפול הרפואי אצל חולים אלו מתמקד בעיקר בשמירה על הרמה התפקודית תוך מתן טיפול להקלה על הכאב ולשפר את תפקוד המפרק . לעיתים הטיפול יוכל להועיל גם למניעת ההידרדרות.

מה זה דלקת פרקים אוטואימונית?

דלקת פרקים אוטואימונית היא למעשה דלקת פרקים שנובעת בגלל תקיפה של מערכת החיסון את הרירית של המפרק. זוהי מחלה אוטואימונית. הקרום שסוגר על חלקי המפרק הוא הנפגע הראשי. דלקת כזו עשויה להוביל לשחיקת הסחוס ואפילו לפגיעה בעצם אשר בתוך המפרק.
מדובר בדלקת שפוגעת באחוז אחד באוכלוסייה והיא עלולה להופיע בסביבות שנות הארבעים. אך יכולה להופיע גם בגילאים צעירים הרבה יותר

תסמינים: חום מקומי, אודם, נפיחות וכאבים המופיעים בעיקר בזמן מנוחה ובעיקר זה סימטרי לרוב , פוגע לדוגמא בשני מפרקי הברכיים או בני מפרקי הירך באופן סימטרי ולא רק בצד אחד דומיננטי

טיפול: אם לא מטפלים במחלה בשלביה המוקדמים עלולים להיגרם נזקים בלתי הפיכים למפרקים. זה כולל מגבלות בטווחי התנועה של המפרקים, עיוותים ועוד. מה שעלול לפגוע משמעותית באיכות החיים של החולה ולימור כאבים רבים
חשוב להוסיף שלעיתים התסמינים של המחלה באים כתגובה אוטואימונית המקדימה מחלות אוטואימוניות אחרות כמו קוליטיס וקרוהן.

צפו בד"ר בנימין בנדר מסביר על שחיקת מפרקים

על דלקות פרקים וחשיבות הטיפול בהם

תפקידם של המפרקים הוא לאפשר תנועה חופשית במפגש בין העצמות, וככמות העצמות בגופנו כך כמות המפרקים, מכף רגל ועד ראש, אך כנקודות חיבור המפרקים שלנו גם רגישים מאוד לדלקות ופגיעות אחרות. דלקות פרקים יכולות לגרום לנו לאי נוחות רבה וכאבים, ולכן במקרה של דלקת פרקים טיפול ואבחון נכון הם הכרחיים בכדי למנוע התדרדרות נוספת של פגיעה במפרק.

המפרקים בגוף האדם

בגוף שלנו יש הרבה מפרקים. כל מפרק הוא למעשה צומת המחברת בין שתי עצמות, כאשר המפרק למעשה מאפשר את התנועה החופשית של נקודות החיבור. ישנם כ 360 מפרקים שהם נקודות חיבור בין העצמות , וישנם כ 206 עצמות בגוף. נקודות חיבור אלו הם אזורים בעלי רגישות גבוהה לפגיעות או דלקות.

ממה נגרמת דלקת פרקים?

בקצרה הסיבות הם:

הנטייה לדלקת פרקים עוברת בתורשה, כלומר מי שבמשפחתו יש היסטוריה של דלקת פרקים נמצא ברמת סיכון גבוהה יותר לחלות בה ולכן עליו לשים לב לתסמינים.
מעבר לכך, הסיבה העיקרית לפריצת דלקת פרקים היא שחיקה של הסחוס. השחיקה יכולה לנבוע, פשוטו כמשמעו, משחיקה של הסחוס לאורך שנים ועם הגיענו לגיל מבוגר, כתוצאה ממאמץ ועומס על המפרקים בעקבות פעילות ספורטיבית, ואפילו עודף משקל הגורם ללחץ על מפרקים מסוימים בגופנו. תמיד קיים גם הסיכון לשבר או חבלה חיצונית במפרק שיכולים להיות מלווים בדלקת או להעלות את הרגישות במפרק לאחר החלמתו.

איך נדע שאנחנו אכן סובלים מדלקת פרקים?

הסממן הראשון והנפוץ ביותר הוא כאב באזור המפרק והגבלה בתנועה שלו. בנוסף חום ואדמומיות באזור המפרק, עייפות וחולשה כללית של הגוף יכולים להעיד על דלקת בפרקים אך זיהוי הדלקת באופן מוחלט מצריך אבחון של רופא.

אדם שסובל מדלקת מפרקים חווה אי נוחות רבה ולרוב זה יהיה מלווה גם בכאבים רבים והגבלה בתנועות המפרק. על כן בכל מקרה כזה של דלקת מפרקים חשוב להתאים פתרון מהיר וזאת בכדי למנוע מצב אשר בו הדלקת תגרום להידרדרות עד שלעיתים כבר אי אפשר יהיה להחזיר את המצב לקדמותו.

דלקת פרקים – אוכלוסיות סיכון

אוכלוסיות הסיכון החשופות יותר מאחרים לפגיעה במפרקים הם בעיקר בני הגיל השלישי. מסתבר כי מעל שלושים אחוז מתוך בני 60 ומעלה מתלוננים על כאבי ברכיים כאשר רבים מהם אף יגיעו בשלב זה או אחר לצורך בניתוח להחלפת המפרקים.

איך אני לעומת אחרים?

על פי נתונים מגורמים שונים עולה כי בכל שנה ישנן אלפי תלונות על כאבי מפרקים. במיוחד בקרב הגיל המבוגר כאשר כשליש מתוכם סובלים מהבעיה. גורמי סיכון הם גיל, משל עודף ופגיעות שונות במפרק בין אם שברים, קרעים או ניתוחים קודמים.

כמה זמן נמשך דלקת פרקים?

אי אפשר לקבוע חד משמעית כמה זמן עשויה להימשך דלקת הפרקים. הדבר תלוי בנסיבות שהובילו להתפרצות המחלה. לרוב זהו תהליך איטי שמתקדמים עם הזמן והשנים
גורמים התורמים לפגיעה במפרק:

  • דלקת זיהומית במפרק
  • שברים
  • ניתוחים קודמים
  • קרעים בגידים כולל פגיעות שונות במפרק
  • מחלות שמתפרצות ברקמת החיבור כמו דלקת מפרקים שגרונית או לופוס, מחלות מטבוליות שונות כמו שיגדון. כל אלו הן מחלות כרוניות שמתלקחות מידי פעם. בעזרת טיפול תרופתי ניתן למנוע את ההתלקחויות וההתקפים.

טיפול בדלקת מפרקים

במקרה של דלקת פרקים טיפול חשוב מאוד, הטיפול חשוב בכדי לא לגרום להתדרדרות, וכדי להבין מהי חומרת המצב ומה הסיבה לפרוץ הדלקת יש לקבוע פגישה אצל אורתופד מומחה.

ישנן כמה בדיקות שיכולות להעריך את חומרת וסוג הדלקת, ביניהן צילום רנטגן לבדיקת מצב הסחוס או לקיחת נוזל מן המפרק לבדיקה במעבדה, ולאחר האבחנה ניתן גם לבחור את סוג הטיפול.

ישנן דלקות קלות אשר ניתנות לטיפול על ידי תרופות אנטי דלקתיות בשילוב זריקות כנגד כאבים, ולרוב יומלץ גם על פיזיותרפיה. במידה ונמצא כי ישנה שחיקה מאסיבית של הסחוס ייתכן שהאורטופד ימליץ על ניתוח החלפת מפרק.

טיפול טבעי בדלקת פרקים

יש כאלה שלא רוצים להתנסות בכלל בטיפולים טבעיים והם רצים מיד לחפש תרופות קונבנציונאליות. חשוב לדעת כי דווקא בגזרה הזו של התמודדות עם דלקת פרקים יש לטבע הרבה מה להציע וכדאי לנסות את הטיפולים או הדרכים הללו. אלו עשויים להיות יעילים מאוד וכמובן גם זולים מאוד.
גם הרופאים ממליצים על הגישות הטבעיות הללו שהן כמובן לא דורשות מרשם.

  1. שמירה על משקל גוף תקין או הורדה במשקל – היות ומשקל גבוה יוצר לחץ כבד על המפרקים ובעיקר על אזור הברכיים, מה שמחמיר את התופעות של שחיקת הסחוס.
  2. פעילות גופנית – אדם המקפיד על פעילות גופנית נהנה מגמישות של הפרקים, מחיזוק השרירים- התורם להורדת העומס מהמפרק 
  3. חימום מקומי כולל מקלחת חמה לעיתים במצבי דלקת עשוי להועיל ולשפר את הנוקשות שבאזורי המפרקים.
ברך

מה אסור לאכול בדלקת פרקים?

יש כמה וכמה מזונות אשר אלו אחראים על הופעת התגובה הדלקתית ומנגד יש גם מאכלים שמדכאים אותה וגורמים להקלה בכאבים.

על פי מחקרים שנערכו מומלץ לצרוך מזונות אנטי דלקתיים ולהגביל את הצריכה של מזונות שמגבירים את הדלקתיות ומובילים להתפרצות כאבים.

המזונות מהם קיימת המלצה להימנע, הם – 

  • חיטה וגלוטן –  זה כולל מזונות המכילים חיטה וגלוטן שמייצרים תגובה דלקתית. הדבר נכון במיוחד אצל אנשים שרגישים לרכיבים אלו במזון.
  • מוצרי חלב – רבים ממוצרי החלב מכילים את חלבון הקזאין. הקזאין מסוגל לגרום לגירוי של הרקמות שסביב המפרקים כאשר זה עשוי להוביל לדלקת באזור.
  • שמן תירס – שמן תירס הוא רק דוגמא. למעשה מומלץ להימנע מכל שמן שמופק מזרעים היות והחומצה השומנית אומגה 6 שנמצאת בשמנים הללו עשוי לגרום גם כן לדלקת.
  • מזון מטוגן ומעובד – המזונות המטוגנים והמעובדים אינם טובים לאף אחד. אנשים הסובלים מדלקות פרקים עשויים לחוש הקלה מסוימת אם הם יפחיתו את הצריכה של מזונות אלו.
  • מלח וחומרים משמרים – בשנים האחרונות מייצרים הרבה מזונות עמוסים בחומרים משמרים וכמויות מלח אדירות. המטרה היא לייצר אוכל עם חיי מדף ארוכים עם הרבה טעם. צריכה מופרזת של חומרים אלו עלולה לגרום לדלקות בכל הגוף ובעיקר במפרקים.
  • ירקות ממשפחת הסולניים – למרות שצריכה של ירקות היא בדרך כלל  מומלצת, ירקות שיש בהם סולנין עשויים להגביר את כאבי המפרקים.
  • סוכר – הסוכר מעורר את הציטוקינז שזה מגביר את דלקת המפרקים ואת הכאבים.
  • פחמימות מזוקקות – כל המוצרים עם הפחמימות הריקות ובעלי הערך הגליקמי הגבוה מחמירים דלקות מפרקים. הם גם גורמים להשמנת יתר שהיא גם כן מהווה סיכון להתפרצות מחלת פרקים.

טיפולים שמרניים לטיפול בדלקת פרקים

ישנה אפשרות למתן את מחלת הפרקים ולמנוע את ההידרדרות שלה באמצעות טיפולים שמרניים. זה כולל בדרך כלל שימוש במשככי כאבים, בהזרקות ישירות אל המפרק וכמובן שמירה על אורח חיים בריא והפחתה במשקל.

למעבר לעמוד שמוקדש לטיפולים משמרים בהחלפות מפרקים

ניתוח לטיפול בדלקת פרקים

אז כפי שהבנתם, ניתוח זה לא הדבר הראשון שעושים במצב כזה של דלקת פרקים. עם זאת, במצבים אשר בהם כבר אין יותר מה לעשות והחולה סובל מכאבים חזקים המגבילים את התפקוד הכללי שלו, תהיה ההמלצה לבצע ניתוח להחלפת המפרק.
כיום ישנן גישות ושיטות מתקדמות לניתוחי מפרקים המובילות לשיפור דרמטי באיכות החיים.

לסיכום – מהי החשיבות של טיפול בדלקת פרקים?

כאשר נוצרת דלקת באחד ממפרקי גופנו היא פוגעת בעיקר בסחוס ומתחילה לכרסם בו, מה שמביא לניוון המפרק עד לידי העדר יכולת תנועה. במידה ושחיקה בסחוס גרמה לנו לדלקת פרקים טיפול בזמן יכול למנוע או לדחות את הצורך בניתוח החלפת המפרק ולעצור את הפגיעה באיכות חיינו שנגרמת מהדלקת. אל תזניחו!

ד"ר בנימין בנדר
ד"ר בנימין בנדר

ד"ר בנימין בנדר הוא אורטופד מומחה ברכיים ומפרקי ירך, שימש כעורך הראשי לספר בינלאומי שעוסק בהחלפת מפרק ירך וידוע כמי שצבר את מירב הניסיון בהחלפות ברכיים. הוא החל את דרכו עוד בשירותי הצבאי כאשר שירת בחובש קרבי. לאחר סיום השירות, החל את לימודי הרפואה וסיים את הלימודים כמצטיין דיקן והקדים את שאר הסטודנטים בסיום הלימודים. בשנת 2007, ד"ר בנימין בנדר סיים את התמתחותו והוכר רשמית כאורטופד מומחה. בזמן הזה, ד"ר בנימין בנדרפרסם עבודות אקדמיות לספרות הרפואית וזכה בהכרה מההסתדרות הרפואית בישראל. את הידע הרב שיש לו, חולק ד"ר בנימין בנדר בכנסים בינלאומיים ומתראיין לתוכניות טלוויזיה בארץ ובעולם.

ניווט מהיר בחזרה:

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

דלקת פרקים

שירות 24/7 בטלפון ובוואטסאפ